بیش از 40 هزار هکتار از زمین‌های مورد نیاز برای طرح جهش مسکن سنددار شد

12:33 - 27 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۰۹۷۹
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تا امروز برای 1هزارو 200 هکتار از اراضی در داخل محدوده شهرها و 39 هزار هکتار از زمین های خارج از محدوده شهر سند برای وزارت مسکن شهرسازی جهت احداث مسکن صادر شده است.

خبرگزاری میزان - حسن بابایی در جلسه امروز شورای قضایی استان گلستان اظهار کرد: به محض اینکه مسکن و شهرسازی اراضی مازاد دستگاه ها را معرفی کردند سازمان ثبت اسناد و املاک نیز اسناد را صادر کرد تنها مشکلی که در بخش وجود دارد این است که برخی دستگاه هایی که اراضی آنها مازاد اعلام می شود متوسل به مراجع قضایی می‌شوند که تاکنون چندین پرونده در این زمینه تشکیل یا به عالی‌ترین مقام اجرایی استان ارجاع شده که همین موضوع کمی صدور سند را با وقفه مواجه کرده است بنابراین دستگاه های اجرایی باید همکاری خوب و سازنده ای داشته باشند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه این جلسه گفت: از مساحت 164 میلیون هکتاری کشور، 137 میلیون هکتار اراضی ملی است که با تلاش و حمایت های ثبتی 132 میلیون هکتار این اراضی یعنی معادل 98 درصد، اسناد حدنگاری دارند.

بابایی با بیان این که حدنگاری زمین های کشاورزی هدف گذاری امسال است گفت: در کشور 18 میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که تاکنون یک میلیون و 800 هکتار یعنی تقریبا 10 درصد حدنگاری شده است.

وی با تاکید بر این که مقرر شده تا پایان سال در چهار استان جشن پایان حدنگاری برگزار شود، افزود: این آمادگی را داریم که از اعتبارات خاص و ویژه ۲۰ میلیارد تومان به صورت جداگانه به گلستان اختصاص دهیم تا حدنگاری اراضی این استان هم تا پایان سال به اتمام برسد.

بابایی عنوان کرد: هفته آینده اعتبارات مربوط به انعقاد قراراد با شرکت‌ها برای حدنگاری به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به بازدید از روستای زیارت و استقرار ایستگاه و قلع و قمع ساخت و سازها گفت: اگر قبل از این زمین خواری‌ها و اتفاقات برای اراضی سند صادر می‌شود و پیشگیری اتفاق می‌افتاد، درگیر این هزینه‌ها و مسائل نبودیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک عنوان کرد: بهترین راهکاری برای جلوگیری از ساخت و سازها و تثبیت اراضیف صدور سند کاداستر است.

وی گفت: در قرارگاه کشاورزی هم بیان کردیم که باید برای همه اراضی حتی اراضی خرد با هر متراژی سند صادر شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به ایرادتی که برای صدور سنددر قانون منع خرد شدن اراضی کشاورزی وجود دارد، اضافه کرد: طبق سیاست‌های کلان کشور و تأکیدات رهبری می‌توان برای اراضی خرد شده قبل از سال ۸۵ هم سند صادر کرد.

زنگانه استاندار گلستان هم در این جلسه گفت: اگر زمینه ایجاد پنجره واحد زمین در کشور فراهم شود ضمن این که از اراضی حفاظت می شود بستر برای استفاده از این زمین ها برای رشد و توسعه استان ها هم فراهم می شود.

علی محمد زنگانه گفت: در گلستان 92 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند و ما تکلیف مان برای 94 هزار واحد مسکونی در شهر و ورستا هست که تاکنون 60 درصد زمین مورد نیاز این چهار سال را با کمک ثبت و منابع طبیعی و سایر دستگاه ها که اراضی مازاد دارند فراهم کردیم.

زنگانه گفت: در کل شهر و روستاهای استان 450 هکتار تامین شده است و فکر می کنم ما تا آخر امسال بتوانیم بیش از 80 درصد اراضی مورد نیاز برای نهضت ملی مسکن را تامین کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *