کنعانی: هدف اصلی نشست آتی شورای امنیت اعمال فشار سیاسی بر ایران است/ اقدامات تکمیلی برای پیگیری حقوقی اقدامات شبه رسانه اینترنشنال در حال انجام است

10:42 - 09 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۵۲۸۵
نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران، ضمن اشاره به جنایت تروریستی اخیر در حرم شاهچراغ گفت که از جانب خود و دستگاه دیپلماسی این حمله تروریستی را محکوم و به آحاد ملت شریف ایران و خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آن‌هایی که خود را مدعی باغ نشینی می‌دانند و دیگران را مدعی جنگل نشینی توصیف می‌کنند، در این روزها زبان در کام گرفتند و سخن نمی‌گویند و حمایت از حقوق زنان و کودکان را فراموش کردند و با عبارات مزورانه از کنار این‌گونه اقدامات تروریستی می‌گذرند؛ آن‌ها مسئولیت خود را نادیده می‌گیرند.

وی اظهار کرد: درود میفرستم به شهید حاج قاسم سلیمانی که اگر علیه تروریست سیاه داعشی اقدام نکرده بود، تمام کشورهای مدعی حقوق بشر تاکنون درگیر اقدامات تروریستی بودند.

مداخله غرب در امور داخلی خود و اقدامات غیرسازنده این کشورها را رد می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در طول تحولات اخیر در ایران شاهد اظهارات مداخله جویانه و اقدامات غیرسازنده کشورهای مدعی حقوق بشر بودیم؛ مبنای این مداخلات را هم حمایت از حقوق زن قرار دادند.

وی افزود: آن‌ها از حقوق زنان صحبت می‌کنند؛ اما اظهارات آن‌ها مداخله جویانه و توام با نفاق و دورویی است؛ آن‌هایی که از حقوق زنان صحبت می‌کنند چرا به تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا و همراهی و اطاعت اروپا از این تحریم‌ها توجهی نکردند.

«کنعانی» ادامه داد: تحریم‌های بدون تبعیض علیه ایران شامل دختران، زنان و کودکان ایرانی هم شده است و بیماران ایرانی هم در معرض این تحریم‌ها هستند؛ اینگونه اظهاراتشان دارای نفاق است، ضمن این که منطبق با حقایق ایران نیست.

وی تاکید کرد: مداخلات و مواضع غیرمسئولانه کشورهای غربی منجر به بهره برداری از اعتراضات توسط اغتشاشگران شد؛ اظهارات مداخله جویانه و ریاکارانه مذکور نه تنها تامین کننده حقوق زنان نشد، حتی حق حیات را از شهروندان ایرانی سلب کرد که نتیجه آن را در حرم شاهچراغ دیدیم.

«کنعانی» تصریح کرد: ایران با دقت مواضع کشورها را بررسی کرده و دستگاه دیپلماسی به آن‌ها پاسخ می‌دهد؛ کشورهای دچار سوءمدیریت که نمی‌توانند مدیریت یک اعتشاش را در دست داشته باشند، نمی‌توانند به ایران درباره اغتشاشی که یک طرف آن کشورهای خارجی هستند، درس اخلاق و مدیریت بدهند.

آلمان منافع دوجانبه را قربانی تصمیمات احساسی نکند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخیر مقام‌های آلمانی گفت: مبادرت احتمالی آلمان به اقدامات مطرح شده، در ادامه اقدامات غیرمسئولانه و غیرسازنده آن‌‍‌ها رخ می‌دهد و حاکی از ادامه رویکرد غلط آن‌ها در قبال دولت و ملت ایران است؛ سپاه پاسداران نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه اقدام آلمان برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی غیرقانونی و دارای نتایج عکس خواهد بود.

وی افزود: آن‌ها باید به نتیجه اقدامات غیرسازنده خود توجه کنند؛ از آلمان می‌خواهیم منافع بین تهران و برلین را قربانی اهداف سیاسی کوتاه‌مدت و تصمیم‌های احساسی نکند.

استرالیا مدعی حقوق بشر و ناقض عمده آن است

«کنعانی» در مورد دولت استرالیا گفت: دولت استرالیا که همواره مدعی حقوق بشر است، سال‌هاست که نسبت به حقوق پناهجویان در این کشور بی تفاوت است و حقوق آن‌ها را نقص می‌کند؛ در یک دهه گزارش‌های متعددی از نقض حقوق بشر درباره پناهجویان در این کشور منتشر شده است.

وی گفت: آخرین نمونه این اقدامات، جلوگیری از بازدید هیئت سازمان ملل از زندان‌های این کشور است.

هدف اصلی نشست شورای امنیت درباره ایران اعمال فشار سیاسی بر ایران است

«کنعانی» در پاسخ به پرسش میزان درباره واکنش وزارت امور خارجه به صدور احتمالی قطعنامه در نشست شورای امنیت درباره ایران گفت: نشست مذکور موسوم به آریافرمولا یک نشست غیر رسمی در شورای امنیت است که به درخواست آمریکا و آلبانی در سالنی غیر از سالن اصلی شورای امنیت برگزار می‌شود؛ هدف اصلی این نشست هم اعمال فشار سیاسی بر ایران است و در ادامه فعالیت‌های مداخله جویانه دولت آمریکا در رابطه با تحولات داخلی ایران انجام می شود.

وی افزود: متاسفانه امپراتوری رسانه‌ای دولت آمریکا همچنان در خدمت چنین هدفی به کار گرفته می‌شود و با تحریف و وارونه نمایی حقایق ایران تلاش می‌کنند فضای سیاسی را برای شکل گیری چنین نشست‌هایی فراهم کنند؛ نکته جالب هم این است که از یکسری افراد معلوم الحال با هویت ایرانی می‌خواهند در این نشست دعوت کنند تا علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت کنند.

«کنعانی» اظهار کرد: متاسفانه سایه سنگین رویکردهای سیاسی بر موضوعات حقوق بشری سایه افکنده است.

ایران به هیچ طرفی در جنگ اوکراین سلاح صادر نمی‌کند

«کنعانی» درباره موضع ایران در قبال بحران اوکراین گفت: ایران صادر کننده سلاح به هیچ طرفی نیست؛ ایران مخالف جنگ در اوکراین، افغانستان و یمن و معتقد به راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات است.

وی افزود: ایران از ابتدای بحران، رویکردش تلاش سیاسی برای خاتمه دادن به جنگ است.

ما مسائل سیاسی را با مسائل انسانی درهم نمی‌آمیزیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما مسائل انسانی را با مسائل سیاسی درهم نمی‌آمیزیم؛ ما در طول سالیان گذشته رابطه خوبی با کره جنوبی داشتیم اما این کشور به دلیل اعمال فشار سیاسی از سوی آمریکا به ویژه در بلوکه کردن اموال ایران رویکردی غیرمسئولانه داشته است.

وی در ادامه در مورد حادثه اخیر در کره جنوبی اظهار کرد: ما به خانواده ۵ شهروند ایرانی تسلیت عرض می‌کنیم و از نخستین ساعات پیگیر وضعیت شهروندان خود بودیم؛ ما وضعیت شهروندان ایرانی را از طریق کنسولی پیگیری می‌کنیم.

استفاده از روش‌های تجربه شده قبلی تامین کننده منافع اروپا و آمریکا نخواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: غربی‌ها اکنون با محاسبات غلط به ابزار و سلاح قدیمی اعمال تحریم دست می‌زنند؛ این اقدامات را سالیان سال تجربه کردند؛ غیر از این که منافع خود را از دست دادند، نتیجه نگرفتند.

وی افزود: ایران نمی‌خواهد وارد یک روند تقابلی با اروپا شود؛ موضع ایران تمرکز بر منافع مشترک است؛ اروپا باید منافع خود را در ارتباط با ایران به طور مستقل ببیند، احساسی عمل نکند، روی تحولات داخلی ایران شرط بندی غلط نکند و مسیر تعامل وسازنده رو در پیش بگیرد؛ در این صورت پاسخ ایران به روابط سازنده با احترام متقابل خواهد بود، اما اگر دست به تحریم بزنند، ایران نیز از ابزارهای در دست خود استفاده می‌کند.

«کنعانی» هشدار داد: استفاده از روش‌های تجربه شده قبلی تامین کننده منافع اروپا و آمریکا نخواهد بود؛ ما آن‌ها را به رفتارهای سازنده دعوت می‌کنیم.

حل و فصل موضوعات با آژانس به رویکردش در قبال ایران بستگی دارد

«کنعانی» درباره رابطه ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اگر آژانس سیاسی کاری نکند، ایران مبتنی بر رویکرد فنی و همکاری‌ اقدام می‌کند و حتما امکان حل و فصل موضوعات وجود خواهد داشت.

با قطر رابطه دوستانه ای داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد رابطه ایران و قطر گفت: با قطر رابطه دوستانه و دوجانبه ای داریم و این کشور در قضایای ایران و طرف‌های خارجی نقش داشت و کشور شریک همراه ما بود؛ سفر اخیر هیئت قطری و تماس‌های وزارت امور خارجه دو کشور هم موضوعات دوجانبه و هم موضوعات مورد اهتمام دو کشور را پوشش می‌دهد.

اخیرا گفت‌وگوی دوجانبه ای با عربستان نداشتیم

«کنعانی» درباره مذاکرات ایران و عربستان اظهار کرد: اخیرا گفت‌وگوهای دوجانبه ای بین ایران و عربستان برگزار نشده است، اما اقدامات از مجاری دیپلماتیک برای پیگیری اقدامات شبه رسانه «اینترنشنال» که از نظر عملکرد یک اتاق جنگ و اتاق عملیات علیه ملت ایران است، انجام می‌شود.

وی افزود: اقدامات تکمیلی برای پیگیری حقوقی این موضوع در دست انجام است.

ادعاهای ضد ایرانی درباره جنگ اوکراین با اهداف سیاسی مطرح می‌شوند

«کنعانی» درباره ادعای ارسال نیروهایی از افغانستان به جنگ اوکراین گفت: رویکرد اصولی ایران مستقیم و غیرمستقیم در چارچوب کارزار جنگ در اوکراین نیست و ایران عضو کارزار صلح برای حل و فصل بحران اوکراین است؛ این موضوعات سندیت ندارد و با اهداف سیاسی انجام می‌شود.

سیاست اصولی ایران حمایت از رویکردهای ملی بر اساس ثبات و آرامش در لبنان است

«کنعانی» در مورد رویکرد ایران در قبال لبنان گفت: سیاست اصولی ایران حمایت از رویکردهای ملی بر اساس ثبات و آرامش در لبنان است؛ لبنان جز کشورهای دوست و همسایگان خوب منطقه ای ایران است؛ ایران همواره در طرف سازنده تحولات سیاسی لبنان بوده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم جامعه لبنان و جریان‌های سیاسی با مشورت و مبتنی بر منافع ملی زمینه تشکیل دولت قوی فراهم کنند و شاهد خلا سیاسی در این کشور نباشیم.

استمرار جنگ در اوکراین بر انرژی و تامین مواد غذایی تاثیر می‌گذارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خروج روسیه از توافق غلات گفت: استمرار جنگ در اوکراین بر انرژی و تامین مواد غذایی تاثیرگذار است؛ این تهدیدی برای امنیت غذایی و انرژیست و مشخصا دولت‌هایی که یک طرف جنگ در اوکراین هستند، تاثیر بیشتری می‌پذیرند.

«کنعانی» اظهار کرد: ما امیدواریم راه حل سیاسی برای حل این موضوع پیدا شود تا جهان در معرض تهدید غذایی و انرژی قرار نگیرد.

اظهارات رابرت مالی فرافکنانه است

«کنعانی» گفت: اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران فرافکنی است؛ ایران برخلاف آمریکا یک طرف جنگ اوکراین نیست؛ آمریکا اگر اراده سیاسی برای توافق دارد، ایران حتما یک شریک برای توافق و ملتزم به میز مذاکره است.

وی در ادامه گفت: دولت آمریکا می‌تواند مسئولانه عمل کند یا فرافکنانه موضع گرفته و به بهانه‌های واهی از توافق فاصله بگیرد.

پیام ما به همسایگان صلح، دوستی، رعایت اصول و مناسبات همسایگی است

«کنعانی» در مورد رابطه ایران با همسایگانش گفت: پیام ما به همسایگان صلح، دوستی، رعایت اصول و مناسبات همسایگی است؛ این رویکرد عملی دولت ایران در رابطه با تمام همسایگان است و ما انتظار داریم موضع همسایگان در این چارچوب باشد؛ هر رویکردی غیر ازین غیرسازنده و بر خلاف مصالح دولت‌ها و ملت‌هاست و زمینه را برای سوءاستفاده باز می‌کند.

شبکه پرداخت متقابل ایران و روسیه پیشرفت‌هایی داشته است

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: پیشرفت‌های بسیار خوبی درباره شبکه پرداخت متقابل دو کشور ایران و روسیه وجود دارد؛ اشکالات فنی کوچکی وجود داشت که دو طرف در حال اقدام برای رفع آن هستند.

منتظر اراده سیاسی آمریکا برای مصالح خود نمی‌مانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: مواضع سیاسی آمریکا یک چیز است و پیام آن‌ها یک چیز دیگر؛ کنشگری فعال درباره برجام وجود دارد و دچار رکود سیاسی در نقل و انتقال مواضع نیستیم؛ اراده سیاسی دولت آمریکا می‌تواند به بحث برجام کمک کند.

وی افزود: ما منتظر توافق برای تامین مصالح خود نمی‌مانیم و روابط تجاری خود را به برجام گره نزدیم.

«کنعانی» گفت: مذاکرات برای تبادل زندانیان از طریق طرف ثالث وجود دارد، اما اجرای آن هنوز انجام نشده است؛ ما با نگاه و رویکرد انسان دوستانه یک گام برای آن برداشتیم، اما آمریکا اقدام مثبتی انجام نداده است، امیدواریم در عمل هم از مواضع انسان دوستانه حمایت کنند.

ایران مشوق آتش بس در یمن است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران در قبال تحولات یمن گفت: ما طرفدار آتش بس از نوع زمینه ساز برای شکل گیری حل ریشه ای بحران هستیم؛ ایران مشوق و کمک کننده برای آتش بس و پایداری یمن است؛ آتش بسی که دو طرف به شرایط و التزاماتش پایبند باشد.

وی در ادامه گفت: این که دوباره آتش بس شکل بگیرد، به دو طرف منازعه بستگی دارد؛ طرف یمنی با توجه به واقعیت‌ها شروطی دارد که طرف مقابل پاسخگو نبوده است؛ چنانچه اراده سیاسی بین طرفین وجود داشته باشد حتما ایران برای کمک به تجدید آتش بس و شکل گیری روند سیاسی اقدام می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *