کم‌بارشی مهر در آبان جبران شد

8:57 - 18 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۷۲۱۷
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
مقایسه میزان بارش‌های سال آبی جاری (ابتدای مهر تا 14 آبان) نسبت به بارش‌های مدت مشابه سال قبل، رشدی 35 درصدی را نشان می‌دهد.

خبرگزاری میزان - تسنیم نوشت: سال آبی از ابتدای مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه سال بعد محاسبه می‌شود و طبق اعلام مسئولان بخش آب کشور، با آغاز مهرماه 1401، سومین سال آبی خشک و کم‌بارش متوالی را آغاز کرده‌ و در حال گذراندن هستیم.

مهرماه امسال، به‌شدت پاییز خشکی را شاهد بودیم؛ به‌طوری که 19 استان کشور در نخستین ماه پاییز، حتی یک‌قطره باران را نیز تجربه نکردند و در بقیه استان‌ها هم بارش‌ها در مقایسه با متوسط آمار 53 ساله، منفی و ناچیز بود.

در مجموع در مهرماه، 2.1 میلیمتر بارش در کشور ثبت شد؛ که در مقایسه با بارش‌های 7.1 میلیمتری که متوسط بارش‌های مهرماه در آمار بلندمدت 53ساله است، کاهشی 71 درصدی داشت.

با شروع آبان‌ماه و به‌ویژه در دومین هفته از دومین ماه پاییز، بارش‌های خوبی در کشور رخ داد و حتی بسیاری از استان‌های بی‌بارش در ماه قبل، با بارش رحمت الهی در آبان مواجه شدند.

بررسی آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌ آبی جاری تا 14 آبان‌ماه، میزان بارش‌های کشور به 14.4 میلیمتر رسیده که مقایسه این رقم با متوسط آمار بارش‌ها در 53 سال گذشته، تنها 8 درصد کاهش داشته است.

در واقع با ثبت بارش‌های 12.3 میلیمتری در دو هفته نخست آبان، اختلاف 71 درصدی بارش‌های پاییز امسال در پایان مهرماه نسبت به آمار متوسط بارش‌ها در 53 سال اخیر در مدت مشابه، به اختلاف 8 درصدی در پایان هفته دوم آبان، تقلیل پیدا کرده است.

در پایان دومین هفته آبان (14 آبان) تنها استان بی‌بارش کشور در پاییز امسال، سیستان‌وبلوچستان بود؛ در واقع از 19 استان بی‌بارش در پایان مهر، 18 استان در دو هفته ابتدایی آبان با بارش پاییزی مواجه شدند.

نکته قابل توجه دیگر، عبور میزان بارش‌ها از آمار مدت مشابه سال قبل است. در حالی که در پایان مهرماه، میزان بارش‌های امسال کاهشی 61 درصدی نسبت به بارش‌های مهرماه سال قبل داشت؛ در پایان دومین هفته آبان ماه، مقایسه میزان بارش‌های سال آبی جاری (ابتدای مهر تا 14 آبان) نسبت به بارش‌های مدت مشابه سال قبل، رشدی 35 درصدی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *