رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اکبرنژاد: فدراسیون کشتی را 2- 3 نفر می‌چرخانند/ مگر می‌شود کشتی‌گیر مقصر باشد، مربی‌اش نباشد؟

7:45 - 04 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۸۱۵۶
سرمربی سابق تیم کشتی امید ایران گفت: وقتی این همه قهرمان داریم چرا باید مسائل فنی همه تیم‌ها را یک نفر بر عهده بگیرد؟

تقی اکبرنژاد در گفت‌وگو با میزان، درباره قطع همکاری اش با تیم ملی کشتی آزاد امید قبل از اعزام به مسابقات زیر 23 سال جهان، اظهار داشت: تا یک ماه قبل از اعزام با تیم امید کار می‌کردم، قرار بود این تیم مستقل باشد. در ادامه نیز کشتی‌گیران تیم جوانان هم به تیم امید اضافه شوند تا بدین گونه‌ پشتوانه‌سازی صورت گیرد. تلاش ما این بود هر کشتی‌گیری که حقش حضور در تیم ملی است در تیم امید حضور داشته باشد، اما از من خواسته شد تا با روشهای دیگری تیم را انتخاب کنم که این گونه انتخاب کردن کار درستی نیست. همین مسئله باعث شد تا تصمیم بگیرند از کادر فنی تیم بزرگسالان که در اردوی تیم های جوانان و امید حضور داشتند و به عملکرد نفرات اشراف داشتند تیم اعزامی به مسابقات زیر 23 سال ایران را برای مسابقات جهانی انتخاب کنند.

وی در مورد ناکامی تیم امید ایران در مسابقات زیر 23 سال جهان افزود: اتحادیه جهانی کشتی چندین سال است برگزاری مسابقات زیر 23 سال را آزمایش می‌کند تا ببیند اصلاً این رقابت‌ها برای کشتی دنیا مفید است یا خیر. به این نتیجه رسیدند برای اینکه کشتی‌گیران در سن 20 تا 23 سال از کشتی طرد نشوند و انگیزه‌شان از بین نرود این مسابقات را برگزار کنند. بر همین اساس خیلی هم به این پیکارها اهمیت می‌دهند و نگاه ویژه‌ای به آن دارند. 5 نفر از کشتی‌گیران روسیه که در سال 2018 قهرمان امیدها شدند در سال بعد در قهرمانی بزرگسالان جهان خوش درخشیدند. ضمناً ۵ ملی‌پوش کشورمان نیز در اسلو مدال گرفتند از همین تیم امید بودند.

*کاوه دوست دارد همه جا باشد و موفقیت‌ها را به نام خودش بزند

سرمربی سابق تیم کشتی امید ایران اضافه کرد: متاسفانه چون فکر می‌کردند ۱۰۰ درصد این تیم قهرمان می‌شود سریع مسائل فنی را به دست گرفتند تا همه چیز به اسم خودشان تمام شود. کاوه با تیم‌های نوجوانان و جوانان به مسابقات رفته بود و با تمام تیم‌های لیگ در ارتباط بود، اینجا هم می‌خواست به اسم خودش بزند. با سیستم رفیق‌بازی تیم‌ها بین چند نفر تقسیم شده است.

وی درباره اتفاقات رخ داده درباره غلامی و دیسکالیفه شدن این کشتی‌گیر گفت: در یک محوطه 100 متری که همه تیم‌های کشورهای مختلف در یک سالن تمرین می‌کنند و همه تمرینات هم را خواهند دید چطور این اشتباه صورت گرفته است؟ می‌گویند کشتی‌گیر شناختی در این باره نداشته و مقصر خود اوست، اما مگر می‌شود کشتی‌گیر مقصر باشد، مربی‌اش نباشد؟ زمانی که تیم را تحویل گرفتند مگر قوانین را نمی‌دانستند و اگر آشنایی نداشتند تیم را تحویل نمی‌گرفتند.

*چرا باید مسائل فنی همه تیم‌ها را یک نفر بر عهده بگیرد؟

اکبرنژاد با اشاره به عملکرد تیم ملی کشتی بزرگسالان در مسابقات قهرمانی جهان تاکید کرد: در مسابقات جهانی سال‌های قبل آمریکا و گرجستان حداقل ۵۰ تا 60 امتیاز از ما عقب بودند. اگر با هر کشوری تیم به تیم هم مسابقه می‌دادیم با اختلاف خیلی بالا آنها را می‌بردیم. در نهایت این اتفاقات افتاد تا درسی بگیرند تا سال‌های بعد دیگر این‌گونه ناکامی‌ها رخ ندهد. این چرخه، چرخه معیوبی است و آوردن تیم امید به این چرخه کار نادرستی است. باید تیم جوانان و امید برای خودش چرخه مسابقات داشته باشد تا بتوانند آینده کشتی را رقم بزنند. شاید در یکی، ۲ سال اول نشان ندهد، اما در بلندمدت پشتوانه سازی صورت نخواهد گرفت. با این چرخه مطمئناً کشتی ایران دچار افت خواهد شد.

وی ادامه داد: چرا باید از یک یا دو نفر در کادر فنی تیم‌های ملی استفاده کنند. در جلسات فنی مربیان حرف یکدیگر را نمی‌فهمیدند و این نشان می‌دهد برای کار کردن با این تیم ساخته نشده‌اند. وقتی که این همه قهرمان داریم چرا باید مسائل فنی همه تیم‌ها را یک نفر بر عهده بگیرد؟ به نظر من این کار عاقلانه نیست و در آینده همه چیز مشخص خواهد شد.

*رئیس فدراسیون کشتی یا کنار برود یا خدا را در نظر بگیرد

کارشناس کشتی افزود: سال 2012 تیم جوانان را گرفتم و با این تیم بسیار کار شد و سال‌های بعد هم مربیان دیگر برای نوجوانان و جوانان زحمت کشیدند تا یک تیم درست شد و به تیم خوبی هم تبدیل شد. البته در این مدت باید روی پایه‌ها کار نشده است و همه چیز را از دست دادیم. آنهایی که موفقیت‌های کشتی در مسابقات را به نام خود می‌زنند به خوبی می‌دانند مگر در یک روزه می‌شود تیم ساخت؟ چرا نتوانستند در صربستان قهرمان شوند در آنجا 50 امتیاز از آمریکا عقب افتادیم.

اکبرنژاد خاطرنشان کرد: باید پشتوانه‌سازی کنیم تا کشتی آینده داشته باشد و از ابتدا کار قانونمند صورت گیرد تا همیشه کشتی‌گیر داشته باشیم. نباید رئیس فدراسیون هر کسی را که دوست دارد به عنوان مربی معرفی کند. در وزن 65 کیلوگرم کشتی‌گیری که اعزام شد در کدام مسابقه اول شده است؟ همین طور نمی‌شود یک تیم را بگیریم و نتیجه نگیریم، باید جوابگوی نتایج باشیم. چرا مربیان بدون هیچ سابقه ای انتخاب می‌شوند؟ مربی انتخاب می‌شود تا ایرادهای کشتی‌گیر را بگیرد. رئیس فدراسیون کشتی یا کنار برود یا خدا را در نظر بگیرد، البته نه در‌ حرف بلکه در عمل. کسی که حقش است را مربی بگذارد. مربی هنوز یک روز در باشگاه تمرین نداده، یک دفعه مربی تیم ملی می‌شود و همیشه در مسافرت است. همه این موضوعات و مشکلات باعث می‌شود که کشتی عقب گرد داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *