درخواست نهادها از پاپ فرانسیس برای محکوم کردن نقض حقوق بشر در بحرین

9:40 - 15 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۳۱۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
همزمان با سفر پاپ فرانسیس به بحرین، ده‌ها نهاد حقوق بشری نقض حقوق بشر در این کشور را به چالش کشیده‌اند.

خبرگزاری میزان - حدود 130 سازمان و نهاد حقوق بشری اخیرا و همزمان با سفر «پاپ فرانسیس« به بحرین، با صدور بیانیه‌ای از وی خواستند تا ابتکاری اتخاذ کند و از مقامات بحرین بخواهد به نقض حقوق بشر پایان دهند، منصفانه رفتار کنند، به سمت عدالت حرکت کنند، به قربانیان نقض حقوق بشر غرامت بپردازند، و همه زندانیان عقیدتی را آزاد کنند.

به گزارش «المیادین»، «نظام عساف»، رئیس «مرکز امان برای مطالعات حقوق بشر»، گفت که «پاپ فرانسیس» می‌تواند نقش موثری در فشار برای اجرای آشتی ملی و پایان دادن به نقض‌ها در بحرین داشته باشد.

«باقر درویش»، رئیس مجمع حقوق بشر بحرین، با اشاره به 38 مسجدی که توسط رژیم آل خلیفه تخریب شد، گفت: در حالی که مقامات بحرین شعار تساهل مذهبی را مطرح می‌کنند، آزار و اذیت فرقه‌ای در بحرین ادامه دارد.

«درویش» از وزیر کشور بحرین یاد کرد که بیش از 150 عالم شیعه را با احضار امنیتی هدف قرار داد و تابعیت 19 عالم دینی را سلب کرد.

سازمان‌های حقوق بشری امضاکننده این بیانیه نگرانی عمیق خود را در مورد سرکوب آزادی‌های عمومی، که بیش از ده سال است توسط رژیم بحرین انجام می‌شود، ابراز کردند.

در این سال‌ها، اشکال تخلف‌ها متفاوت بوده و شامل شکنجه (بیش از 6 هزار قربانی)، دستگیری‌های خودسرانه (بیش از 20 هزار مورد آن در 11 سال) و قتل‌های غیرقانونی (بیش از 200 مورد) بوده است.

علاوه بر این، صدها قربانی تحت محاکمه‌های ناعادلانه، ناپدید شدن اجباری، ممنوعیت سفر، آزار و اذیت مذهبی، و لغو تابعیت (بیش از هزار مورد) قرار گرفتند.

سایر اشکال نقض حقوق بشر شامل تخریب 38 مسجد، سلب تابعیت غیرقانونی، محرومیت از حقوق شهروندی و سیاسی، و انحلال جوامع سیاسی مخالف (جامعه ملی اسلامی الوفاق، جامعه اقدام ملی دموکراتیک (وعد)، جامعه اقدام اسلامی امل) است.

یک بحران بزرگ حقوق بشری و سیاسی در بحرین، در بحبوحه طفره رفتن آشکار از پایبندی به تعهدات بین‌المللی مربوط به بررسی دوره‌ای جهانی، در جریان است؛ در این میان حقوق شهروندان با پیشینه‌های مختلف اجتماعی، مذهبی و سیاسی پایمال شده و آزادی عمل سیاسی از بین رفته است.

بیانیه مذکور خطاب به «پاپ فرانسیس»، می‎گوید: مردم این سرزمین کشته می‌شوند، پسران و مادران داغدار، رنج می‌برند، مجروح می‌شوند، زندانی می‌شوند، تعقیب می‌شوند، و تبعید می‌شوند؛ کسانی که در این کشور باقی می‌مانند صبور هستند؛ سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری نقض حقوق بسیاری از مردم این سرزمین را ثبت کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *