جابه‌جایی 5 میلیون تُن کالا با ترانزیت جاده‌ای

9:30 - 04 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۹۱۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری گفت: طی شش ماهه امسال پنج میلیون تن کالا از بخش جاده‌ای ترانزیت شده است که این میزان ترانزیت معادل کل ترانزیت (ریلی– جاده‌ای) سال ۹۹ است. همچنین میزان ترانزیت جاده‌ای در شهریور امسال برابر ۷۹۱ هزار تن است.

خبرگزاری میزان - بنابر اعلام سازمان راهداری، جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از رشد ۲۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: طی شش ماهه امسال پنج میلیون تن کالا از بخش جاده‌ای ترانزیت شده است که این میزان ترانزیت معادل کل ترانزیت (ریلی– جاده‌ای) سال ۹۹ است. همچنین میزان ترانزیت جاده‌ای در شهریور امسال برابر ۷۹۱ هزار تن است.

وی افزود: بخش زیادی از رشد ترانزیت به سبب گشایش دوباره محورهای ترانزیتی و مرزهای ترکمنستان است که در گفت و گوهای دولت با کشورهای همسایه و همچنین رایزنی‌ها در اجلاس شانگهای، مسیر ترکمنستان دوباره بازگشایی شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری با اشاره به آغاز دوباره مراودات جاده‌ای با ترکمنستان عنوان کرد: در حال حاضر روزانه یکصد کامیون از ترکیه به مقصد آسیای میانه یا برعکس، از ایران ترانزیت کالا دارند.

هدایتی با اشاره به اینکه پس از اجلاس شانگهای، ترکمنستان محدودیت‌های ترانزیتی و عوارض یک و نیم دلاری به ازای هر کیلومتر را برای ناوگان ایران برداشته است،‌ گفت: به این ترتیب شرایط خوبی هم برای ترانزیت و هم برای صادرات کالا به ترکمنستان و از آنجا به کشورهای آسیای میانه و روسیه فراهم شده است.

وی اظهار کرد: با باز شدن مرزهای ترکمنستان ترانزیت کالا به صورت حمل یکسره (جاده‌ای یا ریلی) از بندرعباس به مقصد آسیای میانه و روسیه امکان پذیر شده و گشایشی بزرگ در ترانزیت این منطقه ایجاد شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری با بیان اینکه بازگشایی دوباره کریدورهای ترانزیتی با تحریم روسیه وارد مرحله جدیدی شده است، تصریح کرد: پیش از این، شاخه غربی کریدور شمال- جنوب (مسیر روسیه-آذربایجان- ایران) بیشترین فعالیت را داشت، اما با بسته شدن مرزهای روسیه با اروپا، شاخه شرقی یا میانی (خلیج فارس-ترکمنستان -آسیای میانه -روسیه) و به خصوص شاخه جنوبی کریدور شمال -جنوب (چین-ترکمنستان-ایران- ترکیه) با تقاضای زیاد بار مواجه است. شاخه میانی کریدور شمال- جنوب در حال حاضر از بار اشباع است و بیشترین توجه به شاخه جنوبی کریدور شمال- جنوب است که از ایران می گذرد.

هدایتی خاطرنشان کرد: پیش از تحریم روسیه روزانه حدود یک و نیم میلیون تن بار چین از آسیای میانه و با حمل ترکیبی به اروپا می‌رفت، اکنون از شاخه جنوبی کریدور شمال- جنوب بار چین به مقصد ترکیه و بالعکس با حمل یکسره زمینی (جاده ای-ریلی) امکان انتقال را دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *