نابودی تومورهای مغزی با دستگاه بی‌سیم!

13:18 - 27 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۱۰۸۵
محققان موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که با کاشت آن درون مغز باعث کشتن سلول‌های سرطانی می‌شود.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: دانشمندان دانشگاه استنفورد که نام یک محقق ایرانی به نام دکتر حامد آرامی نیز در میان آنها دیده می‌شود، دستگاه بی‌سیم کوچکی توسعه داده‌اند که با کاشت در مغز، تومورهای مغزی را از بین ببرد.

به گزارش نیچر، این روش مؤثر فعلا روی مغز موش‌ها انجام شده است و کاشت این دستگاه کوچک درون مغز آنها باعث کشتن سلول‌های سرطانی شد. محققان امیدوارند که این روش بتواند جایگزین برای روش‌های فعلی درمان تومورهای مغزی باشد.

این دستگاه را می‌توان پس از کاشت در مغز از راه دور فعال کرد و دمای نانوذره‌هایی را که داخل تومور تزریق شده‌اند، بالا برد تا روند کشتن سلول‌های سرطانی شروع شود.

در آزمایشگاه محققان این روش را به‌مدت 15روز، هر روز 15دقیقه روی موش‌ها انجام دادند. در نتیجه مشخص شد که شانس بقای موش‌‌ها تا حد زیادی افزایش یافته است. حامد آرامی، محقق ایرانی و یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه گفت: نانو ذرات کمک می‌‌کنند تا ماده درمانی فقط به تومور موجود در مغز برسد به همین دلیل عوارض جانبی این روش در مقایسه با روش‌های سنتی مانند شیمی ‌درمانی یا پرتو درمانی کمتر است.

درمان با نورگرمایی

البته درمان‌‌های نورگرمایی که با استفاده از نور برای افزایش دمای نانوذرات حین مبارزه با تومورهای مغزی انجام می‌شود، درمان‌های جدیدی نیستند. اما تاکنون از این روش فقط برای جراحی استفاده می‌شد و تومور در معرض نور قرار می‌گرفت. اما سیستمی که اخیرا محققان توسعه داده‌اند حرارت را دقیقا در محل تومور ایجاد می‌کند تا با سلول‌های سرطانی مبارزه کند.

این ایمپلنت بی‌سیم بین پوست و جمجمه کاشته می‌شود و بعد نانوذرات طلا از طریق یک حفره ریز در جمجمه به داخل تومور تزریق می‌شوند. پس از آن ایمپلنت نور فروسرخ را به بافت‌های مغزی می‌‌فرستد و با فعال کردن نانوذرات دمای آنها را تا 5 درجه سلسیوس می‌رساند.

تحقیقات نشان داد موش‌‌هایی که تحت این درمان قرار گرفتند، بیشتر از سایر موش‌ها زنده ماندند و عمر آنها به‌طور میانگین 2 تا 3 برابر بیشتر شد.

طول عمر بیشتر

دانشمندان می‌گویند احتمالا یک درمان ترکیبی شامل کاشت این دستگاه کوچک بی‌سیم در مغز همراه با روش شیمی‌‌درمانی حتی می‌تواند مدت زمان زنده‌ماندن موش‌ها را افزایش دهد. طبق گفته متخصصان مبتلایان به گسترده‌ترین انواع تومورهای مغزی پس از تشخیص بیماری 2 تا 3 سال بیشتر زنده نمی‌مانند.

از این جهت تلاش‌های زیادی برای افزایش زمان زندگی افراد مبتلا به تومورهای مغزی از سوی محققان صورت گرفته و می‌گیرد. این مطالعه اخیر نیز در انتهای تونل ترسناک بیماری‌های مرگباری مانند تومور مغز، نور امید است.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: سرطان تومور مغزی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *