برنامه مهم وزارت صمت در راستای توسعه کسب و کار در کشور

16:31 - 03 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۸۷۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت برنامه های مهم وزارت صمت در راستای توسعه کسب و کار در کشور را تشریح کرد.

خبرگزاری میزان - بنابر اعلام وزارت صمت، امیرحسین اسدی اظهار کرد: توسعه اقتصادی کشور بدون تمرکز بر توسعه کسب و کارها محقق نخواهد شد و اگر بخواهیم کسب و کارهای کشور رشد کنند باید بتوانیم خدمات مورد نیاز صاحبان کسب و کار را با کیفیت، دقت، سرعت به ایشان عرضه کنیم. ما باید تلاش کنیم تا تخصص به جای خود تجربه گری، دانش به جای تست و خطا و تمرکز بر هسته اصلی کسب و کار به جای پخش شدن انرژی، در تمامی مسیر کسب و کار پیاده شود.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت ادامه داد: بررسی مشکلات کسب‌وکارها در فرایند ایجاد و توسعه نشان می‌دهد بروکراسی اداری در راه اندازی و توسعه کسب وکار در ایران بسیار بالاست. گاهی هم کمبود شفافیت در تعاملات اداری، مالی و سیستمی زیست بوم کسب و کار کشور باعث شده است تا فرایندهای توسعه کسب و کار با سختی صورت پذیرد. وقتی نگاهی به چالش‌های شرکت‌ها و کسب‌وکارها می‌اندازیم، مشخص می‌گردد که نبود دانش و توانایی اداره کسب و کار، نداشتن مهارت‌های فردی و روانشناختی، ضعف دانش مدیریت، نداشتن توانایی مدیریت هیجان و ضعف‌های موجود در زیست بوم، باعث شکست کسب‌وکارها شده و زمینه ساز یاس و نا امیدی کارآفرین را ایجاد کند.

وی افزود: نبود سیستم هوشمند هدایت شغلی و کمبود نیروی انسانی ماهر، تغییرات قوانین و عدم ثبات برای برنامه ریزی صحیح و هوشمندانه، ضعف آمار و اطلاعات و عدم ارتباط هوشمند اجزای مورد نیاز صنعت مبتنی بر هوش بالادستی، قدیمی و ناچابکی صنعت و مقاومت صنعت در مقابل توسعه فناوری و روزآمدی، ضعف نظام بانکی در تخصیص به موقع و هوشمند منابع، ضعف برخی از ارگان‌های دولتی در مدیریت فرایندهای مرتبط با کسب‌وکارها، نبود نگاه سیستمی در کسب و کارهای همنام و ضعف در مدیریت زنجیره تأمین باعث جلوگیری از رشد مناسب کسب‌وکارها شده و کارآفرین ایران اسلامی در یک جاده با اصطکاک بالا، فرسوده می‌شود. اگر همه این موارد را به عدم اعتقاد کسب و کارهای سنت گرا به مبانی بازاریابی و برندینگ فناورانه، عدم در اختیار بودن مؤسسات توانمند ارائه خدمات و نبود نگاه سیستمی به خدمات کسب و کار اضافه کنیم، به لزوم ایجاد نگاه خدمت محور به کسب و کار پی می بریم.

به اعتقاد اسدی، خدمات کسب و کار، در واقع راهکار و مسیری برای حل معضلات کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارها از طریق مؤسسات و شرکت‌های توانمند ارائه دهنده خدمت هستند. شرکت‌هایی که به واسطه دارا بودن تجربه، دانش و مهارت می‌توانند چالش‌های مسیر کسب و کار را شناسایی، آنالیز و دسته بندی نموده و برای حل این چالش‌ها، راهکار بهینه ارائه نماید. وقتی از خدمات مشاوره و مربی گری کسب و کار صحبت می‌کنیم، در واقع از آدم‌های توانمندی بحث می‌کنیم که بواسطه تجربه، دانش و مهارت می‌توانند در کنار کسب‌وکارها قرار گرفته و راهبری مدیران کسب و کار را در مسیر پر تلاطم کارآفرینی تسهیل کنند.

وی گفت: وقتی از خدمات روانشناسان کسب و کار صحبت می‌کنیم، در واقع از روانشناسانی صحبت می‌کنیم که چالش‌های رواشناختی کارآفرین را می‌دانند. یعنی می‌دانند که، بر اساس یافته‌های مطالعات انجام پذیرفته، حداقل سی درصد عامل شکست کسب و کارهای بزرگ، شخص کارآفرین و نداشتن مهارت‌های شخص و روانشناختی بوده است. یعنی می‌دانند که این عدد در کسب و کارهای کوچک و خرد به پنجاه درصد می‌رسد و ارائه خدمات روانشناسی کسب و کار می‌تواند زمینه ساز موفقیت کارآفرین به واسطه ارتقای مهارت‌های فردی و روانی باشد. وقتی از خدمات مدیریت زنجیره تأمین صحبت می‌کنیم، عملاً تمرکز بر راهکاری بین المللی کرده ایم که می‌تواند هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد، به عبارتی قیمت تمام شده کالای تولیدی یک کسب و کار می‌تواند ۳۰ درصد کاهش یافته و توان رقابتی آن کسب و کار، به همین میزان افزایش یابد.

اسدی با اعلام اینکه در واقع خدمات مدیریت زنجیره تأمین می‌تواند زمینه ساز افزایش کیفیت، کاهش هزینه‌ها، ارتقای مهارت‌های مدیریتی، افزایش رضایت مشتری، افزایش سرعت عرضه محصولات، کمک به حفظ محیط زیست به دلیل کاهش فرایندهای منفی نظام توزیع و هوشمندی فرایندهای مدیریت زنجیره باشد، اظهار کرد: کسب و کار، امری تخصصی و مبتنی بر مهارت‌های فردی و سیستمی است و استفاده از ظرفیت‌ها و خدمات شرکت‌ها و مؤسسات توانمند، می‌تواند زمان دستیابی به بازار را در کسب‌وکارها کاهش دهد. تصور نمائید کسب و کاری به جای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فنی مثل دیتاسنتر، از خدمات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات رایانش ابری استفاده نماید. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعاً زمان راه اندازی شرکت، هفته‌ها کاهش یافته و این کاهش زمان، باعث کاهش هزینه‌های تولید و به تبع آن افزایش بازدهی شرکت و کسب و کار خواهد شد.

به گفته وی، خدمات کسب و کار به عنوان پیشران‌های توسعه کسب و کار می‌توانند در تمامی مراحل کسب و کار در کنار کارآفرین بوده و حامی کارآفرینان برای انجام بهتر تمامی فرایندهای کسب کار باشند و در این میان ارائه‌دهندگان خدمات کسب‌وکار، اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که با ارائه خدمات مشاوره‌ای، مهندسی، مالی، آزمایشگاهی و فناوری در حوزه‌های موردنیاز کسب‌وکارها ازجمله خدمات مالی و بازرگانی، منابع انسانی، بهبود مدیریت، ارتقای سطح فناوری اطلاعات و تولید و … زمینه ارتقای رقابت‌پذیری، توسعه بازار و سودآوری واحدهای کسب و کار را فراهم می‌آورند.

مدیرکل خدمات کسب و کار وزارت صمت افزود: اگر بتوانیم ارائه این خدمات را به صورت هوشمند و بر پایه فناوری اطلاعات سامان دهیم، بار بزرگی از دوش فضای کسب و کار کشور بر داشته ایم و راه اندازی سکوهای خدمات کسب و کار می‌تواند به عنوان شاهراه توسعه کسب و کار کشور، مسیر شتابان کشور در مسیر توسعه را تسهیل نماید. ثبت اطلاعات، آنالیز اطلاعات، هدایت اطلاعات، واکاوی اطلاعات، تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات و مدیریت فرایندهای منبعث از اطلاعات رویکردی است که سکوهای کسب و کار، می‌توانند به کسب‌وکارها ارائه کنند. از مرحله تصمیم برای تولید تا تصمیم انحلال یک شرکت از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کسب‌وکار انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *