فرمانده فضایی نیروی هوا فضای سپاه پاسدارن: ماهواره بر « قائم ۱۰۰» اولین پله از نقشه راه سپاه در توسعه سری ماهواره بر های قائم است

23:46 - 14 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۲۹۳۵
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
فرمانده فضایی نیروی هوا فضای سپاه پاسدارن گفت: ماهواره بر« قائم ۱۰۰» اولین پله از نقشه راه سپاه در توسعه سری ماهواره برهای قائم است و ماهواره برهای ۱۰۵، ۱۱۰ و ۱۲۰ نیز در راه است که ان شاءالله به مدار ۳۶ هزار کیلومتری در فضا خواهد رسید.

خبرگزاری میزان_ سردار جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران در ارتباط با بخش خبر ۲۱ درباره مفهوم پرتاب زیر مداری، گفت: پرتاب زیرمداری به این معناست که ماهواره ای روی ماهواره بر وجود ندارد و انرژی لازم به آن داده نمی شود که در مدار قرار بگیرد و دور کره زمین بچرخد و لذا در یک مسیر پرتابه ای شکل دوباره این پرتاب گر به سطح زمین بر می گردد.

وی تصریح کرد: دلیل انجام چنین تست هایی در دنیا این است که ماهواره بری که جدید متولد شده و در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد، اول خود مورد آزمون پروازی قرار می گیرد و اطمینان حاصل می شود که صلاحیت لازم برای پرتاب ماهواره را دارد؛ لذا در آزمایش امروز مشاهده شد که نمونه،  مشابه نمونه اصلی بود اما ماهواره ای نصب نبود و حتی موتورهای مرحله دوم و سوم هم وجود نداشتند چراکه موفقیت آن ها روی قاطع تثبیت شده بود.

فرمانده فضایی نیروی هوا فضای سپاه پاسدارن گفت: اصلی ترین موضوعی که امروز مورد آزمون قرار گرفت موتور مرحله اول سوخت جامد رافع بود که شاهد پرواز آن بودیم و حالا می توان گفت که یک ماهواره بر سه مرحله ای تماما سوخت جامد ایرانی پا به عرصه وجود گذاشته است.

وی درباره تفاوت این ماهواره بر با ماهواره بر قاصد نیز بیان داشت: «ماهواره بر قاصد » یک نقطه شروع و میان بر برای ورود سپاه به باشگاه فضایی دنیا بود اما «قائم ۱۰۰ » اولین پله از نقشه ی راه سپاه در توسعه سری ماهواره برهای قائم است که از قائم ۱۰۰ شروع شده، بعد ۱۰۵، ۱۱۰ و بعد هم قائم ۱۲۰ است که ان شاءالله به مدار ۳۶ هزار کیلومتر خواهد رفت.

سردار جعفرآبادی افزود: اگر بخواهیم مقایسه یک به یک انجام دهیم، اندازه و وزن ماهواره بر «قائم ۱۰۰» تقریبا معادل قاصد است اما وزنی که می تواند در مدار قرار دهد حدود دو ‌برابر قاصد است.

وی بیان داشت: نتایج امروز هم نشان می دهد، پرتاب بعدی که ان شاءالله ما انجام می دهیم پرتاب مداری و همراه با ماهواره خواهد بود و امیدواریم که ماهواره ایرانی ناهید ۱ که محصول برادران عزیزمان در سازمان فضایی کشور است در پرتاب بعدی «قائم ۱۰۰ » به مدار زمین ارسال شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *