رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تبدیل شدن ایران به محور انرژی منطقه با سیاست خرید یا سوآپ گاز روسیه

9:32 - 30 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۳۸۰۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یک نماینده مجلس گفت: با توجه به این موقعیت استراتژیک خود می توانیم در راستای سوآپ یا خرید گاز روسیه اقدام کنیم. افزایش روابط با کشورهای منطقه بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است و هر چقدر بتوانیم به افزایش ارتباطات خود با کشورهای همسایه مبادرت کنیم، راحت تر می توانیم تحریم ها را بی اثر کنیم.

خبرگزاری میزان - فصل سرما را در پیش داریم و کشورهای اروپایی به لحاظ تأمین سوخت موردنیاز خانه ها با مشکل اساسی روبرو هستند. اوپک نیز میزان تولیدش را کاهش داده است. در این شرایط، نقش آفرینی ما در سوآپ گاز روسیه می تواند ابزار خوبی در راستای تقویت موقعیت سیاسی ما در منطقه و بالا بردن قدرت چانه زنی مان در مذاکرات آینده باشد.

جنگ روسیه و اوکراین تنش های شدیدی بین مسکو و اروپا به وجود آورد. به طوری که عملاً امکان صادرات گاز  این کشور به اروپا وجود ندارد. به ویژه خرابکاری آمریکا در خط نورد استریم یک و دو به طور کلی این امکان را از بین برد. به همین دلیل، روسیه متوجه ظرفیت کشورهای همسایه برای خرید یا سوآپ گازش شده است. ایران در میان کشورهای همسایه ی روسیه شرایط لازم را برای برعهده گرفتن وظیفه ی سوآپ گاز روسیه دارد. در حال حاضر زیرساخت واردات سالانه ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه از دو مسیر آذربایجان و ترکمنستان برای کشورمان وجود دارد. می توانیم با خرید این گاز با قیمت مناسب و استفاده از آن در استان‌های شمالی، گاز خود را به جای صرف هزینه و انتقال به شمال، از جنوب (محل تولید) و با قیمت بالاتر به همسایگان مثل پاکستان و عمان صادر کنیم و یا حجم صادرات گاز به کشور عراق و ترکیه را افزایش دهیم.

در رابطه با تخمین درآمدهای ارزی کشور نیز باید گفت، تنها با خرید و جایگزینی گاز روسیه به جای گازوئیل، طبق آمار بورس انرژی، حتی در صورتی که ۱۵ درصد از گاز مازاد روسیه برای تامین نیروگاه‌های ایران و جلوگیری از سوزاندن سوخت مایع استفاده شود، ۶ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور خواهد شد. این رقم به غیر از درآمد حاصل از سوآپ گاز روسیه و برداشت سهم ترانزیتی ایران خواهد بود و بدین ترتیب ایران تبدیل به یکی از هاب های انرژی دنیا می شود و به درآمدزایی ارزی بالایی دست خواهد یافت.

در همین راستا مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اینکه ما دومین دارنده ی ذخایر گازی جهان و دارای مزیت هایی در این حوزه هستیم، تصریح کرد: ما ظرفیت های خوبی به لحاظ ژئوپولتیک داریم که از آن جمله می توان به دسترسی به همسایگان در شرق و غرب و دسترسی به دریا اشاره کرد. این موقعیت جغرافیایی می تواند نقش اساسی در پیشرفت کشورمان داشته باشد. با توجه به این موقعیت استراتژیک خود می توانیم در راستای سوآپ یا خرید گاز روسیه اقدام کنیم. افزایش روابط با کشورهای منطقه بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است و هر چقدر بتوانیم به افزایش ارتباطات خود با کشورهای همسایه مبادرت کنیم، راحت تر می توانیم تحریم ها را بی اثر کنیم. نقش آفرینی در مبادلات انرژی در منطقه از جمله سوآپ گاز روسیه به ما کمک می کند به جایگاه واقعی خود در منطقه به لحاظ انرژی دست پیدا کنیم و تبدیل به یک کشور محوری در این حوزه شویم. این موضوع قدرت چانه زنی ما را در مذاکرات آینده و حتی در گفتگوهای برجام بالا می برد.

وی در ادامه گفت: فصل سرما را در پیش داریم و کشورهای اروپایی به لحاظ تأمین سوخت موردنیاز خانه ها با مشکل اساسی روبرو هستند. اوپک نیز میزان تولیدش را کاهش داده است. در این شرایط، نقش آفرینی ما در سوآپ گاز روسیه می تواند ابزار خوبی در راستای تقویت موقعیت سیاسی ما در منطقه و بالا بردن قدرت چانه زنی مان در مذاکرات آینده باشد. زمانی که دولت کنونی روی کار آمد، شرایط خوبی به لحاظ صادرات نفت و گاز و ارتباطات با همسایگان نداشتیم. دیپلماسی فعالی که وزارت نفت به اجرا گذاشته است، بستر لازم را برای گفتگو با کشورهای همسایه در زمینه ی تبادلات انرژی فراهم کرده است. راهی بهتر از این پیش روی ما قرار ندارد که بتوانیم تحریم های ظالمانه ی دشمنان را خنثی کنیم. در سایه ی امنیتی که در کشور شاهد هستیم، روز به روز راه های بهتری برای بی اثرسازی تحریم ها پیدا می کنیم. اینکه کسی قدرت تهدید کشورمان را ندارد می تواند پشتوانه ی خوبی برای صادرات انرژی و تعامل با همسایگانمان باشد.

وی در ادامه گفت: منافع مشترکی که میان ما و روسیه پدید آمده است، اجماع ظالمانه ای را که قبلاً علیه ما شکل می گرفت و قطعنامه هایی را علیه تهران تصویب می کرد، در هم شکسته است. اجماع جهانی علیه ما نه تنها در حال حاضر شکسته شده است، بلکه با توجه به عملکرد سازمان همکاری شانگهای قدرت شرقی ها افزایش یافته است. امیدواریم هر چه زمان پیش می رود، بیش از پیش شاهد خنثی سازی تحریم ها و افزایش تبادلات کشورمان با کشورهای منطقه و جهان باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *