بسته حمایتی سازمان بورس، مثبت است/ لزوم حمایت بلند مدت سایر نهادها از بورس

8:00 - 09 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۴۷۷۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
کارشناس بازار سرمایه گفت: بسته حمایتی سازمان بورس به عنوان یکی از ابزارهای کوتاه مدت جهت حمایت از بازار سرمایه اقدامی مثبت تلقی می‌شود.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با میزان گفت: بسته حمایتی سازمان بورس به عنوان یکی از ابزارهای کوتاه مدت جهت حمایت از بازار سرمایه اقدامی مثبت تلقی می شود اما حمایت‌های بلندمدت نیاز به کاهش ریسک‌های دیگر و اتخاذ تصمیمات بلند مدت حمایتی دیگر توسط نهادهای تصمیم گیرنده همچون وزارت صمت و بانک مرکزی دارد.

وی با بیان این مطلب افزود: این بسته‌های حمایتی که سازمان بورس طراحی و اجرا می کند، ابرازهای کوتاه مدت حمایت از بازار بوده و بسیار خوب هستند اما باید در کنار آنها از روش‌های حمایتی و علاج اصلی که در جای دیگری است نیز بهره برداری شود.

صفاری در این باره به صورت‌های مالی شرکت ها و تاثیری که تصمیمات و سیاست های اقتصادی کشور برآنها دارد اشاره کرد و گفت: برای مثال یکی از شرکت‌های فولادی در شرایطی که 22 درصد افزایش فروش داشته است اما در عین حال می بینیم که در آخرین گزارش آن 75 درصد افزایش هزینه انرژی داشته است و این امر حاشیه سود آن را 12 درصد کاهش داده است.

وی افزود: برای آنکه بتوانیم در بلند مدت از شرکت‌های بورسی حمایت کرده و زمینه رشد بازار سرمایه را فراهم کنیم لازم است تا اقدامات مهمی در فصل تنظیم بودجه برای کاهش این فشارها بر شرکت‌ها صورت گیرد و نباید به گونه ای شرایط پیش برود که هزینه شرکت‌های بزرگ در مواردی همچون هزینه تامین گاز افزایش یابد چرا که در این صورت شرکت‌های بورسی آسیب زیادی می‌بینند.

صفاری یادآور شد: سیاست‌های کلان اقتصادی باید در راستای تقویت تولید باشد و سازمان بورس باید به نهادهای تصمیم گیرنده همچون وزارت صمت و بانک مرکزی فشار وارد کند تا در فرایند اتخاذ تصمیمات خود به گونه ای که به شرکت ها آسیبی نرسد حرکت کنند .

وی در خصوص یکی از بندهای مربوط به این بسته حمایتی که در آن به هماهنگی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تاکید شده است، گفت: نقش سازمان بورس در این ساختار، توصیه‌ای است و نکته مهمی است که در این بسته حمایتی به آن اشاره شده است اما تصمیم گیری نهایی برای حصول نتیجه در این بین به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بر می گردد تا فرایند تصمیم‌گیری خود را در راستای حمایت از شرکت‌ها و تولیدکنندگان حاضر در بورس تنظیم کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *