معاون حقوقی قوه قضاییه: با تخلف انگاری برخی جرایم راه حل غیر قضایی برای آنها اندیشیده می شود

20:27 - 07 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۳۴۱۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: یکی از برنامه‌های مهم قوه قضاییه، کاهش عناوین مجرمانه در کشور با تخلف‌انگاری برخی از این جرایم است که برای آن‌ها راهکارهای غیرقضایی اندیشیده شده است.

خبرگزاری میزان- حجت الاسلام قدرتی در نشست اعضای کانون وکلا و کارشناسان قوه قضاییه در خوزستان، گفت: راه تحقق و اجرای عدالت، قانون است و باید تلاش کنیم تا برای احقاق حق و رضای خداوند گام برداریم.

وی با تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی حرم شاه چراغ شیراز، افزود: حق به منزله طلا می‌ماند که هرچه در کوره آتش بماند، خالص‌تر می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی در ادامه به برخی از مشکلات وکلا و کارشناسان قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: عزم جدی برای حل این مشکلات در قوه قضاییه وجود دارد.

رئیس کل دادگستری خوزستان نیز در این نشست، گفت: این کانون برگرفته از قوانین نظام جمهوری اسلامی و با هدف توسعه حوزه حقوقی و دسترسی کارشناسان راه‌اندازی شده است و امروز به عنوان نمادی پویا و اثرگذار در چرخه عدالت هم در حوزه امور حقوقی و هم عرصه جرایم کیفری شناخته شده است.

وی افزود: در خدمت عدالت بودن چه در حوزه کارشناسی و چه وکالت نیاز به این دارد که دانش خود را در حوزه تخصصی خود و قوانین ارتقا دهیم.

معاون حقوقی قوه قضاییه در ادامه در بازدید از واحد بایگانی راکد پرونده های دادگستری استان خوزستان، گفت: در کشور بیش از 95 میلیون پرونده نیاز به پالایش دارد که سهم استان خوزستان از این رقم، 9 میلیون پرونده است.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی افزود: پس از پالایش این پرونده ها، اسناد و مدارک مورد نیاز اسکن و مابقی برگه های آن امحاء می شود.

وی گفت: با پالایش صورت گرفته، بسیاری از اسناد مهم تفکیک و برای نگهداری در موزه اسناد قوه قضاییه جدا شده است.

علی دهقانی نیز گفت: طی سال گذشته، 123 هزار پرونده برای امحاء به کتابخانه ملی ارسال شد این درحالی است که طی شش ماه گذشته، این رقم به بالغ بر 400 هزار فقره پرونده رسیده است.

رییس کل دادگستری خوزستان تصریح کرد: عزم جدی برای ساماندهی بایگانی راکد در استان خوزستان وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در ادامه با نماینده ولی فقیه استان دیدار کرد در این دیدار با ارائه گزارش و برنامه‌های سفر چند روزه خود به این استان، اظهار کرد: بازدید از واحدهای بایگاین راکد و تلاش برای پالایش و ساماندهی این پرونده‌ها، بازدید از زندان‌ها و دیدار با زندانیان، شرکت در شورای قضایی، دیدار با وکلا و کارشناسان استان و شرکت در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس کانون وکلای دادگستری خوزستان از برنامه های این سفر چند روزه است.

وی با تشریح وضعیت زندان‌ها و واحدهای بایگانی راکد دادگستری استان خوزستان، خواستار عنایت و همکاری امام جمعه اهواز در راستای تخصیص بودجه کافی برای ساماندهی آن‌ها شد.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی گفت: یکی از برنامه‌های مهم قوه قضاییه، کاهش عناوین مجرمانه در کشور با تخلف‌انگاری برخی از این جرایم است که برای آن‌ها راهکارهای غیرقضایی اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: همچنین طرح و تصویب لایحه قضازدایی در مجلس از برنامه‌های دیگر قوه قضاییه در این راستاست.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *