چالش‎های پیش‎رو و عدم دسترسی پناهجویان به امکانات در سوئد

10:48 - 17 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۵۸۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پناهجویان و به‌خصوص افرادی که به تازگی از وارد سوئد شده‌اند با مشکلات و چالش‌های بسیاری در این کشور مواجهند.

خبرگزاری میزان - کمیسیون اروپا اخیرا اعلام کرد دستورالعمل حفاظت موقت را که بر اساس آن اوکراینی‌ها در کشورهای اتحادیه اروپا سرپناه داده شده‌اند تا مارس 2024 تمدید می‌کند.

این بدان معناست که اوکراینی‌ها، اقامتشان در اتحادیه اروپا بیشتر و بیشتر شبیه یک وضعیت میان‌مدت و بلندمدت می‌شود.

به گزارش «لوکال»، یکی از نتایج این امر سطح پایین‌تر حمایتی است که آنها در مقایسه با پناهجویان از طریق مسیر استاندارد دریافت می‌کنند، این امر شاید برای شش ماه تا یک سال قابل قبول باشد اما زندگی دشوارتر می‌شود، به ویژه در شرایطی که سوئد تورم فزاینده‎ای را تجربه می‌کند.

اخیرا گروهی از سازمان‌های غیردولتی سوئدی-اوکراینی مقاله‌ای منتشر کردند که در آن از دولت جدید سوئد خواستند هزینه‌های پرداخت شده به اوکراینی‌ها را افزایش دهد، به آنها امکان دسترسی به کلاس‌های رایگان سوئدی و کمک بیشتر برای یافتن شغل را به آنها بدهد.

در این کشور برخی از مشکلات برای اوکراینی‌ها وجود دارد و خرج کردن پول برای زندگی غیرممکن است؛ به پناهندگان اوکراینی در مراکز پناهجویی سوئد مبالغ بسیار اندکی داده می‌شود.

علاوه بر این بیشتر اوکراینی‌هایی که برای زندگی به سوئد رفته‎اند، در اقامتگاه‌هایی هستند که غذا فراهم نمی‌کنند و مبلغی کمی به آنها داده می‌شود.

«کارینا شیروکیخ»، دانشیار دانشگاه استکهلم که مادرش در حال حاضر با این پرداخت اولیه زندگی می‌کند، گفت: این مبلغ کمتر از هزینه یک ناهار است؛ تصور اینکه چگونه می‌توان با این پول دوام آورد دشوار است.

علاوه بر این برخلاف سایر پناهجویانی که به سوئد می‌آیند، افرادی که تحت دستورالعمل حفاظت موقت قرار می‌گیرند، حق ندارند از دوره‌های رایگان سوئدی برای مهاجران استفاده کنند.

در سوئد حتی اوکراینی‌هایی که توانسته‌اند مشاغل مناسبی پیدا کنند، با مشکل مواجه هستند، زیرا به آنها دسترسی به سیستم هویت دیجیتالی که کلید بسیاری از مشکلات زندگی سوئدی است، داده نمی‌شود.

از آنجایی که اتحادیه اروپا دستورالعمل حفاظت موقت اتحادیه اروپا را به مدت یک سال در 4 مارس 2022 فعال کرد و بیشتر پناهندگان از اوکراین حدود یک ماه دیرتر وارد شدند، هیچ یک از آنها نتوانستند ثابت کنند که قصد دارند برای یک سال در سوئد زندگی کنند؛ اثبات این موضوع یکی از شرایط لازم برای ثبت نام رسمی به عنوان زندگی در سوئد برای پناهجویان است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *