گزارش بارکلیز از آینده بازار نفت؛ خداحافظ نفت ارزان!

10:44 - 14 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۹۹۴۰
براساس گزارش جدیدی از بارکلیز، قیمت نفت در چند سال آینده بسیار بالاتر از پیش بینی‌های انجام شده خواهد بود.
خداحافظ نفت ارزانبه گزارش گروه بین الملل ، براساس گزارش جدیدی از بانک بارکلیز، قیمت نفت در چند سال آینده بسیار بالاتر از پیش بینی‌های انجام شده خواهد بود.

بانک بارکلیز در گزارش میان مدت خود درباره نفت به طور چشمگیری پیش بینی‌های خود درباره قیمت این محصول را در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ افزایش داده است.
 
بارکلیز انتظار دارد قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۰ به ۷۵ دلار  برسد؛ در حالی که در پیش بینی‌های قبلی ۵۵ دلار اعلام شده بود. این در حالی است که قیمت نفت را برای سال ۲۰۲۵ که پیشتر ۷۰ دلار پیش بینی می‌شد، به طور متوسط ۸۰ دلار پیش بینی کرد.

این گزارش اشاره دارد که بازار به شکل چشمگیری با زمان مشابه در سال گذشته که این بانک گزارش میان مدت خود را ارائه کرد، متفاوت شده است. حفاری‌های شیل آمریکا با در نظر داشتن اصول سرمایه، کمتر از حد انتظار نفت تولید می‌کند. اوپک و روسیه در اقدامی هماهنگ تصمیم به حفظ مدیریت بلندمدت بازار که منجر به حفظ عرضه سال‌های آینده در بازار می‌شود، گرفته‎اند.

از سوی دیگر بارکلیز شرایط چند کشور تولیدکننده نفت اوپک مانند ونزوئلا را نامطلوب و غیر قابل پیش بینی اعلام کرده است.

اما این به معنای کمبود عرضه در بازار نفت نیست. بارکلیز اعلام کرد: «قیمت‌ها در کوتاه مدت به ۸۰ دلار و بالاتر می‌رسند.»

هر گونه افزایش قیمت در کوتاه مدت بیش از آن که به دلیل شکافی اساسی در عرضه باشد، به احساسات و افزایش قیمت موقت بستگی دارد. بارکلیز در ادامه گزارش آورده است: « اگر چه ما انتظار داریم که قیمت بالای ۸۰ دلار در دو دهه آتی به روندی معمول تبدیل شود، اما دلایل بسیاری بر روند صعودی قیمت‌ها وجود دارد که مطمئنا اختلال و شکاف در عرضه یکی از آن‌ها نیست.»

نگرانی روزافزونی مشترک تحلیلگران نفت، احتمال کمبود عرضه در اوایل سال ۲۰۲۰ به دلیل کاهش شدید هزینه‌های بالادست از سال ۲۰۱۴ و فقدان سرمایه گذاری در پروژه‌های جدید است. بارکلیز با رد این نگرانی گفت حجم عرضه اگرچه در مقایسه با مقادیر پیش از سال ۲۰۱۴ پایین تر، اما همچنان قابل توجه است.

با این حال، بارکلیز همچنان قیمت نفت را در روندی صعودی پیش بینی می‌کند. این امر به دلیل مجموعه تحریم‌های مربوط به سرمایه گذاری در صنعت نفت که منجر به تولید کمتر می‌شود، است. برکلیز پیش بینی کرد که قیمت هر بشکه نفت برنت به دلیل قطع عرضه حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت از چند کشور کلیدی تا سال ۲۰۲۵، به ۸۵ دلار برسد.

اما قطعا این نتیجه گیری حتمی و صد در صدی نیست و عدم اطمینان همیشه وجود دارد. این امکان وجود دارد که قیمت نفت به دلایلی مانند تولید ناخالص داخلی پایین، تولید بیش از حد انتظار و یا افزایش قیمت‌های خرده فروشی به دلیل مقررات سازمان دریایی بین المللی که باعث کاهش عرضه سوخت خواهد شد، سقوط کند.

یک نتیجه جالب از گزارش بارکلیز، دور از انتظار بودن رکود قیمت در بازار نفت در دهه آتی است. عرضه نفت شیل آمریکا در کوتاه، رشد ثابت تقاضا و سایر منابع جهانی باید قیمت نفت را در محدوده ۱۵ دلار در هر بشکه حفظ کند. البته، در صورت تشدید یا تداوم مسائل فعلی بازار نفت، قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید و سکو‌های نفتی آمریکا از جمله پرمین نیز کمکی نخواهند کرد. بارکلیز هشدار می‌دهد که در تخمین فوق نقش روسیه و عربستان را که اعلام کرده اند با افزایش قیمت نفت تولید خود را افزایش خواهند داد، محاسبه نکرده است.

بارکلیز انتظار دارد با افزایش تولید خودرو‌های برقی که تا سال ۲۰۲۵ به ۵۵ میلیون مجتمع تولیدی می‌رسد، روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر مصرف شود. این خود سبب افزایش تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود.

شایان ذکر است که در حالی که بارکلیز انتظار دارد قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۵ به ۸۰ دلار در برشد، برنت در سپتامبر ۲۰۱۸ با چنین قیمتی معامله شد. از ماه آگوست تاکنون به ازای هر بشکه، تقریبا ۹ دلار افزایش یافته است. این مسئله ارائه دورنمایی از بازار نفت را پیچیده‌تر ساخته است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *