رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل محاکم تهران: پرونده‌های مسن به‌سرعت تعیین تکلیف شوند

10:08 - 14 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۱۶۳۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل محاکم تهران گفت: انتظار می رود با پیگیری مدیران دفاتر کل، پرونده مسن بیش از سه سال را که تعدادشان بسیار اندک است شناسایی و تدبیری اندیشیده شود که با رفع موانع قضات بالفور تعیین تکلیف کنند.

خبرگزاری میزان- نشست هم اندیشی مدیران دفاتر کل مجتمع های قضایی تهران با حضور یحیی جعفری، جعفر دارب خانی، معاونان قضایی_ستادی رئیس کل دادگاه های عمومی وانقلاب تهران در امور اجرایی، کیفری و حقوقی (محمد ملایی، علی زمانی و عادل ترازوی زر) و مهدی فلاح در فضای علمی و تخصصی برگزار شد.

یحیی جعفری در چهارمین نشست هم اندیشی مدیران دفاتر کل مجتمع‌های قضایی تهران، ضمن تبریک میلاد باسعادت امام حسن عسگری(ع) و بزرگداشت روز مبارزه با استکبار جهانی بیان کرد: از زحمات جهادی، شبانه روزی، عملکرد مطلوب و شاخص همه مدیران دفاتر کل در مجتمع های قضایی تهران که مخلصانه و هماهنگ با سرپرستان مجتمع‌ها، تلاش می کنند قدردانی می‌کنم.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران خطاب به مدیران دفاتر کل مجتمع های قضایی تهران بیان کرد: با وجود کمبودها و سختی کار، در انجام امور اهتمام و موفقیت داشته اید.

وی در ادامه به موضوع پرونده های مسن اشاره و گفت: انتظار می رود با پیگیری مدیران دفاتر کل، پرونده مسن بیش از سه سال را که تعدادشان بسیار اندک است شناسایی و تدبیری اندیشیده شود که با رفع موانع قضات بالفور تعیین تکلیف کنند.

جعفری اظهار کرد: انتظار دیگر در راستای کاهش اطاله دادرسی از مدیران دفاتر کل این است که فرمی یکسان و به صورت واحد برای پرونده های که به کارشناسی ارجاع شده تهیه کنند و واحدهای پیگیری در تمامی مجتمع ها با کارشناسان ذیربط تماس بگیرند تا با دریافت نتیجه کارشناسی در مهلت تعیین شده به رئیس شعبه کمک کنند تا پرونده منجر به صدور رای شود.

رئیس کل محاکم در این نشست از مدیران دفاتر کل درخواست کرد، همکاران شاخص و کارآمد در مجتمع های قضایی را شناسایی و به ستاد محاکم معرفی کنند که بتوانیم از ظرفیت همکاران توانمند به نحو مطلوب بهره ببریم.

وی گفت: انتظار دیگر این است که مدیران دفاتر کل با حضور سرپرست مجتمع با همکاران اداری نسبت به شرح وظایف و امور محوله، جلسات مستمر با پرسنل اداری تشکیل دهند که این امر بی شک در پیشبرد اهداف و سیاست ها کمک فراوانی می کند.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران در راستای تکریم ارباب رجوع بیان کرد: احساس ارائه‌ خدمت در فضای احترام ، آرام و رعایت اصل بی‌طرفی، انتظار مراجعان از دستگاه قضایی است که انتظار می رود، مدیران دفاتر کل و همکاران محاکم بر این امر تاکید و اهتمام جدی داشته باشند.

در ادامه این نشست، جعفر دارب خانی معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان و رئیس حوزه ریاست، در جمع مدیران دفاتر کل مجتمع های قضایی تهران، ضمن گرامیداشت سیزده آبان و روز مبارزه با استکبار جهانی بیان کرد: کار قضا بسیار مهم است، چنانچه در آداب قضا شرایط زیادی گذاشته شده است و این شرایط از مدیران دفاتر کل به دور نیست.

داراب خانی در این نشست افزود، ملازم و همکار قاضی مدیران دفاتر هستند، ناظم اصلی دادرسی و ترتیبات اداری براساس تدبیر، سیاست و راهبردهای کاری است که مدیر دفتر انجام می دهد و به هر اندازه ای که با معلومات آشنایی داشته باشد سردرگمی کمتر است.

وی بیان کرد: تشریفات دادرسی در ید مبسوط مدیران دفاتر است و قاضی شعبه منتظر یک پرونده منظم و مشخص است تا بتواند در استماع سخنان اصحاب پرونده به صورت خاص دقت کند.

رئیس حوزه ریاست دادگستری استان تهران گفت: مدیران دفاتر کل نظرات ارزشمندی ارائه دادند که باید پیگیری شود .

وی توجه مدیران دفاتر را به بخشنامه های رئیس کل دادگستری استان سوق داد و تصریح کرد: همه شعب باید دفترچه ای برای پرونده های مسن تنظیم کنند و به صورت ماهانه به ستاد ارسال نمایند تا امکاناتی که میسور و میسر است برای کاهش اطاله دادرسی به کار گرفته شود.

در این برنامه محمد ملایی معاون قضایی و اجرایی رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران نیز بیان کرد: در راستای بازرسی ها و ارزیابی های مستمر از مجتمع های قضایی در سالجاری، نکاتی در راستای بهبود عملکرد کمی و کیفی بصورت مکتوب به مجتمع هایی قضایی ارسال و ابلاغ شده است که انتظار می رود در انجام آنها تسریع و نتیجه گزارش شود .

ملایی بیان کرد: یکی از انتظارات مشترک، بحث تکریم است که باید مدیران دفاتر کل نسبت به تکریم مراجعان مردمی و همکاران اداری اهتمام لازم داشته باشند که انجام این امر یکی از اهداف مهم محاکم تهران در برنامه های تحولی است.

وی در این نشست به تعدادی از خواسته های ستاد محاکم از دفاتر کل اشاره و بیان کرد: پیگیری مصوبات شورای معاونین محاکم که سرپرستان مجتمع ها و دفاتر کل باید به آن توجه ویژه داشته باشند و کارهای که در راستای مصوبات انجام شده را مکاتبه و ایرادها را در آورده و برای برطرف کردن آن پیگیری کنند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی زمانی معاون قضایی رئیس محاکم در این نشست اشاره کرد: از صفات مدیران دفاتر موفق مسئولیت پذیری است که باید در مراجعه ارباب رجوع ضمن تکریم، ارشادو راهنمایی آنان بصورت قانونی انجام شود .

در آغاز این نشست مهدی فلاح مدیر دفتر کل محاکم ضمن خیر مقدم به ارائه گزارشی از عملکرد کمی و کیفی شش ماهه مدیران دفاتر کل در مجتمع های قضایی تهران پرداخت .

در این جلسه برخی از وظایف مدیران دفاتر کل از جمله تاکید بر رعایت نظم و حضور به موقع همکاران اداری در محل کار، دقت و نظارت صحیح در مصرف بیت المال، برنامه ریزی و تشکیل جلسات تبیینی، توجیهی و آموزشی در راستای امور محوله، توجه و تکریم همکاران و استفاده از راهکارهای موثر در افزایش انگیزه و پیگیری جدی کمبود نیروی انسانی قضایی و اداری مورد بحث قرار گرفت.

در این هم اندیشی رحیمی مدیر دفترکل مجتمع قضایی بعثت، زاهدی فر مدیر دفتر کل مجتمع قضایی شهید مطهری، عبداله زاده مدیر دفتر کل مجتمع قضایی ارشاد، اصلانی مدیر دفترکل مجتمع قضایی شهید قدوسی، تقوی فر مدیر دفترکل مجتمع قضایی شهید مفتح، اورنگی مدیر دفتر کل مجتمع قضایی شهید بهشتی، ابوالحسنی مدیر دفترکل مجتمع قضایی خانواده یک، صفوت مدیر دفتر کل مجتمع قضایی شهید بهشتی و ناصری مدیر دفتر کل مجتمع قضایی شهید مدرس به عنوان نماینده مدیران دفاتر کل مجتمع های قضایی تهران به به بیان دیدگاه ها، نظرات، انتقادات و پیشنهادها در زمینه های مختلف و در فضای کاملا حرفه‌ای و صمیمی پرداختند.

در پایان این جلسه، رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران از زخمات شایسته تمامی مدیران دفاتر کل قدر دانی کرد و به شش نفر از مدیران که بالاترین عملکرد مثبت داشته با اهدای لوح تقدیر و تشکر بعمل آورد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *