صدور ۱۱۴ هزار مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها

9:09 - 04 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۹۱۳۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای نخستین بار از ظرفیت قانونی صدور مجوزهایی که از سوی دستگاه معطل مانده از طریق درگاه ملی مجوزها استفاده خواهد شد و دستگاه متخلص هم اختیار صدور مجوز را از دست می دهد و هم مجازات خواهد شد.

 خبرگزاری میزان - سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه صف اول درباره صدور مجوزهای کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوز ها گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی و درگاه ملی مجوزها یک ظرفیت قانونی برای صدور مجوز هایی دارد که دستگاه صادر کننده مجوز متقاضیان را در صف صدور مجوز معطل نگه میدارد و در این حوزه مرتکب تخلف می شود که تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده اما از این پس دستگاه هایی که در صدور مجوزها دچار تعلل و تخلف شوند وزارت اقتصاد، راسا نسبت به صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها برای متقاضیان اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در زمینه اقتصاد مردمی یادآور شد: از پنجم فروردین ماه تا کنون ۳۸۹ هزار درخواست مجوز کسب و کار به درگاه ملی مجوزها رسیده است که از این رقم ۱۰۵ هزار مجوز یا نقص مدارک داشته و یا متقاضی منصرف شده است.

وی ادامه داد: تا امروز ۱۱۴ هزار و ۳۸۴ مجوز به صورت کاملا برخط از طریق درگاه ملی مجوزها صادر شده است به این معني که افراد بدون هیچ مراجعه به دستگاه های اجرایی و یا مراجع صدور مجوز موفق به دریافت مجوز کسب و کار شده اند.

وی با اشاره به اراده دولت در حذف امضاهای طلایی تاکید کرد:  ۱۵۷ هزار نفر از متقاضیان صدور مجوز در درگاه ملی مجوزها، هم علی‌رغم آنکه مشکل مدارک نداشتند اما دستگاه ها آنها را در صف بررسی نگه داشته اند که از این تعداد حداقل ۱۴۸ هزار مورد، عدم صدور به معنای تخلف دستگاه است. 

وی گفت: از ابزارهای نظارتی در داخل دولت و هم کمیسیون های نظارتی مجلس استفاده می‌کنیم تا این دستگاه‌ها مکلف به تسهیل و تسریع صدور مجوز در مهلت مقرر در قانون شوند.

وی ادامه داد: قانون به وزارت اقتصاد و درگاه ملی مجوزها این امکان را داده است که اگر دستگاه ها بدون علت مشخصی بعد از گذشت زمان متقاضیان مجوز را معطل نگه داشته باشند، درگاه ملی مجوزها این حق را دارد که خود نسبت به صدور مجوز شروع فعالیت کسب و کار اقدام کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد در تاریخ صدور مجوزها این بی‌سابقه است که دستگاهی که در صدور مجوزها یک کسب و کار تعلل کند هم اختیار صدور مجوز را از دست بدهد و هم مجازات قانونی برای آن دستگاه در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه موانع صدور مجوز در هیات مقررات زدایی بررسی و رفع شده است یادآور شد: در زمینه ادعای اشباع بازار به صراحت تاکید شده که مرجع صدور مجوز نمی تواند بنابر ادعای اشباع بازار از صدور آن امتناع کند و همچنین در زمینه تعارض منافع نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده تا مانعی بر سر راه صدور مجوزها نباشد.

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به همکاری اتاق اصناف برای ورود مجوز های صنفی به درگاه ملی مجوزها تاکید کرد: ۵ هزار نوع مجوز صنفی داریم که برای اولین بار در تاریخ کشور اصناف خود پیش قراول شده اند تا برای این مجوز ها نیز نظارت پیشینی جای خود را به نظارت پسینی بدهد که در این مورد نیز مجوز های صنفی به درگاه ملی مجوزها اضافه شده است اما در عمل باید از طریق وزارت صمت به تایید نهایی اصناف برسد که با ابلاغ وزارت صمت می توان شاهد بود که نه تنها دستگاه ها که صدور مجوز صنفی نیز با سهولت انجام گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *