رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شرکت‌های دولتی در مسیر سودآوری قرار گرفته‌اند/ فروش اموال مازاد بانک‌ها تا اسفند ماه

12:43 - 03 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۷۹۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نشست خبری سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست خبری سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوال خبرنگار میزان در خصوص انتشار صورت‌های مالی حدود 400 شرکت دولتی که در راستای ایجاد شفافیت و پیشگیری از وضعیت فعلی شرکت های زیان ده انجام شد و اقدامات و برنامه‌های بعدی دولت برای ساماندهی وضعیت مالی شرکت‌های زیر مجموعه دولت، گفت: در ابتدا بسیار خوشحالم که پرسش‌های این چنینی در نشست ما مطرح می‌شود و امیدواریم این روند در سایر نشست ها هم ادامه پیدا کند، هدف اولیه ما در خصوص انتشار صورت‌های مالی این بود که باب محرم بودن مردم در عملکرد اقتصادی زیر مجموعه‌های اقتصادی دولت باز شود تا رسانه‌ها، مردم و صاحبنظران با جزییات عملکرد آنان آشنا شوند و در واقع مطالبه عمومی آنها که اصلاح ساختار مسیر 30 ساله شرکت‌های دولتی و نقش‌های پنهان است به مرور به سمت اصلاح حرکت کند. در این رابطه باید اشاره کنم شاخص زیان انباشته در دوره‌های کوتاه مدت و میان مدت شاخص گویایی نیست و آن چیزی که در سال اول دولت مورد اهمیت است شاخص سودآوری است به این معنا که شرکت‌های زیان ده به سمت سودآور شدن بروند.

الزام بانک‌ها برای فروش اموال مازاد

وزیر اقتصاد افزود: به طور مثال 5 بانک در این مدت زمان از زیان به سمت سودآوری رفته‌اند اما اینکه بخواهند تمام زیان انباشه سال‌های قبل را پوشش دهند باید همین مسیر را ادامه دهیم و این نشان می‌دهد ریل گذاری صحیح است. در کنار شرکت هایی که از زیان ده شدن به سوداوری رسیده اند شرکت هایی را هم داشته ایم که مشمول ماده 141 می شده‌اند و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بودند که آنها نیز به نوعی از لبه پرتگاه فاصله گرفته اند و به سمت سودآوری حرمکت کرده اند. اما در پاسخ به اینکه چه برنامه هایی داریم باید اضافه کنم ما هم برای کاهش زیان شرکت ها برنامه داریم و هم برای سودآوری؛ به هر ترتیب بخشی از زیان شرکت ها مطالبات سنگین آنها از دولت است و سال های سال برای مثال یک بانک یا یک نیروگاه دولتی چون بخشی از دولت بود در مورد پرداخت بدهی های خودشان چندان احساس مسئولیت نمی کردند ما از طریق هم مولدسازی دارایی ها و هم از طریق برخی اوراق بتوانیم بدهی های دولت به این شرکت ها را کاهش دهیم. همچنین الزام کردیم که مدیران بانکی تا اسفند ماه سهم قانونی خود را در بخش فروش اموال مازاد انجام دهند زیرا اینها کمک می کند تا جریان نقد شرکت ها بهبود پیدا کند.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت سیزدهم، یک دولت برنامه گرا است و ما تلاش کردیم در یکسال گذشته، تصمیمات یک شبه نگیریم و برای اقدامات خود از پیش برنامه‌های سیاستی معرفی کنیم.

وی افزود: یکی از این موارد نقشه راه رشد غیرتورمی اقتصاد ایران بود که سه ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم تصويب شد و خوشبختانه در یک سال اخیر دولت سیزدهم در سیاست گذاریهای خود به این نقشه را توجه کرده است.

امید به رکوردزنی در رشداقتصادی

خاندوزی تاکید کرد: در بخش صنعت و معدن در فصل تابستان، می توان به ثبت یک رکورد در نرخ رشد اقتصادی در این فصل و بسیار فراتر از فصل بهار امیدوار بود.

وزیر اقتصاد در ادامه بیان کرد: محاسبات رشد تولید در صنایع بورسی نشان می دهد میزان تولید این صنایع در ماه های تیر، خرداد و شهریور به ترتیب 5.8 درصد، 6.7 درصد و 6.2 درصد بوده و ضمن اینکه طبق گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی میزان تولید صنایع در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه 5.3 درصد بیشتر بوده است.

وی افزود: در همین زمینه گزارش مرکز پژوهش های مجلس هم که به وضعیت تولید صنایع و معادن بورسی در شهریور ماه پرداخته، نشان می دهد علاوه بر محاسبه رشد 6.2 درصدی تولید صنایع بورسی در شهریور نسبت به ماه مشابه سال قبل، تولید این شرکت ها در آخرین ماه تابستان 15 درصد بیشتر از مرداد ماه بوده است. همچنین رشد تولید در حوزه معدن هم به رقم بی سابقه 40.3 درصد در شهریور ماه رسیده است.

خاندوزى گفت: در کنار این موارد باید به این موضوع هم اشاره کرد که نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در بخش ماشین آلات در سال گذشته 3.8 درصد و در بهار امسال 5.8 درصد بود. و هم‌چنین شاهد کاهش تورم تولید کننده از 80.9 درصد در شهریور 1400 به 42.1 درصد در شهریور 1401 براساس گزارش بانک مرکزی هستیم.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: حجم فروش محصولات صنعتی و معدنی در شهریور ماه و کل تابستان رشد قابل توجهی داشته است به طوری که میزان فروش کالاهای صنعتی 16.6 درصد و محصولات معدنی 58.6 درصد در شهریور نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

مبارزه با تورم در دستور کار است
وی بیان کرد: دولت سیزدهم هر سیاستی که موجب بروز تورم پایدار و بلندمدت در اقتصاد ایران می شود را از دستور کار خارج کرده و در 13 ماه گذشته در این مسیر گام برداشته است.

خاندوزى گفت: تمام برنامه‌های دولت در جهت خاموش کردن موتورهای فعال تورمی در کشور عمل می‌کند.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: تلاش کردیم در یکسال گذشته با مدیریت رشد نقدینگی و كنترل رشد پایه پولی، سیاست‌های پولی را در جهت کنترل تورم برنامه‌ریزی کنیم. که نتایج این موضوع پس از افزایش قیمتی که ناشی از حذف ارز ترجیحی بود، کاهش روند تورم در کشور را رقم زد.

به گفته وی در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تورم ماهانه ۳.۹ درصد و تورم بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها ۵.۱ درصد بوده است. اما تورم ماهانه در شهریور ماه ۱۴۰۱ به ۲.۲ درصد و تورم ماهانه خوراکی ها و آشامیدنی ها در این ماه ۲.۲ درصد بوده است. در مهرماه ضمن ثبت مجدد تورم ماهانه ۲/۲ درصد در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها تورم در بخش خدمات افزایش یافته است و موجب شده تورم ماهانه به ۳ درصد برسد. درواقع تورم ماهانه در مهر ماه امسال در مقایسه با مهر ماه سال گذشته ۰.۷ درصد کمتر شده است البته اما تورم ماهانه در مهر ماه امسال ۰.۸ درصد بیشتر از ماه گذشته بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: از اقدامات دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه و عضویت در پیمان های منطقه ای مانند پیمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در 13 ماه اخیر بوده است. این اقدامات و سیاست ها موجب تقویت صادرات غیرنفتی شد.

رشد صادرات غیر نفتی و هدفگذاری 70 میلیارد دلاری

خاندوزى اظهار کرد: میزان صادرات کشور در سال گذشته 40 درصد و در 6 ماه اول امسال 13 درصد رشد داشته است. هدف گذاری ما رساندن حجم صادرات غیرنفتی به 70 میلیارد دلار تا پایان دولت سیزدهم است.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید برق گفت: در یک سال منتهی به تابستان امسال 6 هزار مگاوات افزایش یافت که این رقم 3 برابر ظرفیت‌سازی یک سال منتهی به تابستان سال 1400 است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: افزایش ظرفیت تولید برق به 6 هزار مگاوات در طول چند دهه اخیر یک رکورد بی‌سابقه محسوب می‌شود. برنامه دولت تا شهریور ماه سال آینده افزایش 6 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق است. درواقع در مدت 2 سال اول دولت سیزدهم 12 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه خواهد شد.

به گفته وزیر اقتصاد این اقدامات دولت سیزدهم، خاطره ناخوش خاموشی‌های بهار و تابستان سال گذشته را تا حد زیادی از ذهن مردم خارج کرد. ما فراموش نکرده‌ایم که سال گذشته این خاموشی‌ها چه اتفاقات تلخی را در زندگی مردم و کسب‌وکارها داشت.

وی افزود: علاوه بر اینها برنامه ریزی دولت برای رفع مشکل خاموشی برق در صنایع، تا اندازه زیادی بر تولید شرکت‌ها تاثیر گذار بود که شما نتایج آن را در آمار تولید شرکت‌های بورسی مشاهده می‌کنید.

23 میلیون نفر افراد دارای شغل در کشور

خاندوزى گفت: براساس گزارش مرکز آمار، تعداد افراد فعال اقتصادی که تشکیل دهنده جمعیت مشارکت کننده در اقتصاد هستند در تابستان امسال با 211 هزار نفر افزایش به 26 میلیون و 112 هزار نفر رسیده است. از طرف دیگر تعداد افراد دارای شغل در کشور با رشد 373 هزار نفری به 23 میلیون و 778 هزار نفر افزایش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در فصل تابستان به عدد کم سابقه 8.9 درصد كاهش پيدا كرده است.

توافق سوآپ نفتی بین ایران و قزاقستان

وزیر اقتصاد گفت: برای اولین بار 40 درصد درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز به صندوق توسعه ملی واریز شد و دولت مسیر دست اندازی به منابع صندوق را متوقف کرد.

به گفته وی مهمترین رویکرد دولت سیزدهم، توسعه استفاده از سپام ارزی و هم‌چنین پیام رسان‌های بانکی موجود در کشورهایی که شریک تجاری ما هستند، به جای سوئیفت و پیگیری پیمان دوجانبه پولی با شرکای تجاری خود است.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه تاکید کرد: سیاست ما حضور فعالانه در ارتباط با بازار‌هایی است که می‌توانیم درآن‌ها منافع کشور را تضمین کنیم به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران در ۳ نمایشگاه معتبر آفریقا شرکت خواهد کرد. ابتدا در غنا و سپس در کنیا و افریقای جنوبی.

خاندوزى گفت: رویکرد فعال با هدف حضور در بازار آفریقا در دستور کار است و بر اساس همین دیپلماسی فعال تا آخر سال ۵ مرکز تجاری جدید و دو رایزن بازرگانی به ظرفیت های موجود در افریقا اضافه خواهد شد.همچنین کمسیون های مشترک اقتصادی ایران با تانزانیا،افریقای جنوبی و ساحل عاج امسال برگزار میشود.

وی افزود: امسال دولت مکلف شده بابت رد دیون ، 130 هزار میلیاردتومان «سهام» به دستگاه های طلبکار واگذار کند.

وزیر اقتصاد در ادامه تاکید کرد: از این 130 همت، 90 همت مربوط به سازمان تامین اجتماعی و مابقی مربوط به سایر دستگاهها از جمله سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و صندوق بازنشستگی کشوری، می باشد.

خاندوزى اظهار کرد: در این راستا و به موجب مصوبه مرداد ماه هیات وزیران، مقرر گردید 110 همت از سهام پالایشگاه نفت امام‌خمینی (شازند اراک)، و 14 همت از سهام شرکت های صنایع آلومینوم جنوب و فولاد غدیر نی‌ریز به دستگاههای مذکور واگذار شود.

حمایت‌های دولت از کسب و کارهای مجازی

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای کسب‌وکارهای دیجیتال در ماه گذشته، اظهار کرد: اواخر شهریور و اوایل مهر ماه به جهت فضایی که آشوبگران ایجاد کردند، لطمه جدی به برخی از اشتغال‌های حوزه کسب‌وکارهای مجازی داشتیم که متاسفانه درآمد بسیاری از افرادی را که از این فضا استفاده می‌کردند به شکل منفی تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: چون این مسئله حائز اهمیت است، در کمیته اشتغال دیجیتال دولت جلسات متعددی تشکیل شده و دولت حامی کسب‌وکارهای دیجیتال است و پشت آنان را خالی نخواهد کرد.

وزیر اقتصاد گفت: دولت وظیفه خود می‌داند که این جمع تقریباً قابل‌توجهی از مردم که از این طریق کسب درآمد می‌کردند را حمایت کند و امشب وزیر ارتباطات جزییات بسته مصوب حمایتی در این زمینه را اعلام می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *