رئیس سازمان بازرسی کل کشور: تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های دولتی با سازمان امور مالیاتی به درستی انجام نمی‌شود

12:34 - 02 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۶۶۲۸
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت:همچنان تبادل اطلاعات بین دستگاه دولتی با سازمان امور مالیاتی به درستی انجام نمی شود.

خبرگزاری میزان - ذبیح الله خدائیان در نشستی با مدیران سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه بهترین منبع درآمدی با ثبات برای هر کشور اخذ مالیات است، اخذ مالیات را راهکاری برای ثبات اقتصادی و مبارزه با تبعیض و اختلاف طبقاتی دانست.

رئیس سازمان بازرسی یادآور شد: کشورهای تک محصولی که وابسته به یک منبع طبیعی هستند با مشکلاتی مواجه بوده که ثبات اقتصادی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی باید از جایگاه و ابزار لازم جهت تحقق درآمدهای مالیاتی برخوردار باشد، راه مقابله با فساد و اخذ به موقع مالیات را هوشمندسازی نظام امور مالیاتی عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از طریق هوشمندسازی ارتباط مودیان و کارمندان را قطع کرد، افزود: سیستم‌های هوشمند باید با اخذ داده‌ها، میزان مالیات را محاسبه کند و از سوی دیگر مشمولان پرداخت مالیات، معافیت‌ها و تخفیف‌ها نیز باید از طریق محاسبه همین سیستم‌های هوشمند تعیین شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه هنوز نمی‌توان ادعا کرد که محاسبه مالیات به طور هوشمند صورت می گیرد، تصریح کرد: متاسفانه همچنان تبادل اطلاعات بین دستگاه دولتی با سازمان امور مالیاتی به درستی انجام نمی شود، درحالی که همه داده‌های مربوط به مسایل مالی در دستگاه هایی که دارای بانک اطلاعات مالی هستند، باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده شود.

وی سازمان امور مالیاتی را سازمانی عنوان کرد که باید در بحث شفافیت و الکترونیک کردن امور پیشرو باشد.

خدائیان با تاکید بر اینکه امروزه با دنیای جدیدی با عنوان کسب و کارهای مجازی و ارزهای دیجیتال روبرو هستیم، گفت: درحالی وارد این دنیای جدید شدیم که هنوز در کسب و کارهای حقیقی، شفافیت لازم وجود ندارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: سودآوری کسب و کارهای مجازی بسیار زیاد است و باید روی این موارد برنامه ریزی دقیقی انجام داد؛ چراکه خواسته یا ناخواسته رمز ارزها وارد اقتصاد کشور شده است و باید برای آن راهکاری اندیشید.

خدائیان بر ضرورت الکترونیکی شدن روند رسیدگی‌ها تاکید کرد و افزود: طولانی بودن روند رسیدگی ها به دلیل اختلافات مالیاتی ممکن است سال ها به طول بیانجامد درحالی که باید با چابک سازی سیستم، به همه رسیدگی ها سرعت داده شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: یکی از مشکلات جامعه در وصول مالیات ها، فرار مالیاتی است که آمار دقیقی از آن نیز در دست نیست چراکه سنتی بودن امور در دستگاه ها، شناسایی منابع مالیاتی را مشکل کرده و راه حل آن الکترونیکی کردن امور در دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی است و سازمان امور مالیاتی بایستی از ضمانت اجراهای قانونی که در اختیار دارد در الزام دستگاه های اجرایی به همکاری با سازمان امور مالیاتی استفاده کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام آمادگی کرد تا در صورت اعلام نیاز سازمان امور مالیاتی، به کمک این سازمان آمده و قوانین به درستی شکل اجرایی به خود گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *