روزآمد کردن استانداردها زیربنای تولید برای صادرات است

14:02 - 25 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۸۱۵۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: روزآمد کردن استانداردها یکی از راه‌های پُر کردن شکاف بین سطح تکنولوژی تولیدات جهانی و داخلی است.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام اداره کل استاندارد استان تهران، "عباس نوری" با اشاره نام‌گذاری روز دوم از هفته استاندارد (۲۵ مهر) با عنوان "استاندارد مردمی، دیپلماسی کیفیت، تولید صادرات محور" افزود: روزآمد کردن استانداردها زیربنای تولیدات باکیفیت و در نتیجه افزایش صادرات است.

وی با اشاره به بازنگری ۱۷۰ و تدوین و تجدیدنظر ۲۴ استاندارد ملی در اداره کل استاندارد استان تهران در ۶ ماه نخست امسال، در خصوص بازنگری استانداردها توضیح داد: با توجه به رویکردهای کلان کشور، آسیب‌شناسی روند موجود و بر مبنای ضرورت اتصال حوزه تدوین استانداردهای ملی به جریان علمی کشور، بازنگری و به‌روزرسانی و ارتقای کیفیت استانداردهای ملی مطابق با نیازهای جامعه، انتظارات حاکمیت و افزایش مشارکت جمهوری اسلامی ایران در عرصه فعالیت‌های استانداردسازی بین‌المللی، در دستور کار اصلی سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد.

مدیرکل استاندارد استان تهران ادامه داد: در این راستا، ادارات‌کل استانی به عنوان بازوهای اجرایی سازمان، تدوین و تجدید نظر استانداردها را عهده‌دار بوده و استانداردهای ملی را با نگاه به استانداردهای بین المللی، شرایط بومی و نیازهای داخلی کشور مورد بازنگری قرار می دهند تا بستر بکارگیری هرچه بهتر استانداردها در جامعه فراهم آید.

آموزش، گام نخست تربیت نیروی انسانی کارآمد

نوری با تاکید بر اهمیت موضوع آموزش و ارتقای سطح دانش نیروی انسانی شاغل در امر تولید، گفت: گام نخست در تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآمد و مجهز به دانش تکنولوژی روز دنیا، ارتقای سطح دانش و مهارت‌آموزی شاغلین در واحدهای تولیدی است.

وی، آموزش مدیران کنترل کیفیت را لازمه کیفی سازی تولیدات و خدمات دانست و افزود: حدود ۲۷ هزار نفر - ساعت آموزش در نیمه ماه نخست سال، برای مدیران کنترل کیفیت و کارشناسان استاندارد برگزارشده است که این موضوع در نهایت به تحقق شعار تولید اشتغال‌آفرین کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرکل استاندارد استان تهران در خصوص تایید صلاحیت مدیران کنترل کیفیت نیز خاطرنشان کرد: در استان، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مدیر کنترل کیفیت تایید صلاحیت شده در واحدهای تولیدی و خدماتی استان مشغول فعالیت‌اند.

 تولیدات رقابت‌پذیر در بازار جهانی نیازمند تقویت دیپلماسی کیفیت است

دبیر شورای استاندارد استان تهران در خصوص رسیدن سطح تولیدات داخلی به سطح قابل رقابت در بازارهای جهانی، خاطرنشان کرد: با استفاده از گفتمان‌ها و فناوری‌های نوین، با تکیه بر سه اصل توسعه پایدار، تاب‌آوری اقتصادی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، برای ارتقای دیپلماسی کیفیت پیگیری شود تا بتوان کالاهای تخصصی و با سطح بالای فناوری به منظور صادرات و اقبال منطقه‌ای و جهانی تولید کرد.

مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به بسته‌های حمایتی برای صادرکنندگان، بیان داشت: در این خصوص، مشوق‌ها و مزایایی مانند گواهینامه صادرکننده برتر، ثبت کالای صادراتی، نشان ویژه صادرات، صادرکننده نمونه و غیره برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده است و با صدور پروانه‌های استاندارد و مجوزها، حجم صادرات محصولات استاندارد، با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه، افزایش قابل توجهی داشته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *