رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش ۲ درصدی ورودی دانش‌آموزان رشته ریاضی پایه دهم

12:41 - 16 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۴۸۲۷
معاون آموزش متوسطه از افزایش دو درصدی ورودی دانش آموزان رشته ریاضی پایه دهم نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: سهم دانش آموزان پایه دهم رشته ریاضی نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش پیدا كرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمد مهدی کاظمی درمورد كاهش تقاضای داوطلبان برای ورود به رشته ریاضی فیزیك به برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو اظهاركرد: علوم پایه موتور محركه علم و فناوری است و ما حتی اگر قصد پیشرفت در علوم كاربردی داشته باشیم هم نیازمند تقویت علوم پایه هستیم.
وی با بیان اینكه بدون تقویت علوم پایه، پیشرفتی در علوم كاربردی حاصل نخواهدشد افزود: طبق گزارشات، تعداد متقاضیان و شركت كنندگان در گروه آزمون سراسری ریاضی در سال‎های گذشته كاهش پیدا كرده كه بخشی از این موضوع ناشی از كاهش جمعیت دانش آموزی در رشته ریاضی فیزیك دوره متوسطه نظری بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ورودی دانش آموزان رشته ریاضی از سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ حدود ۲۷,۱۲ صدم درصد بود كه تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۵۶ صدم درصد و تقریباً به نصف كاهش پیدا كرد اما با روی كار آمدن دولت مجدداً این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و تقویت و توسعه رشته ریاضی فیزیك را در اولویت قرار دادیم.

كاظمی بخشی از این مسئله را ناشی از موضوعات فرهنگی و نگاه دانش آموزان، وضعیت اشتغال رشته‌ها و تقاضای اجتماعی كاذب برای رشته علوم تجربی و تب پزشك شدن در دانش آموزان دانست و عنوان كرد: ما با برنامه ریزی‌های مختلف در این رابطه توانستیم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بعد از ۹ سال روند كاهشی، شاهد روند افزایشی جمعیت دانش آموزان رشته ریاضی فیزیك باشیم.

وی از افزایش دو درصدی ورودی دانش آموزان رشته ریاضی پایه دهم نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: سهم دانش آموزان پایه دهم رشته ریاضی فیزیك نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش پیدا كرد و هدفگذاری ما این است كه تا پایان برنامه هفتم كشور، به سهم واقعی مدنظر رشته‌های علوم پایه در دانشگاه‌ها و توسعه رشته ریاضی فیزیك در آموزش و پرورش برسیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: دانش آموزانی كه با مدرك دیپلم وارد بازار كار می‌شوند از بچه‌های فنی و حرفه‌ای هستند اما دانش آموزان گروه ریاضی فیزیك و علوم تجربی و انسانی معمولاً پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه جذب بازار كار می‌شوند لذا كاربردی كردن رشته‌های دانشگاهی جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی را در بازار كار بیشتر خواهد كرد كه باید در دستوركار قرار گیرد.

كاظمی همچنین با اشاره به افزایش ۲,۵ درصدی استقبال از رشته‌های هنرستانی در سال تحصیلی جاری گفت: امسال دانش آموزان با بالاترین معدل‌ها تقاضای خوبی برای ورود به رشته‌های هنرستانی داشتند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *