تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، اهرم مقابله با مصرف بالای انرژی

20:20 - 28 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۱۷۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نماینده مجلس گفت: مشترکینی که کمتر مصرف می کنند باید تشویق شوند و کسانی که مصرفی بالاتر از الگوی مصرف دارند، باید هزینه بیشتری بپردازند. باید از تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها به عنوان یک اهرم بهره بگیریم. متاسفانه بخش زیادی از مصرف انرژی در کشور ما غیرضروری است و باید با استفاده از اهرم هایی مانند اعمال قیمت تصاعدی بر گاز مصرفی با آن مقابله کنیم و به بهینه‌ سازی مصرف در بخش خانگی بپردازیم.

خبرگزاری میزان - گاز به عنوان یک سرمایه ملی به وفور در کشور ما در دسترس است و ما دومین دارنده ذخایر این ماده ارزشمند در دنیا محسوب می شویم. شاید همین آمار و ارقام باعث شده است که برخی تصور کنند می توانند بی مهابا از آن استفاده کنند و لزومی برای مدیریت مصرفش در کشورمان وجود ندارد. اما واقعیت این است که گاز به صورت یک ماده در زیر زمین وجود دارد و تولید آن و رساندنش به دست مصرف کنندگان نهایی پروسه ای هزینه بر و طولانی را می طلبد. سرمایه گذاری های هنگفتی به لحاظ تأسیسات و زیرساخت ها برای تولید گاز لازم است تا این ماده از زیرزمین به خانه های مردم و صنایع برسد. مصرف نادرست این ماده ارزشمند باعث کسری تراز گاز در زمستان می شود و قطعی گاز صنایع را در پی دارد که خسارات بیشماری به تولید ملی ما وارد می کند.

واقعیت این است که که عمده مردم، مصرفی مناسب و در الگوی مصرف دارند و اقلیت مطلقی که کمتر از 3 درصد از مشترکین را تشکیل می دهند، مصارف نامتعارفی را به ثبت می رسانند. میانگین مصرفی این مشترکان 5 برابر بیشتر از مشترکین کم‌مصرف است. به همین دلیل، برخی پیشنهاد می کنند اعمال سیاست های قیمتی به پرمصرف ها می تواند به مدیریت مصرف گاز در کشور بیانجامد. نظرات شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

حیدری با اشاره به لزوم قطع نشدن گاز صنایع و بخش خانگی تصریح کرد: تأمین گاز هر دوی این بخش ها اهمیت دارد. ما دارنده دومین ذخایر گاز در جهان هستیم و به نفع کشور نیست که هر سال با مشکل قطعی گاز برای صنایع و یا بخش خانگی روبرو باشیم. باید وزارت نفت از الان برنامه ریزی های لازم را داشته باشد تا در ماه های سرد سال برای تأمین گاز مورد نیاز کشور مشکلی پیش نیاید. با این حال، صرفه جویی یک ضرورت است و باید به مصرف بهینه گاز در کشورمان بپردازیم. این سیاست ها باید در کنار هم پیش بروند، هم دولت باید به افزایش تولید بپردازد و گاز مورد نیاز کشور را تأمین کند و هم مردم به صرفه جویی و استفاده بهینه از انرژی و از جمله گاز روی بیاورند.

وی در پاسخ به این سوال که چه دلایلی در بیشتر بودن سرانه مصرف گاز ما نسبت به دیگر کشورها موثر هستند، گفت: به نظر من، یکی از دلایل مهم این امر به مسائل فرهنگی برمی گردد. باید نهادهای فرهنگی و به ویژه وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران برای مردم توضیح دهند که گاز با چه هزینه ای استخراج می شود و چه روندی را طی می کند تا به دست مصرف کنندگان برسد. همچنین دولت باید برای مردم تبیین کند که تا چه اندازه برای گاز مصرفی خانوارها و صنایع یارانه پرداخت می کند. آگاهی بخشی به مردم می تواند در مصرف بهینه انرژی موثر باشد و آن ها را به سمت صرفه جویی در استفاده از گاز سوق دهد. باید همکاری نهادهای مختلف در امر فرهنگ سازی برای استفاده درست از انرژی تبدیل به یک اصل کلی در کشور شود. متاسفانه مصرف انرژی در کشور ما بی رویه است و باید با آن مقابله کنیم. باید به سمت استفاده از خودروهای پایه گازسوز برویم و سیاست های اینچنینی را به اجرا بگذاریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: چند موضوع در ارتباط با استفاده بهینه از گاز وجود دارد. اول اینکه، ضرورت استفاده از گاز طبیعی به جای سوخت هایی همچون بنزین برای همه مشخص است. دومین موضوع این است که باید نحوه استفاده درست از منابع برای مردم تبیین شود. سوم، مشترکینی که کمتر مصرف می کنند باید تشویق شوند و کسانی که مصرفی بالاتر از الگوی مصرف دارند، باید هزینه بیشتری بپردازند. آمارها نشان می دهد که اغلب مشترکین پرمصرف در کشور از طبقات مرفه جامعه هستند، در این ارتباط باید از تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها به عنوان یک اهرم بهره بگیریم. متاسفانه بخش زیادی از مصرف انرژی در کشور ما غیرضروری است و باید با استفاده از اهرم هایی مانند اعمال قیمت تصاعدی بر گاز مصرفی با آن مقابله کنیم و به بهینه‌ سازی مصرف در بخش خانگی بپردازیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *