سبززدایی نارنگی ممنوع!

9:01 - 07 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۲۲۷۱
رئیس اتحادیه باغداران مازندران گفت: در سال‌های گذشته معمولاً فقط به باغداران توصیه می‌شد که نارنگی را سبززدایی نکنند ولی امسال بازهم شاهد این مسأله بودیم که با همکاری استانداری، جهاد کشاورزی و تعزیرات این اقدام ناپسند ممنوع شد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: برداشت نارنگی پیش رس مازندران از اول مهر ماه آغاز شده و به مرور بخشی از 700 هزار تن محصول خوش خوراک پاییزی در حال رسیدن به بازارهای استان‌های مختلف از جمله تهران است. امسال همچنین سبززدایی نارنگی (رنگ آمیزی نارنگی برای عرضه زودهنگام) ممنوع اعلام شد تا محصولی سالم و با طعم واقعی به دست مردم برسد.

در عین حال باغداران این استان شمالی گلایه‌هایی هم دارند و خواستار توجه بیشتر برای قیمت‌گذاری این محصول هستند، برخی باغدارانی هم که سال گذشته محصول‌شان را برای تنظیم بازار به تعاونی روستایی داده بودند از تسویه نشدن طلب‌شان پس از گذشت 10 ماه می‌گویند.

محمد رضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: نارنگی پیش‌رس مازندران از اول مهرماه جاری در حال ورود به بازار است و انتظار می‌رود محصول پرتقال استان نیز از 15 آبان ماه به دست مردم برسد.

به گفته وی، امسال تولید نارنگی مازندران با 150 هزار تن افزایش نسبت به سال گذشته به 700 هزار تن می‌رسد.
35 هزار هکتار از اراضی مازندران به باغ‌های نارنگی اختصاص دارد.

وی توضیح داد: بخشی از درختان نارنگی مازندران پیش رس و بخش بیشتر آن دیررس است که در حال حاضر هر کیلو نارنگی استان با حداقل 4 هزارو 500 تومان و حداکثر 7 هزار تومان از باغدار خریداری می‌شود.

شعبانی تصریح کرد: قیمت تمام شده نارنگی در حد همین قیمت کف بازار است.

وی با اشاره به رایزنی باغداران مازندرانی با سازمان میادین تهران برای در اختیار گرفتن غرفه در میادین میوه و تره بار پایتخت برای عرضه مستقیم این محصول گفت: متأسفانه در حالت عادی اجاره هر غرفه بین 50 تا 200 میلیون تومان درماه است که از عهده مالی باغداران خارج است. این درحالی است که معمولاً ملاک تعیین قیمت نارنگی مازندران، قیمت عرضه نارنگی در میادین تهران است. در حال حاضر سازمان میادین و تره بار تهران قیمت هر کیلو نارنگی را 13 هزار تومان تعیین کرده لذا غرفه‌داران برای عرضه نارنگی با این قیمت مجبورند نارنگی درجه چندم مازندران را خریداری کنند به همین دلیل نارنگی درشت درجه اول و دوم در میادین میوه تربار عرضه نمی‌شود.

وی گفت: در سال‌های گذشته معمولاً فقط به باغداران توصیه می‌شد که نارنگی را سبززدایی نکنند ولی امسال بازهم شاهد این مسأله بودیم که با همکاری استانداری، جهاد کشاورزی و تعزیرات این اقدام ناپسند ممنوع شد و می‌بینیم که نارنگی با طعم عادی ملس عرضه می‌شود و اشکالی هم ندارد که پوست نارنگی سبز باشد درعوض سالم‌تر است. وی همچنین گلایه‌ای را از طرف برخی باغداران مطرح کرد.

وی گفت: با وجود گذشت 8 ماه از مشارکت باغداران در طرح تنظیم بازار، هنوز تعدادی از باغداران طلب خود را که [در مجموع] حدود 40 میلیارد تومان است از سازمان تعاونی روستایی دریافت نکرده‌اند و این مسأله با توجه به کمبود نقدینگی باغداران مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی در پایان از صادرات نارنگی به کشورهای روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ازبکستان خبر داد و گفت: برای داشتن بازار صادراتی مستمر نیاز به قوانین ادامه دار و نگرفتن تصمیم‌های مقطعی داریم تا بتوانیم بازار صادراتی نارنگی را از دست رقبای اصلی‌مان که ترکیه و چین است، بگیریم.

در همین حال حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی رایزنی‌هایی با سازمان میادین میوه تره بار تهران انجام داده و امیدواریم بزودی این پیگیری‌ها به نتیجه برسد.

وی همچنین در خصوص گلایه باغداران در خصوص عدم تسویه پول عرضه نارنگی‌های تنظیم بازاری گفت: جای نگرانی برای باغداران وجود ندارد و بدون شک کل طلب باغداران پرداخت خواهد شد ضمن اینکه ما مکاتبه‌هایی با اتحادیه تعاونی روستایی کشوری برای حل این مشکل داشته‌ایم. وی افزود : از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی مازندران، 3 میلیون تن مربوط به مرکبات شامل نارنگی و پرتقال می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح شناسنامه دار کردن باغ‌ها افزود: متأسفانه تاکنون در این زمینه غفلت شده است ولی این طرح در حال حاضر شروع شده و به طور یقین به نفع باغداران و صادرکنندگان است لذا از کشاورزان می‌خواهیم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

وی چالش پیش رو باغ‌های مازندران را آفت مگس میوه خواند و تأکید کرد: مگس میوه آفت کلیدی برای باغ‌های مازندران شده و این در حالی است که تجهیزات و امکانات موجود جوابگوی مقابله با این آفت نیست.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *