ایران و قزاقستان تفاهم‌نامه همکاری‌ ترانزیتی امضا می‌کنند

9:12 - 10 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۶۶۳۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر تجارت قزاقستان طی جلسه‌ای برای امضای یادداشت تفاهم به منظور ارتقاء سطح همکاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت به توافق رسیدند.

 خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سریک ژومان گارین، معاون نخست وزیر و وزیر تجارت قزاقستان و هیات همراه در نشست مشترک با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان درباره افزایش همکاری‌های دو کشور در مدهای مختلف حمل‌ونقل به منظور افزایش حجم ترانزیت کالا به گفت‌وگو پرداختند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های موجود کشور در حوزه ریلی و حمل بار از کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب از اعلام آمادگی ایران برای افزایش تعداد پروازها در حوزه حمل‌ونقل هوایی خبر داد.

قاسمی در ادامه موضوع امضای تفاهم‌نامه میان دو کشور در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت را مطرح کرد و افزود: ایران از امکانات خوبی در دریای خزر برخوردار بوده و از طرفی بندر امیرآباد نیز به خطوط ریلی متصل است که می‌تواند از طریق حمل‌ونقل ریلی انتقال بار به بندر شهید رجایی و کشورهای جنوب ایران را انجام دهد.

وی افزود: در حال حاضر امکان عبور قطارهای قزاقستان از طریق ترکمنستان و سرخس و انتقال بار به بندر شهید رجایی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر حجم ترانزیت کالا میان ایران و قزاقستان یک میلیون تن در سال است، ‌افزود: می‌توانیم این حجم بار را طی توافقی به ۴ میلیون تن در سال برسانیم.

قاسمی با اشاره به امکان صادرات و واردات قزاقستان از طریق سیستم حمل‌ونقل ریلی ایران، گفت: از سوی دیگر کشور قزاقستان می‌تواند بار مازاد خود را توسط ایران به کشورهایی مثل هند ارسال کند.

وی با اعلام آمادگی ایران برای در اختیار قرار دادن پایانه پس کرانه بندر در جنوب ایران به منظور جابه جایی بارهای قزاقستان از بندر شهید رجایی، گفت:‌ قزاقستان می‌تواند با استفاده از ارتباطات دریایی ایران، به کشورهای عربی مثل عمان و امارات صادارت داشته باشد.‌

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطارهای قزاقستان می‌توانند مستقیما به بندر شهید رجایی وصل شوند.

قاسمی در ادامه با اشاره به توافق بر یکسان‌سازی تعرفه‌ها اظهار کرد: مولفه‌هایی مثل صدور ویزای یک ساله برای رانندگان و تجار، سبز شدن مسیر گمرکی و دیجیتالی کردن مسیر گمرک برای افزایش سرعت عمل برای سرعت بخشی ترانزیت میان دو شور ضروری است.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر با وزیر حمل‌ونقل ترکمنستان و توافق سه جانبه ایران، قزاقستان و ترکمنستان برای سرعت بخشی به ترانزیت میان کشورها گفت: می‌توانیم برای افزایش حجم ترانزیت طی یک تفاهم‌نامه دو جانبه مدت زمان مشخصی تعیین کنیم تا دو طرف به تعهدات خود عمل کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این جلسه بر شکل گیری مسیر عبوری چین- قزاقستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه برای تسهیل حمل بار به اروپا تاکید کرد و افزود: این مسیر می‌تواند ریلی، جاده‌ای و دریایی باشد و با فعال کردن اسکله‌های رو- رو مدت زمان حمل بار بسیار کاهش می‌یابد.

قاسمی در ادامه بر صدور ویزا به مدت یک سال برای رانندگان و تجار تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود در مسیر ترانزیت با کشورها معطلی زیاد کامیون‌ها در گمرک معطل است و باید این موضوع را با استفاده از تکنولوژی روز حل کنیم تا گمرک محل عبور باشد نه ایستادن.

وی ادامه داد: کامیون‌های قزاقستان تا بندر شهید رجایی نباید در مسیر معطل شوند و این موضوع مورد توافق کشور ترکمنستان هم قرار گرفته است که به این ترتیب می‌توان سرعت جابه‌جایی و حجم کالا را افزایش داد.

استقبال قزاقستان از افزایش همکاری‌های ترانزیتی با ایران

سریک ژومان گارین، معاون نخست وزیر و وزیر تجارت قزاقستان ضمن تسلیت به دلیل حادثه تروریستی شاهچراغ، به مذاکرات و دیدارهای اخیر خود با مقامات ایرانی و با موضوع همکاری‌های حمل‌ونقلی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف ما افزایش ۳ میلیارد دلاری تجارت قزاقستان با ایران است و فهرستی از کالاهایی را برای خرید از ایران آماده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه کریدور شمال جنوب برای قزاقستان از اهمیت بالایی برخوردار است،‌ افزود:‌ طی سفر دو روزه خود به ایران ضمن بازدید از بندر شهید رجایی و بندر عباس با ظرفیت‌های این کشور در بخش حمل‌ونقل دریایی آشنا خواهیم شد.

وزیر تجارت قزاقستان با اشاره به همکاری‌های موجود دو کشور در حوزه‌های دریایی و ریلی از آمادگی قزاقستان برای ارتقاء سطح همکاری‌ها در بخش زیربناهای حمل‌ونقل خبر داد.

وی افزود: جلسه آتی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قزاقستان اواخر ژانویه سال بعد در شهر آستانه برگزار خواهد شد.

گارین خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تن بار در شمال ایران وجود دارد که آماده ترانزیت از طریق کریدور شمال- جنوب است.

وزیر تجارت قزاقستان با استقبال از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی کشورمان درباره افزایش ۴ برابری حجم ترانزیت میان دو کشور، دستیابی به این هدف را نیازمند تنظیم یک برنامه مدون طی این سفر دو روزه دانست.

وی همچنین آمادگی کشور خود را برای اجرای موارد مطرح شده از سوی وزیر راه و شهرسازی در خصوص صدور ویزا و الکترونیک کردن گمرکات اعلام کرد و پیشنهاد داد شرکت مشترک صادراتی و وارداتی میان دو کشور تاسیس شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *