اهرم‎های فشار روسیه برای مقابله با تحریم‎های آمریکا چیست؟

6:55 - 12 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۹۱۷۱
پایگاه نشنال اینترست به پاسخ‌های سخت و مخاطره آمیز روسیه به آمریکا در صورت اعمال تحریم علیه مسکو پرداخته است.
به گزارش گروه بین الملل ، پایگاه نشنال اینترست به پاسخ‎های مخاطره آمیز احتمالی روسیه به آمریکا در صورت اعمال تحریم‌ دلار پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: از زمان الحاق کریمه به روسیه، آمریکا تحریم‌های متعددی بر مسکو اعمال کرده است. روسیه به طور معمول این تحریم‌های آمریکا را نادیده گرفته یا حتی آن را تحقیر می‌کند. این روند اخیرا دچار تغییراتی شده است.

با پیشنهاد اخیر مجلس سنا مبنی بر قطع دسترسی بانک‌های دولتی روسیه به دلار به منظور آسیب زدن به اقتصاد این کشور، مسکو با تغییر در روند معمول خود، یک تهدید جدیدی را مطرح کرد. دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، اظهار داشته که در صورت اعمال چنین تحریمی ما با آن به وضوح به عنوان اعلامیه جنگ اقتصادی برخورد می‌کنیم و تاکید کرده که مسکو به این جنگ اقتصادی به طرق دیپلماتیک یا هر روش لازم دیگری پاسخ خواهد داد.

این اظهارنظر مدودف که متعاقب پیشنهاد تحریم سنا به دلیل اتهاماتی مانند مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، جنگ اوکراین و نیز مسمومیت جاسوس سابق روس در انگلیس مطرح شد، حاکی از آن است که مسکو این تحریم را خط قرمز خود می‌داند.
 
از نظر نویسنده یادداشت، اگرچه مدودف ابزار‌های سیاسی و دیگر روش‎های مقابله با این تحریم‌ها را تصریح نکرد، اما باید موارد زیر را مد نظر داشت:

- پاسخ در فضای سایبری

ممکن است روسیه به این تحریم‌ها در فضای مجازی پاسخ دهد. مایکروسافت اخیرا گزارش داد که هکر‌های وابسته به ارتش روسیه پیش از این اقداماتی را علیه کمپین ۳ کاندیدای انتخابات ۲۰۱۸ در آمریکا انجام داده‎اند. اداره کننده اطلاعات ملی دان کواتا نیز هشدار داد:« من اعتقاد دارم که ما در یک نقطه بحرانی هستیم.»
 
 
اهرم‎های فشار روسیه برای مقابله با تحریم‎های آمریکا چیست؟

- توانایی هسته‌ای

کرملین با توانایی هسته‌ای خود نیز می‌تواند پاسخ دهد. در طی سخنرانی ماه مارس پوتین در مجلس فدرال روسیه، وی پس از پخش فیلم شبیه سازی حمله هسته‌ای به فلوریدا، از توسعه چندین موشک جدید هسته‌ای خبر داد. برای کرملین آسان است که تنش‌ها را با افزایش لفاظی‌های هسته‌ای خود، تشدید کند. به طور دقیق تر، روس‌ها ممکن است تصمیم بگیرند که به صورت رسمی از پیمان هسته‌ای ۱۹۸۷ (INF) خارج شوند و یا از امضای قرارداد جدید START امتناع ورزند. این اتفاقات می توانند نشانگر شروع یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای جدید باشد.

- تشدید جنگ علیه اوکراین

مسکو ممکن است جنگ خود علیه اوکراین را تشدید کند. به عنوان مثال، مسکو می‌تواند نیرو‌ها و سلاح‌های روس را به منطقه دونباس در شرق اوکراین حرکت دهد تا فشار نظامی روی کی‎یف افزایش یابد. به علاوه، روسیه ممکن است برای کنترل کامل دریای آزوف اقدام کند. مسکو گزارش داده است که ۴۰ کشتی دریایی خود را در دریای آزوف مستقر کرده است و نیرو‌های روسیه همچنان به متوقف ساختن و اخراج کشتی‌های تجاری بین المللی و اوکراینی در دریای آزوف ادامه می‌دهند. اوکراین نیز در پاسخ گشت‌های نیروی دریایی خود را افزایش داده است. این امر می‌تواند فرصت مناسبی برای روسیه در راستای افزایش و ارتقا نیرو‌های نظامی خود در منطقه باشد. مانند اتفاقی که در گرجستان رخ داد.

- افزایش تنش در اروپا

روسیه می‌تواند تنش‌های نظامی را در دیگر نقاط اروپا نیز افزایش دهد. به عنوان مثال می‌تواند موشک‌های هسته‌ای مسلح کالنینگراد را به مرز‌های لهستان و لیتوانی متصل کرده تا محاصره‌ای را به وجود بیاورد. روسیه می‌تواند از کالینینگراد به عنوان پایگاه تمرینات نظامی گسترده استفاده کند که به نوعی مقدمه حمله به اعضای ناتو و اشغال جزیره استراتژیک گوتلند سوئد در دریای بالتیک است.

- استفاده از کره شمالی

پوتین برای پاسخ دادن به آمریکا و آسیب زدن به منافع این کشور، حتی به ارتش خود نیازی ندارد. او می‌تواند با افزایش حمایت‌های سیاسی و اقتصادی از کره شمالی، فشارهای واشنگتن بر پیونگ یانگ به منظور خلع سلاح هسته‌ای این کشور را کاملا بی اثر کند. این نکته مهم را همواره باید مد نظر داشت که کره شمالی با استفاده از یک موشک بالستیک می‌تواند به آمریکا دسترسی پیدا کند.
 
اهرم‎های فشار روسیه برای مقابله با تحریم‎های آمریکا چیست؟
 
- جنگ داخلی در بوسنی

ولادیمیر پوتین همچنین می‌تواند موفقیت دیپلماتیک آمریکا در پایان دادن به جنگ داخلی بوسنی در ۱۹۹۵ را با حمایت آشکار از استقلال جمهوری صرب بوسنی به چالش کشیده و جنگ داخلی خونینی را در بوسنی به راه بیاندازد. این جمهوری می‌تواند ابزار مناسبی برای روسیه در قلب بالکان باشد.

نویسنده در پایان هشدار می دهد که اگر چه مشخص است که تهدیدات مدودف در پاسخ به تحریم‌های آمریکا بیشتر لفاظانه بوده است، اما با اعمال فشار بیشتر به مسکو و اجرایی شدن تحریم دلار توسط آمریکا، مسکو با سرعت بیشتری به ایجاد طوفان سیاسی و اقتصادی سوق خواهد یافت. اگر این تحریم‌های شدید اقتصاد روسیه را در آستانه فروپاشی قرار دهد و به ویژه اگر منجر به ناآرامی شود که ثبات کشور روسیه را تهدید کند، احتمال استفاده مسکو از راه‌های غیرقابل پیش بینی بیشتر می‌شود و سیاستگذاران آمریکایی باید پیش بینی آن شرایط را کرده و آماده شوند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *