وزیر آموزش و پرورش: تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور قطعی است

11:04 - 04 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۹۴۴۱
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به تغییرات کنکور سراسری از سال آینده به دنبال ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و حذف دروس عمومی از کنکور گفت: دروس عمومی از کنکور حذف شده‌اند، ولی از پایه دهم، یازدهم و دوازدهم حذف نشده‌اند و به صورت تشریحی در قالب امتحانات نهایی، سنجیده می‌شوند.

خبرگزاری میزان _ ایسنا نوشت: یوسف نوری ، در این باره اظهار کرد: معتقدم نظام پذیرش دانشگاهی باید خودش برای خودش بیندیشد. آموزش و پرورش کار خودش را انجام می‌دهد و آموزش عالی باید خودش از میان دانش‌آموزان انتخاب کند؛ در دنیا هم اینگونه است.

وی افزود: اکنون در ایران کنکور در قالب سوالات چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود، اما در کشورهای دیگر سوالات صرفا چهارگزینه‌ای طراحی نمی‌شوند.

کنکور، عاملی برای انحراف نظام آموزشی

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه کنکور، عاملی برای انحراف نظام آموزشی از مسیر اصلی خودش است گفت: دانش‌آموز باید بتواند خودش را در برابر فرصت‌های یادگیری قرار دهد. در مجموع لازم است تغییراتی در روند برگزاری کنکور ایجاد شود. تمرکز بر روی کنکور خوب نیست.

نوری ادامه داد: به نظر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه‌ای است که خوبی‌هایی برای دانش آموز دارد. اینکه دانش آموز به بخشی از سوالات به صورت تشریحی در قالب امتحانات نهایی پاسخ می‌دهد یعنی یک لایه عمیق‌تر ورود کرده است. آزمون‌ها تشریحی و استاندارد شده‌اند که امسال برای خارج از کشور به صورت نمونه انجام دادیم و تصحیح الکترونیکی از سوی مصححین انجام شد. چون می‌دانستیم مصوبه از سال آینده اجرا می‌شود، این کار را به صورت آزمایشی انجام دادیم.

سنجش دروس عمومی در قالب امتحانات نهایی

وی درباره حذف دروس عمومی از کنکور سراسری نیز گفت: دروس عمومی از کنکور حذف شده‌اند ولی از پایه دهم، یازدهم و دوازدهم حذف نشده‌اند و به صورت تشریحی در قالب امتحانات نهایی، سنجیده می‌شوند. نمی‌توان دروس عمومی را صرفا در قالب آزمون‌های چهارگزینه‌ای مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. نمی‌خواهم بگویم آزمون چهارگزینه‌ای را به طور کامل رد می‌کنم، اما سوالات تشریحی در لایه "تفهیم" قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: سوالات چهارگزینه‌ای عموما در لایه "دانشی" قرار دارد و در آنجا  کمتر می‌توان تربیت حرفه‌ای را دنبال کرد و یا کارهای این چنینی انجام داد. پاسخ به سوالات تشریحی در دروسی چون ادبیات، چندین جزء دارد و ردیف کردن این کلمات خودش به قدرت استنتاج نیاز دارد و آزمون تشریحی استنتاجی‌تر است.

وضعیت دانش‌آموزان ما در آزمون‌های جهانی تیمز و پرلز خوب نیست

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور قطعی است

نوری با اشاره به اینکه وضعیت دانش‌آموزان ما در آزمون‌های جهانی تیمز و پرلز خوب نیست گفت: دانش‌آموزان ما اهل استنتاج نیستند. آزمون تشریحی قدرت استنتاج را در بچه‌های ما بالا می‌برد و حسنش این است که تاثیر سوابق تحصیلی، قطعی است و از سال آینده هم شروع خواهد شد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *