زنگ خطر بحران استفاده از سلاح سرد در استرالیا

10:11 - 18 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۷۴۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران چاقوکشی در استرالیا، پلیس این کشور را ناچار به اجرای قوانین جدیدی کرد.

خبرگزاری میزان – اسکن تصادفی افراد برای کشف چاقو در دستور کار پلیس استرالیا قرار گرفت؛ این شیوه به عنوان طرح آزمایشی دوساله، افراد را در وسایل نقلیه عمومی و در تمام مراکز امن شبانه متوقف و بررسی می‌کند.

به گزارش «گاردین»، پلیس کوئینزلند اعلام کرد که قصد دارد از اسکن تصادفی افراد برای کشف چاقو استفاده کند و به زودی اختیارات بیشتری برای متوقف کردن و بازرسی افراد در مکان‌های عمومی برای یافتن سلاح اعم از چوب دستی یا چاقو را در اختیار خواهد داشت.

به گفته نخست وزیر استرالیا، بیش از 16 هزار نفر مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 197 سلاح از جمله چاقو، قمه و میل بافتنی کشف و ضبط شد.

بحران چاقوکشی در استرالیا در حالی افزایش می‌یابد که پلیس تاکنون بارها وعده مقابله با این بحران را داده است.

به گزارش «اِی بی سی»، در تابستان امسال تعداد افرادی که به دلیل زخم‌های تهدید کننده حیات ناشی از چاقوکشی تحت درمان قرار گرفتند، 50 درصد افزایش یافته است.

 یک جراح ارشد می‌گوید که تعداد و شدت جراحات چاقو در حال بدتر شدن است.

داده‌های بیمارستان «آلفرد»، که بزرگ ترین مرکز تروما در استرالیا را در خود جای داده و سالانه حدود 2 هزار ترومای بزرگ را درمان می‌کند، نشان می‌دهند که خشونت‌های ناشی از چاقوکشی در 15 ماه گذشته تشدید شده اند.

براساس اعلام این بیمارستان، ضربات شدید ناشی از چاقو فقط در «ملبورن» 50 درصد افزایش یافته است.

بنیاد « Youth Activating Youth» در دسامبر گذشته در مورد افزایش جرایم با چاقو هشدار داد و زنگ خطر را به صدا درآورد.

این بنیاد اعلام کرد که از سال 2015 تاکنون تعداد آسیب‌های ناشی از چاقوکشی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان‌ها دارند، بیش از 60 درصد افزایش یافته است.

داده‌های « The Age»، واحد نظارت بر جراحات «ویکتوریا» اعلام کرد که تقریبا یک سوم از جراحات در سال 2020 توسط افرادی وارد شده که قربانیان آن‌ها را نمی‌شناختند.

در عین حال یک افسر پلیس می‌گوید: حمل چاقو برای جوانان یک روش پذیرفته شده برای حفاظت از خود است؛ زیرا احساس می‌کنند با افزایش فعالیت باندهای جنایتکار در حومه شهرها باید مسلح شوند.

ایالت «ویکتوریا» بیش از دیگر مناطق استرالیا با فرهنگ نوظهور حمل چاقو توسط جوانان مواجه است.

نگرانی‌ها درباره حمل چاقو در استرالیا زمانی نگران کننده تر می‌شود که آمارها نشان می‌دهند اکنون کودکان 10 ساله نیز با خود چاقو حمل می‌کنند.

یک کارشناس در این رابطه گفت: بسیاری از حملات چاقوکشی توسط جوانان ناشی از مصرف مواد مخدر یا الکل یا هر دو باهم بوده است.

به گزارش «اس ام اچ»، داده‌ها نشان می‌دهند که از هر پنج مظنون به چاقو زدن یک نفر کودک است.

یک روانشناس استرالیایی می‌گوید: عوامل متعددی کودکان، نوجوانان و جوانان را به سمت حمل چاقو و در نتیجه جرایم خشن سوق می‌دهند؛ از هم پاشیدگی خانواده‌ها مهم ترین دلیل است؛ تمجید از خشونت در رسانه‌های اجتماعی و احساس ناامنی در جامعه از دیگر دلایل مهم هستند.

پلیس استرالیا خشونت‌های آخر هفته را «تراژیک و ناامیدکننده» خواند و اعلام کرد که برخی از خشونت‌های با چاقو با فعالیت باندهای جنایتکار مرتبط است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر چاقوکشی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *