رئیس کل بانک مرکزی از صدور چک الکترونیک در ۲ هفته آینده خبر داد

16:23 - 26 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۹۹۹۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل بانک مرکزی از صدور چک الکترونیک در دو هفته آینده خبر داد.

خبرگزاری میزان _ علی صالح‌آبادی در آیین رونمایی از سامانه شبکه فراگیر قرض الحسنه شفق اظهار کرد: یکی از راهبردهای مهم بانک مرکزی اقدامات مبانی بر فناوری است، زیرا بدون سامانه امکان نظارت وجود ندارد .

وی افزود: از اقدامات انجام شده در این خصوص ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی است که در ماه‌های گذشته این پروژه به اتمام رسید و اقدام دیگر اصلاح قانون چک است که عملیاتی شد و دو هفته آینده چک الکترونیک صادر می‌شود.

ساماندهی صندوق‌های قرض الحسنه در دستور کار بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تسهیل دسترسی مردم به نظام پولی و بانکی است، گفت: صندوق‌های قرض‌الحسنه ابزار مهم شمولیت مالی است و بر این اساس ساماندهی صندوق‌های قرض الحسنه از سال گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و شورای پول اعتبار دستورالعمل تاسیس این صندوق‌ها را تصویب کرد.

صالح‌آبادی ادامه داد: در دستورالعمل جدید سرمایه صندوق‌های کوچک ۳۵۰ میلیون تومان، متوسط یک میلیارد تومان و بزرگ سه میلیارد تومان در نظر گرفته شد؛ همچنین اعطای وام ۳۰ میلیون تومان برای صندوق‌های کوچک، ۵۰ میلیون تومان صندوق متوسط و ۱۰۰ میلیون تومان برای صندوق بزرگ با دوره بازپرداخت ۶۰ماهه تعیین شد.

وی از آمادگی بانک مرکزی صدور مجوز تاسیس صندوق‌های قرض الحسنه خبر داد و گفت: صندوق‌های موجود نیز یک سال فرصت دارند که خود را با دستورالعمل جدید شورای پول و اعتبار تطبیق دهند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رونمایی سامانه شبکه فراگیر قرض الحسنه شفق گفت: ۱۲ صندوق قرض الحسنه به این سامانه متصل شدند و امیدواریم صندوق های دیگر نیز به این سامانه متصل شوند و از مزایای آن بهره‌مند شوند

صالح‌آبادی با اشاره به تسهیل اعطای تسهیل خرد به متقاضیان، گفت: با توجه به وام‌های پرداختی صندوق قرض الحسنه که خرد هستند، این صندوق‌ها می‌توانند برای اعتبارسنجی مشتریان خود به سامانه ملحق شوند اطلاعات لازم را کسب کنند.

۶۶ درصد تسهیلات بانکی در خصوص سرمایه در گردش تولید پرداخت می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت تسهیلات اشتغال گفت: وام‌های تولیدی به عنوان موتور ایجاد اشتغال اهمیت دارد و ۶۶ درصد تسهیلات بانکی در قالب تسهیلات سرمایه در گردش برای تولید پرداخت می‌شود و ۱۵ درصد از تسهیلات کل بانکی هم به عنوان تسهیلات خرد و قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

وی درباره عدم محدودیت صندوق‌های قرض الحسنه با اتصال به سامانه شفق گفت: سامانه شفق به هیچ وجه محدودکننده نیست، بلکه می‌خواهیم فعالیت صندوق‌ها نظام‌مند شود و از مواردی مانند پول‌شویی و یا فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

رشد ۴۱ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی نسبت به سال گذشته

صالح‌آبادی درباره تسهیلات پرداختی به بانکی در سال جاری گفت: در سال گذشته ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی پرداخت شد و امسال با رشد ۴۱ درصدی نسبت به مشابه سال قبل در نیمه اول ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است

فعالیت ۳ هزار صندوق قرض‌الحسنه در کشور/ بانک مرکزی از ۱۵۰۰ صندوق قرض‌الحسنه هیچ اطلاعاتی ندارد

نعمت‌الله کریمی، مدیر نظارت بر مؤسسات مالی بانک مرکزی  هم در این مراسم گفت: در حال حاضر حدود ۳ هزار صندوق قرض‌الحسنه در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۵۰۰ صندوق قرض‌الحسنه هیچ اطلاعاتی در اختیار بانک مرکزی قرار نداده‌اند و حتی بانک مرکزی اطلاع ندارد که محل این صندوق‌ها و فعالیت‌شان چگونه است.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار باید صندوق‌های قرض‌الحسنه اطلاعات خود را در سامانه‌ای که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود اعلام کنند در این زمینه سامانه شبکه فراگیر قرض‌الحسنه (شفق) امروز راه‌اندازی شده تا اطلاعات صندوق‌های قرض‌الحسنه در آن بارگذاری شود.

به گفته کریمی، سه دسته صندوق‌های قرض‌الحسنه وجود دارد که ۹۰۰ صندوق بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تحت پوشش و نظارت سازمان اقتصاد اسلامی قرار دارد؛ همچنین ۷۹ صندوق قرض‌الحسنه از بانک مرکزی مجوز گرفته که تعدادی از آنها صندوق‌های بزرگ و چند شعبه‌ای هستند، مانند صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت و صندوق قرض‌الحسنه بنیاد شهید.

مدیر نظارت بر مؤسسات مالی بانک مرکزی اضافه کرد: تعدادی از صندوق‌های قرض الحسنه نه زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی و نه با مجوز بانک مرکزی هستند که تعداد آنها به ۱۵۰۰ صندوق می‌رسد و حتی بانک مرکزی اطلاعات آنها از نظر شعب ندارد در برخی از شهرها ضریب نفوذ بالایی در صندوق‌های قرض‌الحسنه وجود دارد و میزان جذب سپرده آنها از شعبه‌های بانک هم بیشتر است.

وی گفت: میانگین وام‌های قرض‌الحسنه در صندوق‌ها زیر ۱۰ میلیون تومان بوده، اما در عین حال بحران‌هایی که از برخی صندوق‌ها با رشد نامتعارف آنها راه افتاد نیز چشمگیر بوده است، البته صندوق‌های قرض‌الحسنه در اعطای تسهیلات خرد نسبت به بانک‌ها موفق‌تر بودند و نیازهای مردم را به‌راحتی برآورد می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *