بیش از 99 درصد اراضی استان بوشهر تثبیت شد

14:54 - 10 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۷۳۷۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان بوشهر از تثبیت 99.55 درصد و صدور سند حدنگار 99.04 در صد از اراضی استان بوشهر خبر داد.

خبرگزاری میزان - رئیس کل دادگستری استان بوشهر ضمن بازدید از بخش های مختلف اداره کل ثبت اسناد و املاک بوشهر در نشست شورای عالی تحول و تعالی این سازمان با موضوع گزارش عملکرد و آخرین وضعیت حدنگاری استان‌های بوشهر، یزد و گلستان که با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بصورت وبینار برگزار شد، اظهارکرد: در راستای حدنگاری در استان اقدامات خوبی صورت گرفته که تلاش خواهیم کرد تا به مرحله 100 درصدی و کامل حدنگاری دراستان بوشهر دست یابیم.

مهدی مهرانگیز در ابتدا ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) و اشاره به فرمایش امام راحل که «بکشید ما را که با کشتن ما مردم بیدار تر می شوند » با عرض تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت عده ای از مردم کشورمان آرزوی سلامت و صحت کامل مجروحان این حادثه را نیز خواستار شد.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر در ادامه به تشکیل کمیسیون رفع تداخلات اشاره کرد و گفت: در مدت کوتاهی جلساتی به همین منظور با حضور مسئولان مربوطه تشکیل شد که خروجی این جلسات 12 پلاک ثبتی بود و حدودا تا هفته آینده 20 پلاک ثبتی دیگر نیز اضافه می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به تشکیل این جلسات مواردی از جمله انتصاب یکی از معاونان دادستان به عنوان قاضی ویژه مصوب و مقرر شد معاون دادستان در روز دوشنبه هر هفته به صورت و گسترده این جلسات را برگزارکند.

مهرانگیز افزود: مورد بعد اینکه مقرر شد روسای شهرستان ها نیز کمیسیون رفع تداخلات شهرستان ها را که حتما تشکیل شده را پیگیری کرده و موارد و مشکلاتی که وجود دارد را پیگیری کنند.

وی با اشاره لزوم به استفاده از ظرفیت خوب ائمه جمعه وجماعات، اظهار کرد: به ائمه جمعه و جماعات ابلاغ شد تا به کشاورزان اطلاع رسانی شود که نسبت به درخواست ثبت اراضی خود اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر به تشکیل قرارگاه حدنگاری به نام سردار رشید اسلام شهد سلیمانی در یازده شهرستان بوشهر اشاره کرد و گفت: در این خصوص اقدامات خوبی صورت پذیرفته است.

وی به مصوبه دیگر این جلسه اشاره داشت و افزود: مقرر شد اداره بازرسی استان نسبت به پیگیری مصوبات و برگزاری جلسات و مشکلاتی که وجود دارد، نظارت و اقدام کند.

مهر انگیز در ادامه به گزارش عملکرد دادگستری استان پرداخت وتصریح کرد: استان بوشهر دارای مساحتی بالغ بر 2 میلیون و 300 هزار هکتار است که میزان مساحت مستثنیات این استان بنا بر نقشه های تحویلی از منابع طبیعی استان 410 هزار هکتار است که تمامی آن در بانک کاداستر جانمایی و تثبیت شده است، بنابراین میزان اراضی دولتی در حدود یک میلیون و 900 هزار هکتار است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر، افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور 13 تفاهم نامه با سازمان های منابع طبیعی، امور اراضی، وزارت دفاع، اوقاف، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، اقتصاد و دارایی، وزارت نیرو،سایر دستگاههای دولتی و مناطق آزاد تجاری منعقد کرده که در ادامه گزارش اقدامات این تفاهمنامه ها در استان ارائه می شود.

وی گفت: میزان اراضی ملی و منابع طبیعی استان بوشهر بر اساس نقشه های تحویلی از آن دستگاه یک میلیون و 679 هزار هکتار مشتمل بر اراضی موات قانون مرجع تشخیص، اراضی ساحلی و حریم دریا است که یک میلیون و673 هزار هکتار معادل 99.55 درصد آن تثبیت شده است و میزان مساحت صدور سند حدنگار یک میلیون و 651 هزار هکتار معادل 99.04 درصد است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با اشاره به اینکه در حوزه اراضی کشاورزی استان تاکنون 12 جلسه کمیسیون رفع تداخلات داشته که تعداد 7 پلاک آن تا پایان مهرماه و تعداد 5 پلاک در هفته گذشته رفع تداخلات آنها نهایی شده است، گفت: تا پایان مهرماه سال جاری برای تعداد 8 هزارو 851 قطعه اراضی کشاورزی به مساحت 64 هزارو 92 هکتار سند حد نگار صادر شده است که از این میزان تعداد 2 هزارو 50 قطعه به مساحت 12 هزارو 706 هکتار مربوط به سال جاری است و شایان ذکر است که این استان درصدور اسناد زراعی دارای رتبه دوم کشوری است.

مهر انگیر به آمار عملکرد صدور اسناد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکنون اشاره کرد و افزود : صدور این اسناد تعداد 315 فقره سند به مساحت کلی یک هزارو 845 هکتار است که جایگاه این استان در این زمینه نیز رتبه سوم کشوری است.

وی در خصوص آمار عملکرد صدور اسناد روستایی و شهری استان بوشهر در اجرای قانون ساماندهی از ابتدای سال جاری تاکنون نیز گفت: تعداد آراء صادره در این راستا یک هزارو 755 فقره و تعداد اسناد صادره نیز یک هزار و 221 فقره است .

رئیس کل دادگستری استان بوشهر در ادامه رابطه با آمار عملکرد صدور اسناد و مساحت اراضی در راستای قانون جهش تولید مسکن از ابتدای سال جاری تا کنون اظهار کرد: تعداد اسناد صادره در این خصوص 351 جلد سند و مساحت 3 میلیون و 56 هزار و121 متر مربع (به مساحت تقریبی 305 هکتار) است.

وی به آمار عملکرد صدور اسناد و مساحت اراضی در راستای قانون تعیین و تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص تعداد آرای مثبت 614 فقره بوده و تعداد آرای منفی یک هزار و 66 فقره بوده که دلیل منفی شدن آن را باید بررسی کرده و تعداد اسناد صادره 513 سند حد نگار است.

مهر انگیز ادامه داد: با توجه به ضرورت صدور سند حد نگار منطقه آزاد تجاری بوشهر محدوده مورد درخواست از دستگاه مربوطه دریافت شده و فایل نقشه UTM آن مطابق با استانداردهای کاداستر تهیه و در لایه اختصاصی خود جانمایی شد که میزان محدوده جانمایی 26 هزارو 161 هکتار است که بنا به درخواست آن دستگاه اطلاعات توصیفی و ملکی و مالکیتی این املاک از بانک کاداستر استخراج و اختیار آن دستگاه به منظور انتقال مالکیت قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر به آمار عملکرد 7 ماهه واحدهای ثبتی استان در صدور اسناد اوقافی نیز اشاه کرد و اظهار کرد: برنامه عملیاتی این استان در سال جاری تعداد 165 فقره مشتمل بر 95 فقره پذیرش ثبت و 70 فقره اسناد دفترچه ای به تکبرگ است.

مهر انگیز ادامه داد: عملکرد ادارات استان تعداد 27 فقره پذیرش ثبت و تعداد 57 فقره تبدیل اسناد دفترچه ای به تکبرگ است.

وی در خصوص آمار عملکرد صدور اسناد آموزش و پرورش از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: تعداد اسناد صادره در این خصوص 57 جلد سند است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر همچنین به ارائه آمار و عملکرد صدور اسناد مالکیت دستگاه های اجرایی از ابتدای تفاهم نامه تا پایان مهرماه سال 1401 پرداخت و گفت: صورتجلسات تنظیم شده تا پایان شهریورماه سال 1401 تعداد 23 فقره بوده است و مکاتبات انجام شده تا پایان شهریورماه سال 1401 تعداد 30فقره که تعداد اسناد صادره یک هزارو 674 فقره است.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری کاداستر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *