تفاهم نامه همکاری مشترک میان معاونت اجتماعی دادگستری و کمیته امداد استان کرمان امضا شد

12:55 - 08 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۴۰۸۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: حمایت حقوقی و قضایی از خانواده های تحت پوشش، انجام مشاوره های قضایی رایگان با همکاری وکلا ورسیدگی به درخواست های خانواده های نیازمند در حوزه اعسار از جمله مفاد این تفاهم نامه به شمار می رود.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در آیین امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و کمیته امداد استان کرمان اظهار کرد: در مواردی که خانواده های کم درآمد نیاز به کمک حقوقی و قضایی داشته باشند از ظرفیت وکلای معاضدتی استفاده خواهد شد.

وی ارائه آموزش های حقوقی و قضایی به مردم از جمله اقشار محروم را از دیگر مفاد این تفاهم نامه ذکر کرد و افزود: اختصاص یا ایجاد شعب ویژه ای از شورای حل اختلاف و مصلحین و حکمین قرآنی برای حل اختلافات بین افراد تحت پوشش کمیته امداد با دیگران به منظور جلوگیری از تشکیل پرونده ها دراین زمینه نیز در قالب این تفاهم نامه انجام خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: افتخاری است برای قوه قضاییه که بتواند به جامعه هدف کمیته امداد خدمت کرده و وظیفه خود را بهتر و مناسب تر انجام دهیم زیرا اینها خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف برای مردم به ویژه اقشار کم درآمد است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی اظهارکرد: این افراد که ممکن است در کنار مشکلات معیشتی دچار مشکلات حقوقی و قضایی باشند و در شرایطی که نیاز به دفاع از خود در مراجع قضایی و انتظامی دارند، این توان را نداشته باشند از حقوق خود دفاع کنند و سرمایه ای نیز برای گرفتن وکیل نداشته باشند که در قالب این تفاهم نامه به آنها کمک خواهد شد.
وی عنوان کرد: در راستای اجرای اسناد بالادستی از جمله ماموریت های سند تحول قضایی، سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقم معظم رهبری به قوه قضاییه و منویات ریاست قوه قضاییه در جهت ارائه خدمات رایگان و کم هزینه برای اقشار آسیب پذیر جامعه تلاش می کنیم که این وظیفه را به خوبی انجام دهیم و برای نظم بخشی به این خدمات این تفاهم نامه آماده شده و در چارچوب این تفاهم نامه این حمایت را گسترده تر از این افراد خواهیم داشت.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: به روسا و داستان های استان تاکید می کنم مفاد این تفاهم نامه را اجرایی کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز گفت: یکی از برنامه های مطرح شده در سند تحول و تعالی قضایی، شناسایی علل و عوامل زمینه های وقوع جرم و حمایت از افراد در معرض آسیب به ویژه زنان و اطفال بی سرپرست و بد سرپرست است.

سید مهدی قویدل بیان کرد: دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان و تاسیسات جدید قانونی برای افرادی که معلول بسیاری از مسائل در سطح جامعه و در معرض آسیب های اجتماعی هستند، پیش بینی شده و دستگاه قضایی برای حمایت از این افراد برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است و یکی از این موارد کمک به دستگاه های حمایتی و کمک به برنامه های این نهادها در این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش، توانمندسازی جوامع روستایی، پیشگیری از حاشیه نشینی، پیگیری جایگزین های حبس و ساماندهی کودکان کار و متکدی، زنان سرپرست خانوار، مراکز مشاوره و مصلحین و حکمین قرآنی ظرفیت های بسیار خوبی برای کمک به نهادهای حمایتی وجود دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به ظرفیت های شورای پیشگیری از وقوع جرم برای پیگیری موضوعات و کمک به اقشار محروم، گفت: در حال حاضر 130 مشاور در مرکز استان با دادگستری همکاری دارند که این افراد در موضوعات روانشناختی و آسیب های اجتماعی و مددکاری می توانند کمک های بسیار خوبی به جامعه هدف ارائه دهند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمان نیز گفت: همکاری بسیار خوبی بین کمیته امداد و دستگاه قضایی برقرار است.

ناصر عسکری نژاد افزود: در قالب این تفاهم نامه تلاش می شود که از ظرفیت های موجود برای توسعه فرهنگ احسان و نیکوکاری، توسعه خدمات اجتماعی، مشاوره قضایی و حقوقی و هدفمند کردن خدمت به خانواده های محروم در بعد قضایی و حقوقی استفاده شود.

وی ادامه داد: در راستای این تفاهم نامه می توان از ظرفیت مراکز نیکوکاری برای حل مشکلات مددجویان استفاده کرد.
عسکری نژاد گفت: در حال حاضر 435 مرکز نیکوکاری دراستان داریم که 4 مرکز مشکلات حقوقی مددجویان را پیگیری می کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *