رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سیاهپوستان؛ قربانیان قانون حبس ابد برای جرایم کوچک در آمریکا

8:02 - 14 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۹۰۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قانون دهه 1990 حبس ابد برای مرتکبان خرده جرایم سبب ازدحام جمعیت در زندان‌های آمریکا شده است.

خبرگزاری میزان – قوانین مربوط به جرایم در آمریکا همواره اقلیت‌های قومی و نژادی را هدف قرار می‌دهند.

به گزارش «گاردین»، اخیرا «دیوید کولسون»، شهروند مسلمان سیاهپوست آمریکایی 55 ساله از زندان آزاد شد؛ وی در دوران حبس دو دهه ای خود دیگر امیدی به آزادی نداشت؛ جرم او سرقت 14 دلار بود

«کولسون» که در دوره کودکی قربانی سوءرفتار و به بیماری‌های روانی مبتلا شده بود، با وجود ارائه اسناد مربوط به دادگاه و نداشتن سابقه جنایی، محکوم به حبس ابد شد؛ قاضی پرونده تاکید داشت که وی تنها پس از گذراندن 35 سال حبس در سال 2032 می‌تواند از آزادی مشروط بهره مند شود یا این که جریمه ای 10 هزار و 20 دلاری را بپردازد.

در واقع «کولسون» قربانی یکی از شدیدترین قوانین در مورد جرم و جنایت در آمریکا شد که هدفش زندانی کردن نامحدود مجرمین عادی بود.

وی که در گروه درمانی‌های زندان شرکت کرد تا بتواند خود را درمان کند، در پی شیوع کرونا در زندان‌های آمریکا به این بیماری مبتلا شد اما جان سالم به در برد.

چند ماه پیش یک قاضی اعلام کرد که «کولسون» اصلا نباید به زندان می‌افتاد و حکم مناسب برای وی الزام معالجه و درمان بیماری روحی اش بود.

جالب آن که حکم «کولسون» در مقایسه با حکم یک سفیدپوست هم سن و سالش که دستکم چهار محکومیت خشونت آمیز در سابقه داشت، بسیار سنگین تر بود؛ مرد سفیدپوست مذکور که حتی به یک افسر پلیس نیز حمله کرده بود، تنها به سه سال حبس محکوم شد.

حبس‌های طولانی مدت برای مجرمین عادی در آمریکا

قانون صدور حکم حبس ابد برای مجرمان عادی در دهه 1990 در 24 ایالت آمریکا و در قوانین فدرال تصویب شد؛ کارشناسان می‌گویند که هزاران نفر مانند «کولسون» پشت میله‌های زندان در حبس هستند و به دلیل قوانین سختگیرانه 1990 به حبس ابد محکوم شده اند؛ برخی از آن‌ها ممکن است هرگز آزاد نشوند.

این قوانین سبب شدند طی یک دهه حدود 3 هزار و 500 نفر به دلیل ارتکاب جرایم غیرخشونت آمیز به حبس ابد محکوم شوند؛ زیرا این قانون به بهانه حذف جنایتکاران از جامعه، مرتکبان جرایم کوچک را نیز به حبس ابد محکوم کردند.

این قوانین سبب شدند تا مردم «کالیفرنیا» به ویژه سیاهپوستان از ترس محکوم شدن شدن به حبس ابد بابت هر اشتباهی یا قرار گرفتن در مکان نامناسب در زمان نامناسب در ترس زندگی کنند.

ازدحام جمعیت در زندان‌ها

قانون حبس ابد برای مجرمان عادی به انفجار جمعیت و فاجعه ازدحام در زندان‌های آمریکا از جمله در زندان‌های «کالیفرنیا» منجر شد.

در حال حاضر، بیش از 33 هزار نفر تحت این قانون در «کالیفرنیا» در حبس به سر می برند که 45 درصدشان سیاهپوست هستند؛ این در حالیست که سیاهپوستان تنها 6.5 درصد از جمعیت این ایالت را تشکیل می‌دهند.

تحقیقات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که هیچ رابطه ای میان کاهش نرخ جرم و جلوگیری از خشونت با اجرای قانون مذکور وجود ندارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *