رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

یک محکوم به قصاص در استان مرکزی با رضایت اولیای دم به زندگی بازگشت

10:30 - 07 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۲۴۲۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: با تلاش صلح یاران شوراهای حل اختلاف برای رایزنی با اولیای دم و کسب رضایت از آنها اولیای دم رضایت و بخشش قطعی خود را برای رهایی محکوم علیه از قصاص اعلام کردند.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالمهدی موسوی در جلسه ای که با حضور صلح یاران شورای حل اختلاف و مسئولین ارشد دادگستری و شورای حل اختلاف استان مرکزی، در منزل اولیاء دم به جهت گذشت و بخشش برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹8 به دنبال وقوع یک فقره درگیری در منطقه سنجان شهرستان اراک شخصی جان خود را از دست می دهد.

وی افزود: بلافاصله پس از این رویداد، متهم دستگیر و پرونده وی در شعبه یک کیفری یک دادگستری استان مرکزی تشکیل و نتیجه رسیدگی به پرونده منجر به صدور رای قصاص برای متهم می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی، گفت: در ادامه با قطعیت یافتن رأی دادگاه، تلاش اعضای و صلح یاران شوراهای حل اختلاف برای رایزنی با اولیای دم و کسب رضایت از آنها آغاز و سرانجام پس از تشکیل جلسات متعدد، با وساطت معتمدان و پیگیری‌های صلح یاران و مسئولان قضایی و مدیران زندان اراک، اولیای دم رضایت و بخشش قطعی خود را برای رهایی محکوم علیه از قصاص اعلام کردند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی با بیان اینکه مطابق با تعالیم اسلامی ثواب زندگی دوباره بخشیدن به یک فرد برابر با نجات مردم جهان است، خاطرنشان کرد: امروزه در جامعه ما نیاز مبرم به صلح و سازش و گذشت و بخشش احساس می شود. دوری گرفتن مردم از حق، موجب بروز اختلافات میان افراد می شود و اختلاف منجر به وقوع حادثه خواهد شد. این اختلافات باعث انباشت پرونده های بی شمار در دادگاه ها می شود و نتیجه آن جز اتلاف وقت و صرف هزینه های فراوان چیزی به دنبال ندارد.

وی ادامه داد: سنت حسنه گذشت از جمله سنت‌هایی است که دین مبین اسلام همواره بر آن تأکید داشته و این مهم نشان از اعتقاد بالای مردم استان مرکزی به سنن و شعائر دینی دارد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در پایان با قدردانی از خانواده اولیای دم که بدون دریافت خون بها از قصاص متهم صرف نظر کردند و نیز منادیان صلح و سازش استان، گفت: هزاران تقدیر و تشکر از بذل این همه کرم و سماحت اسلامی که این مهم بی شک خوشنودی خدای متعال و رسول گرامیش(ص)را در پی خواهد داشت. از ذات اقدس باری تعالی خواهانیم که آن مرحوم را مشمول رحمت بی انتهایش قرار داده و آنان را دراین مصیبت بزرگ تسلی عطا فرماید و این اقدام نوع دوستانه را مایه ی برکت در زندگی دنیا و آخرتشان قراردهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *