واکسن‌های سرطان تا 2030 به بازار می‌آیند

8:34 - 26 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۸۹۴۵
بنیانگذار شرکت بیوان‌تک می‌گوید واکسن سرطان مبتنی بر پلتفرم mRNA درکمتر از ۸ سال دیگر می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: زوج موفقی که نخستین واکسن مبتنی بر پلتفرم mRNA را برای کووید-19ساختند ادعا می‌کنند که واکسن‌های سرطان پیش از پایان دهه فعلی در دسترس خواهد بود.

به گزارش گاردین، اوگور شاهین و اوزلم تورچی، بنیانگذاران شرکت آلمانی بیوان تک که با فایزر برای تولید واکسن حیاتی mRNA کووید همکاری می‌کرد، می‌گویند پیشرفت‌‌هایی در زمینه واکسن سرطان داشتند که خوش‌ بینی آنها را برای رسیدن به مرحله تولید در سال‌های آینده تقویت کرده است.

آینده نزدیک واکسن‌های سرطانی

پروفسور تورچی روز گذشته درباره چگونگی تغییر کاربری فناوری mRNA موجود در واکسن کووید برای حمله سیستم ایمنی به سلول‌‌های سرطانی توضیح داد. پروفسور شاهین نیز در پاسخ به این سؤال که چه زمانی واکسن‌های سرطان مبتنی بر mRNA ممکن است برای استفاده در بیماران آماده شود، گفت که این واکسن‌ها می‌توانند قبل از سال 2030 در دسترس باشند.

به‌گفته تورچی، مدیر ارشد پزشکی شرکت بیوان تک، واکسن کووید مبتنی بر mRNA با انتقال دستورالعمل‌های ژنتیک پروتئین‌های بی‌‌خطر روی ویروس کووید به بدن کار می‌کند. این دستورالعمل‌ها توسط سلول‌هایی که پروتئین اسپایک تولید می‌کنند، گرفته می‌شود. این پروتئین‌‌ها یا آنتی ‌ژن‌‌ها سپس به آنتی‌ بادی‌‌های سیستم ایمنی و سایر خطوط دفاعی بدن می‌گویند که چه چیزی را جست‌وجو و به آن حمله کنند.

تورچی گفت: همین رویکرد را می‌توان برای تقویت سیستم ایمنی برای جست‌وجو و از بین بردن سلول‌های سرطانی نیز اتخاذ کرد. این واکسن به ‌جای حمل کدی که ویروس‌ها را شناسایی می‌کند، حاوی دستورالعمل‌‌های ژنتیک برای آنتی ‌ژن‌‌های سرطانی و پروتئین‌هایی است که روی سطوح سلول‌‌های تومور هستند.

سختی‌های راه

این شرکت آلمانی امیدوار است که بتواند درمان‌‌هایی را برای سرطان روده، ملانوما و سایر سرطان‌ها ایجاد کند، اما موانع مهمی در مسیر آنها وجود دارد. سلول‌های سرطانی تشکیل‌‌دهنده تومورها طیف گسترده‌‌ای از پروتئین‌های مختلف را شامل می‌شود و ساخت واکسنی که تمام سلول‌‌های سرطانی را بدون هدف گرفتن بافت‌های سالم تحت‌تأثیر قرار دهد، بسیار دشوار است.

تورچی گفت که بیوان تک با تولید سریع واکسن‌‌های mRNA در طول همه‌‌گیری، حالا درک بهتری از نحوه واکنش سیستم ایمنی افراد به mRNA دارد. توسعه و توزیع سریع واکسن کووید همچنین به تنظیم ‌کننده‌های دارو کمک کرده تا نحوه تأیید واکسن‌‌ها را نیز بررسی کنند.

تورچی تأکید کرد، این درک بهتر قطعا ساخت واکسن سرطان را نیز تسریع خواهد کرد.

با این حال تورچی کمی محتاط درباره قطعیت واکسن سرطان صحبت کرده است: به‌عنوان دانشمند، ما همیشه در گفتن این که درمان سرطان خواهیم داشت، مردد هستیم. ما پیشرفت‌های زیادی داریم و به‌ کار روی آنها ادامه خواهیم داد.

یک ماه پیش شرکت مدرنا گفت: از BioNTech و شریک آن، غول دارویی فایزر، به‌دلیل نقض حق ثبت اختراع در مورد واکسن کووید-19این شرکت شکایت کرده است.

شاهین در پاسخ به سؤالی در این‌باره گفت: نوآوری‌هایمان بدیع است. ما 20 سال تحقیق را برای توسعه این نوع درمان صرف کرده‌ایم و البته برای حق مالکیت معنوی خود خواهیم جنگید.

تحقیقات واکسن سرطان راهگشای واکسن کووید

شرکت بیوان تک، قبل از شیوع همه‌گیری کرونا، روی واکسن‌های mRNA سرطان کار می‌‌کرد، اما پس از شیوع کووید، این شرکت کمی مسیر را تغییر داد و از این فناوری برای نجات جهان در مواجهه با شرایط اضطراری استفاده کرد.

این شرکت اکنون چندین واکسن سرطان در آزمایش‌های بالینی دارد. تورچی گفت که توسعه و موفقیت واکسن فایزر-بیوان تک که مشابه واکسن کووید مدرنا است، به مسیر تحقیق روی درمان سرطان بازمی‌گردد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: واکسن سرطان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *