رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رسیدگی 100 درصدی به پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف کرمان/ 875 هزار پرونده با سازش مختومه شد

10:10 - 19 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۸۶۶۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: از ابتدای تاسیس شوراهای حل اختلاف استان تاکنون بیش از 2 میلیون و 860 هزار پرونده به این شوراها وارد و به همین میزان رسیدگی شده است.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی بیستمین سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف را گرامی داشت و افزود: تاسیس شوراهای حل اختلاف از اقدامات بسیار خوب و موثر در قوه قضاییه بوده است که یکی از مهمترین ثمرات آن واگذاری کار مردم به مردم است.

وی یادآوری کرد: در حال حاضر 128 شعبه رائی، 101 شعبه صلحی و 84 شعبه روستایی شوراهای حل اختلاف در استان کرمان فعال هستند و در کنار این شعب، شوراهای حل اختلاف ویژه زندان نیز در سطح استان فعالیت دارند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که در قالب شوراهای حل اختلاف از همراهی و تجربه مردم برای رفع خصومات و اختلافات استفاده شده است، تاکید کرد: شوراهای حل اختلاف در کاهش حجم ورودی پرونده به دادگستری ها و ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه نقش بسیار مهمی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به این مطلب که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نظامی نشات گرفته از فرهنگ و آموزه های دینی است، گفت: جای مجموعه شوراهای حل اختلاف که ریشه در فرهنگ دینی دارد، در حاکمیت نظام خالی بود که این شوراها با ابتکار مرحوم آیت الله شاهرودی تاسیس شدند.

وی با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف در حال حاضر به عنوان مرکز توسعه حل اختلاف به رسمیت شناخته می شوند و آثار و برکات فراوانی به دنبال داشته اند، تاکید کرد: جا دارد از تلاش های تمامی مدیران، دبیران و اعضای شوراهای حل اختلاف تقدیر کنیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکیدکرد: شوراهای حل اختلاف در بدو تاسیس با آیین نامه به صورت آزمایشی فعال شدند اما در حال حاضر قانون شوراهای حل اختلاف تدوین و اجرایی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی به صلاحیت های شوراهای حل اختلاف نیز اشاره و بیان کرد: دعاوی و پرونده ها با تقاضای طرفین پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع شده و در این شورا مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی یادآوری کرد: رسیدگی به دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا مبلغ 20 میلیون تومان، تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره، دعاوی تعدیل اجاره بها، صدور گواهی حصر وراثت، تامین دلیل، دعاوی اعسار به شرط آنکه پرونده مربوطه نیز در شورا رسیدگی شده باشد، دعاوی خانوادگی راجع به مهریه و نفقه و ... تا سقف 20 میلیون تومان از جمله سایر صلاحیت های رسیدگی شوراهای حل اختلاف به شمار می رود.

آرای صادره در شوراهای حل اختلاف قابل اعتراض هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان  با بیان اینکه احکام صادره از سوی شوراهای حل اختلاف قابلیت اعتراض در دادگاه را دارند و در این صورت پرونده ها توسط قضات دادگاه رسیدگی شده و رای نهایی صادر می شود ادامه داد: در این صورت یا رای صادره قبلی تائید و یا رای اصلاحی صادر و سپس احکام صادره در اجرای احکام شوراهای حل اختلاف اجرا می شوند و ضمانت اجرایی لازم برای اجرای این احکام نیز پیش بینی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به اینکه ساختار شوراهای حل اختلاف به نحوی پیش بینی شده که در این شوراها اطاله دادرسی وجود نداشته باشد، افزود: میانگین وقت رسیدگی در شوراهای حل اختلاف در استان کرمان 31 روز است و این بیانگرعدم اطاله دادرسی در این شوراهاست چرا که میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها در دادگاه ها تا 95 روز هم به طول می انجامد.

وی اظهارکرد: همواره به همکاران قضایی تاکید شده که از ظرفیت‌های شورای حل اختلاف برای کاهش اطاله دادرسی استفاده کنند.

فعالیت 257 صلح یار دراستان کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه در کنار شوراهای حل اختلاف تاسیسات حقوقی دیگری تحت عنوان صلح یاران و مصلحین و حکمین قرآنی در مرکز توسعه حل اختلاف دیده شده است، افزود: پس از تصویب قانون شوراهای حل اختلاف محدودیت هایی برای جذب افراد در این شوراها پیش بینی شد و این شورا امکان استفاده از تجربه برخی اعضای مجرب را نداشت و از این رو مجموعه صلح یاران در مرکز توسعه حل اختلاف پیش بینی شده است و در حال حاضر از ظرفیت 257 صلح یار در استان کرمان که از معتمدان و ریش سفیدان هستند، استفاده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی به موضوع میانجی‌گری را مورد اشاره کرد و گفت: صلح یاران بیشتر در پرونده های حقوقی همکاری دارند و از ظرفیت میانجی گران در پرونده های کیفری استفاده می شود.

وی به ایجاد سازوکار داوری در مرکز توسعه حل اختلاف نیز اشاره کرد و گفت: به زودی مرکز داوری نیز در استان راه اندازی خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از گلایه مندی های به حق اعضا و دبیران شوراهای حل اختلاف در حوزه مسائل معیشتی است، تاکید کرد: بخش زیادی از اعضای شوراهای حل اختلاف از بازنشستگان هستند که مستمری دریافت می کنند و در حوزه بیمه و ... مشکلی ندارند اما بیشترین مشکل در حوزه دبیران است که از جوانان هستند که جای دیگری مشغول به کار نیستند و مبلغ پرداختی به آنها از سوی شوراهای حل اختلاف پایین است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به اینکه براساس قانون عضویت در شوراهای حل اختلاف افتخاری است، تاکید کرد: قوه قضاییه در سال های اخیر تلاش های بسیار زیادی برای حل مشکلات معیشتی دبیران شوراهای حل اختلاف انجام داده است و در گذشته این دغدغه در حوزه بیمه آنها جود داشته که در حال حاضر دغدغه تمامی دبیران شوراها در حوزه بیمه برطرف شده است و در حوزه معیشتی و استخدامی دغدغه هایی دارند.

اعضا و دبیرانی که فاقد شغل دیگری هستند، تعیین تکلیف می شوند

وی افزود: این نوید را به اعضای شوراهای حل اختلاف می دهم که طبق آخرین خبرها از قوه قضاییه، قانون جدید شوراهای حل اختلاف در شرف تصویب است و با تصویب این قانون، اعضا و دبیرانی که فاقد شغل دیگری هستند، تعیین تکلیف می شوند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان به برگزاری آزمون استخدامی قوه قضاییه نیز اشاره و بیان کرد: در این شورا سهمیه 20 درصدی برای جذب اعضا و دبیران شوراهای حل اختلاف پیش بینی شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: از ابتدای تاسیس شوراهای حل اختلاف تاکنون بیش از دو میلیون و 860 هزار پرونده به این شوراها وارد و به همین میزان رسیدگی شده است که از این تعداد، 875 هزار پرونده به صلح و سازش ختم شده است.

بیشتر بخوانید:

رئیس کل دادگستری کرمان: ۹۵ درصد اراضی ملی استان کرمان دارای سند حدنگار هستند

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *