راه اندازی پارک‌های پتروشیمیایی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان

23:16 - 15 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۴۲۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر نفت گفت: به زودی عملیات اجرایی احداث ۱۳ پارک پتروشیمیایی در ۴ استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان شروع خواهد شد.

خبرگزاری میزان_ جواد اوجی در مصاحبه با خبر 21 اظهار داشت: امروز و در ادامه جلساتی که ما در حوزه معاون اول با حضور جناب آقای دکتر مخبر داشتیم روند احداث پارک های پتروشیمی بررسی شد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف اصلی وزارت نفت جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش می باشد که این موضوع هم در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته و هم در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اعلام شده و ایشان به کرات در سخنرانی های خود به تکمیل زنجیره عرضه و جلوگیری از خام فروشی اشاره داشتند.

وزیر نفت اظهار داشت: خوشبختانه در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی، برنامه های گسترده و منسجمی  در وزارت نفت دولت سیزدهم در جهت تحقق این هدف در طول یک سال گذشته انجام شده است و امروز بیش از ۶۰ مجتمع پتروشیمی در کشور داریم که عمده محصولات پتروشیمی( نزدیک به ۷۰ درصد)  صادر می شود که در قالب محصولات نیمه خام هستند و ۳۰ درصد از این محصولات در داخل مورد استفاده قرار می گیرد.

اوجی افزود: به همین دلیل طبق برنامه ریزی های صورت گرفته احداث پارک های پتروشیمیایی برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده، جلوگیری از خروج ارز و افزایش اشتغال زایی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: بیش از ۲۹ نقطه در کشور به خصوص در سواحل خلیج فارس و دریای عمان در ۴ استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان  شناسایی شده که تقریبا ۱۳ منطقه نهایی شده و مطالعات آمایش سرزمینی، بحث تامین خوراک، دانش فنی و بحث تاسیسات زیرساختی جانبی برای احداث این پارک ها محیا و مطالعات فنی و اقتصادی آن ها هم نهایی شده است.

وزیر نفت گفت: عمده این پارک های شیمیایی در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته به آن، صنایع بسته بندی، صنایع رنگ و رزین، صنایع خودرو، محصولات شوینده و ساختمان سازی است که به زودی عملیات اجرایی این ۱۳ منطقه در ۴ استان مورد اشاره، شروع خواهد شد  که زمینه جلوگیری از خام فروشی، تحقق اقتصاد مقاومتی، ارزآوری و اشتغال زایی برای ۲۰ هزار نفر فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *