حاشیه‌های پارک‌های حاشیه‌ای در تهران/ پارک حاشیه‌ای هوشمند می‌شود

12:54 - 03 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۸۰۴۹
مصوبه‌ پارک حاشیه‌ای شورای شهر، شهرداری را موظف به سازماندهی ۱۲۰ هزار جای پارک در شهر می‌کند.

خبرگزاری میزان - خیابان های اطراف مقصد را آنقدر دور می زنید تا بالاخره جای مناسب و قانونی برای پارک خودرو پیدا کنید. گاهی فضایی برای پارک خودرو پیدا نمی کنید و نمی توانید تصمیم درستی میان رها کردن ماشین شخصی در مسیر های غیرقانونی و یا لغو سفر درون شهری خود داشته باشید.

مشخص نیست چند لیتر بنزین روزانه در پایتخت برای پیدا کردن جای مناسب پارک هدر می رود و کسی نمی داند چه میزان از آلودگی هوا و ترافیک بر گردن کمبود جای پارک مناسب در پایتخت است.

نبود جای پارک در تهران متهمان بسیاری دارد؛ تغییر سیاست های مدیران شهری در دوره های مختلف یکی از هزاران دلایل این دور باطل است. همانگونه که زهرا نژادبهرام، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم عنوان کرد رویکرد مدیریت شهری دوره پنجم ساخت پارکینگ در مناطق محلی است و در این خصوص مصوبه هم وجود دارد اما در مناطق مرکزی سیاستی برای افزودن پارکینگ وجود نداشت.

او طی مصاحبه ای در سال 1399 بیان کرد « رویکردمان این نیست که پارکینگ سازی کنیم چون معتقدیم شهر باید به سمت انسان محوری و استفاده از خودروهای عمومی و مترو برود .اگر بخواهیم با ساخت پارکینگ این رویکرد را ادامه بدهیم عملا شهروندان را به استفاده از خودرو شخصی در مناطق مرکزی تشویق و ترغیب می‌کنیم.».

عقیده به انسان محوری سبب شد پارکینگ مناسب در همه مناطق در دسترس شهروندان قرار نگیرد اما مسئله پارک حاشیه ای و ساماندهی آن مورد توجه همه ادوار و با همه رویکردها بوده است.

محمد علیخانی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر پنجم در تیر 1398 گلایه خود را به شهرداری حناچی مبنی بر عدم تعیین تکلیف پارک حاشیه ای و همچنین ایجاد جای پارک در شهر بیان کرد: « متأسفانه این مورد نیز به دلیل تعلل و عدم توجه جدی معاونت حمل و نقل به مقوله پارک حاشیه‌ای مغفول مانده و تاکنون هیچ اقدام عملیاتی جدی جهت تحقق درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای صورت نگرفته است که پیش بینی می‌شود با ادامه این روند درآمد شهرداری تهران کاهش چشمگیری را از این منبع داشته باشد.»

دوره گذشته مدیریت شهری بنا بود تا به صورت پایلوت بخشی از شهر را با نرم افزار مشخصی ساماندهی کند. اما این ساماندهی به نقاطی که مربوط به شمال پایتخت بود، محدود شد و آن ایده هم نتوانست موفق عمل کند.

حالا که این روزها موج خودرو در خیابان ها و نبود جای پارک مناسب وجود دارد و برخی افراد با سو استفاده از فضاهای شهری به صورت غیر قانونی معبر شهری را به عنوان جای پارک به شهروندان می فروشند مدیریت شهری به دنبال ایجاد پارکینگ و ساماندهی پارک حاشیه ای برآمده است اما همه وجهه قضیه مشکل شهروندان برای جای پارک مناسب نیست.

گاهی هم برخی صاحبان خودرو، ماشین هایشان را تمام طول روز و شب کنار خیابان پارک می کنند و هیچ فرصتی به سایر متقاضیان نمی دهند. فرصت دیگر هم برای مدیریت شهری وجود دارد که آن هم از دست می رود؛ درآمدپایدار حاصل از جای پارک مناسب برای شهرداری ها یکی از منابعی است که نسبت به آن بی توجهی شده و شاید با ساماندهی پارک حاشیه ای و با درآمد حاصل از آن اتوبوس بیشتری در دسترس شهروندان قرار گیرد.

شهرداری تهران در دوره جدید پیش بینی کرده که 500 میلیارد تومان از راه اندازی پارک حاشیه ای کسب درآمد کند مصوبه‌ پارک حاشیه‌ای شورای شهر، شهرداری را موظف به سازماندهی ۱۲۰ هزار جای پارک در شهر می‌کند.  

این در حالی است که « مطابق با تبصره ۹ بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران مکلف بود در راستای مصوبه شورا مبنی بر الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی ساماندهی فضا‌های پارک حاشیه‌ای تا سقف ۹۵۰ میلیارد تومان درآمد حاصله را صرف توسعه حمل و نقل عمومی اعم از خطوط مترو، اتوبوسرانی و ایمن سازی زیر ساخت‌های موجود حمل و نقل عمومی هزینه کند  و مراتب را در تفریغ بودجه سال ۹۷ منظور نماید که متأسفانه این اقدام صورت نگرفت همچنین مطابق تبصره بند الف. تبصره سی و یکم بودجه مصوب سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران مکلف بود از حدود یک میلیون محل پارک حاشیه‌ای موجود در مناطق ۲۲ گانه، تعداد دویست هزار مکان را ساماندهی کند و از طریق مزایده برای کسب درآمد حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان اقدام و درآمد حاصله را جهت تکمیل و توسعه حمل و نقل عمومی به مصرف رسانده و در تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ منظور کند» مصوبه ای که جلوی برخی تخلفات از جمله خرید و فروش جای پارک را می گرفت اما با تغییر مدیریت این مصوبه هم بلاتکلیف ماند و مصوبه دیگری جای آن نشست و حالا شهرداری تهران مکلف به تعیین 120 هزار جای پارک دارد.

انتخاب جای پارک با نرم افزار/ پارک حاشیه ای هوشمند می شود

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این رابطه معتقد است: «بحث پارک های حاشیه ای را شروع کردیم و جای پارک برای خوردو ها ناظر به خط کشی هایی است که در حال انجام است»

او افزود: «برای 120 هزار پارک حاشیه ای خط کشی انجام شده و همچنین  به دنبال هوشمندسازی هستیم»

زاکانی در رابطه با درآمد حاصل از ساماندهی پارک حاشیه ای عنوان کرد:« موضوع درآمد برای ما امر دوم است و موضوع اول نظم دهی به شرایط شهر و ایجاد آرامش برای شهروندان است. سعی داریم تا با اقداماتی شهروندان از قبل جای پارک را انتخاب کنند و با اطمینان خاطر از سردرگمی جای پارک درآیند.»

شهردار تهران در رابطه با وضعیت اجرای این طرح گفت: «لکه گذاری های اجرای پارک حاشیه ای انجام شده است. »

آغاز عملیات نصب تجهیزات ترافیکی و بهره برداری از  70 هزار فضای پارک حاشیه ای در شهر تهران تا پایان دی ماه

عمار سعیدیان فر، معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ و نقل و محدوده‌های ترافیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک با اشاره به جزئیات اجرایی پارک حاشیه ای پایتخت گفت: در حال حاضر روند برگزاری مزایده های  مدیریت پارک حاشیه ای تهران با مدل های جدید فنی و هوشمند در 14 منطقه تهران در حال انجام است.

او با بیان اینکه تصمیم داریم در مناطق 1،2،3،4،5،9،10،11،12،13،14،17،21،22 این طرح در ابتدا اجرا شود، اظهار کرد:  مزایده پارک حاشیه ای در مناطق 3،11 و 12  که تعداد آن ۲۱ هزار فضای پارک است، تعیین تکلیف شده است و ان شالله تا 15 روز آینده آغاز به کار انجام می شود و سایر مناطق در حال طی کردن روند برگزاری مزایده هستند.


سعیدیان فر ادامه داد: نهایتا تا پایان دی ماه 1401، نصب تجهیزات ترافیکی و بهره برداری مجموعا 70 هزار فضای پارک حاشیه ای آغاز به کار خواهد شد و سایر مناطق شهرداری تهران هم تا پایان امسال به نتیجه می رسد.


پارک حاشیه ای برای معلولین رایگان است/ رزرو جای پارک درآینده نزدیک

او در رابطه با هوشمندسازی مدیریت پارک حاشیه ای گفت: فضاهای پارک حاشیه ای خط کشی می شوند و به ازای هر 6 فضای پارک،  یک تابلوی محل پارک حاشیه ای نصب می شود و به ازای هر  60  فضای پارک حاشیه ای، تابلو  محل پارک ویژه معلولین وجود دارد و که در این محل ها پارک خورو برای معلولین رایگان خواهد بود.

معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ و نقل و محدوده‌های ترافیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک: ادامه داد: عملیاتی کردن رزرو جای پارک هم در برنامه بلندمدت صورت می گیرد و در نظر داریم در سامانه تهران من، فضای خالی پارک حاشیه ای هم برای شهروندان نمایش داده شود .

سعیدیان فر با بیان اینکه هوشمندسازی مدیریت پارک حاشیه ای ارتباط مستقیم با کاهش ترافیک خواهد داشت، گفت: هدف اصلی مدیریت پارک حاشیه ای، ساماندهی ترافیک معابر و روان سازی جریان ترافیک و مدیریت تقاضای سفر است.


تعرفه پارک حاشیه ای در نیم ساعت اول رایگان است

او در رابطه با قیمت پارک حاشیه ای گفت: تعرفه پارک حاشیه ای در حال حاضر در تمام معابر یکسان است، اما طبق مصوبه شورای شهر تهران در حال تدوین دستورالعملی برای ارسال به شورای حمل و نقل و  ترافیک شهر تهران هستیم تا پس از تصویب شورای مذکور، تعرفه پارک حاشیه ای در  معابر بر اساس حجم به ظرفیت،  کاربری های پیرامونی و سایر پارامترهای ترافیکی متغیر شود. اما  تعرفه پارک حاشیه ای طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود.


معاون بهره‌برداری از سیستم‌های حمل‌ و نقل و محدوده‌های ترافیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک با اشاره به فرآیند دریافت تعرفه پارک حاشیه ای افزود: در سیستم مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای که از انسان، خودرو یا روش های نوین استفاده می شود، برداشت پلاک خودرو از طریق سامانه تهران من ثبت می شود و  کاربران می توانند بها پارک حاشیه ای خود را از سامانه مذکور پرداخت کنند.


سامانه مرجع "تهران من" است

سعیدیان فر در خصوص طرح آزمایشی که اجرا شد، افزود: منطقه 2 شهرداری به عنوان پایلوت پارک حاشیه ای اجرا شد، ولی سامانه ای که در آینده در مورد پارک حاشیه ای استفاده خواهد شد، سامانه تهران من خواهد بود. وحدت رویه در سیستم نرم افزاری و سخت افزاری مدیریت پارک حاشیه ای در  مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران وجود دارد.

این مقام مسئول حوزه ترافیک شهری افزود: بهره برداران مختلف با روش های هوشمند و نوین مدیریت پارک حاشیه ای  در مزایدات حضور خواهند داشت ولی تمام بهره برداران موظف به بارگذاری اطلاعات پلاک خودروهای برداشت شده پارک حاشیه ای در سامانه تهران من خواهند بود.


ارتباط مستقیم مالی نیروی انسانی با شهروندان در مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای وجود ندارد

او در رابطه با تجربه استفاده از پارکبانان اظهار کرد:  تراکنش مالی میان سیستم برداشت پلاک خودرو و شهروندان نخواهیم داشت و همه تراکنش ها از طریق سامانه تهران من صورت می گیرد و هیچ ارتباط مستقیم مالی میان شهروندان و  نیروی انسانی و سیستم هوشمندی که مسئولیت برداشت پلاک خودرو را دارند، صورت نمی گیرد.

سعیدیان فر در رابطه با توجه به اجاره جای پارک توسط افراد متفرقه در شهر تهران گفت: زمانی که مدیریت پارک حاشیه ای به صورت کامل در شهر تهران اجرایی شود، قطعا اقدام به اجاره جای پارک توسط افراد متفرقه از حیز انتفاع خارج خواهد شد. در منطقه 2  شهرداری تهران که  مدیریت پارک حاشیه ای به صورت پایلوت اجرا گردید، آمار اجاره جای پارک حاشیه ای توسط افراد متفرقه به شدت کاهش یافت.

در صورت اجرای کامل مدیریت پارک حاشیه ای در شهر تهران و افزایش آگاهی شهروندان، شاهد اجاره دادن غیرقانونی فضای پارک حاشیه ای با مبلغ های گزاف توسط افراد متفرقه نخواهیم بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *