رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اجلاسیه مجلس خبرگان هفته آینده برگزار می‌شود/ رئیس جمهور بدون عصبانیت به نمایندگان پاسخ دهد/ ای کاش حواشی تجمع مدرسه فیضیه رخ نمی‌داد

10:56 - 05 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۷۶۸۱
سخنگوى هیئت رئیسه مجلس خبرگان گفت: روز سه شنبه هفته آینده پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان برگزار مى شود. دستور کار این اجلاسیه بررسى مسائل معیشتى است. بر همین اساس از روساى سه قوه براى سخنرانى دعوت کرده‌ایم.
پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان روز سه شنبه هفته آینده برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسى خبرگزارى میزان، آیت‌الله سید احمد خاتمى امروز (دوشنبه) در جریان نشست خبرى خود، اظهار کرد: روز سه شنبه هفته آینده پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان برگزار مى شود. دستور کار این اجلاسیه بررسى مسائل معیشتى است. بر همین اساس از روساى سه قوه براى سخنرانى دعوت کرده ایم.

وى ادامه داد: آقاى رییس جمهور اعلام کردند معذور هستند؛ ما عذرشان را نمى دانیم، اما معتقدیم حضور در اجلاسیه مجلس خبرگان و سخنرانى و شنیدن دغدغه هاى اعضاى مجلس خبرگان یک فرصت است.

سخنگوى مجلس خبرگان تصریح کرد: آیت الله آملى لاریجانى ریاست محترم قوه قضاییه و على لاریجانى رییس محترم مجلس شوراى اسلامى، قول داده اند براى سخنرانى در اجلاسیه پیش روى خبرگان تشریف بیاورند.
 
آیت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به موضوع اجلاسیه پیش روی خبرگان که بررسی مسائل معیشتی است گفت: برخی که می‌گویند بررسی موضوعات اقتصادی در حیطه اختیارات مجلس خبرگان نیست به این موضوع توجه ندارند که مطابق ماده ۵۲ آیین نامه داخلی مجلس خبرگان کمیسیون سیاسی و اجتماعی این مجلس با ۱۱ عضو اصلی و ۵ عضو علی‌البدل باید نسبت به مسائل روز سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آگاه باشد.

وی ادامه داد: بنابراین موضوع اجلاسیه پیش روی مجلس خبرگان میزان تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به سایر دستور کار‌های اجلاسیه پیش روی مجلس خبرگان گفت: در پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان که سه شنبه هفته آینده آغاز به کار خواهد کرد انتخابات شش کمیسیون این مجلس نیز برگزار می‌شود و هیئت رئیسه و اعضای این شش کمیسیون مجلس خبرگان در اجلاسیه پیش رو مشخص خواهد شد؛ البته در این اجلاسیه قبل از انتخابات اعضای کمیسیون‌ها، گزارش کار کمیسیون‌ها قرائت می‌شود.

سخنگوی مجلس خبرگان با بیان اینکه انتخاب کمیته پنج نفره تدوین بیانیه پایانی پنجمین اجلاسیه خبرگان از دیگر دستور کار‌های اجلاسیه پیش رو خواهد بود گفت: اعضای مجلس خبرگان در تاریخ پنجشنبه ۱۵ شهریور با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت و در همان روز به زیارت مرقد مطهر حضرت امام مشرف می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به جلساتی که در طول سال در کمیسیون‌های شش گانه مجلس خبرگان برگزار می‌شود اظهار داشت: کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان یکی از شش کمیسیون این مجلس است که مطابق با اصل ۱۱۱ قانون اساسی تشکیل می‌شود؛ این کمیسیون در طول دو سالی که از پنجمین دوره مجلس خبرگان می‌گذرد ۱۳ جلسه داشته است که اهم مصوبات آن عبارتند از: بررسی شاخص‌های رهبری نظام اسلامی؛ بررسی مسائل جاری کشور و منطقه و اغتشاشات دی ماه سال ۹۶ و بررسی موضوع هیئت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان.

آیت‌الله خاتمی بیان داشت: هیئت اندیشه ورز مجلس خبرگان در طول یک سال اخیر که پس از توصیه‌های مقام معظم رهبری تشکیل شد جلسات زیادی را برگزار کرد؛ همچنین این هیئت اندیشه‌ورز برای تبیین امور کلان نظام و کشور کارگروه‌هایی را تشکیل داده است؛ از جمله کارگروه حقوقی و قضایی که تاکنون شش جلسه با دستور کار تحقق عدالت قضایی و مبارزه با فساد در چارچوب ارزش‌های اسلامی داشته است؛ علاوه بر این کارگروه، در حوزه اقتصادی نیز کارگروهی در هیئت اندیشه‌ورز تشکیل شده که عمده دستور کار این کارگروه تبیین موضوعات مرتبط با اقتصاد مقاومتی است.

سخنگوی مجلس خبرگان در ادامه با بیان اینکه مجلس خبرگان دارای دو وظیفه قانونی است گفت: انتخاب رهبر به هنگام نیاز و همچنین مراقبت از اینکه رهبر واجد شرایط بماند دو وظیفه قانونی مجلس خبرگان است؛ اما رهبری فراتر از این دو وظیفه، مطالبه‌گری را وظیفه خبرگان دانسته است و فرموده‌اند شما در خبرگان نه تنها بیانیه که قطعنامه صادر کنید.

وی تصریح کرد: بر همین اساس مجلس خبرگان می‌تواند زمینه‌ساز برطرف شدن برخی از مشکلات کشور باشد و این مهم از طریق تبدیل مطالبات به عنوان یک خواسته عمومی و گفتمان‌سازی این مطالبات صورت می‌گیرد.

آیت‌الله خاتمی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون پیش‌بینی‌اش از جلسه طرح سوال از رئیس جمهور که فردا در مجلس برگزار می‌شود گفت: به عنوان خودم نه به عنوان سخنگوی مجلس خبرگان می‌گویم که انتظار ما هم از نمایندگان مجلس و هم رئیس جمهور، متانت در جلسه فردا است؛ بدان معنا که نمایندگان مجلس منطقی و مستند صحبت کنند و رئیس محترم جمهور هم با متانت و بدون آنکه عصبانی شود جواب منطقی به سوال نمایندگان بدهند.

سخنگوی مجلس خبرگان تصریح کرد: همه باید باورمان شود که سوار یک کشتی هستیم و قرار نیست قوه‌ای در این کشور کمرنگ شود؛ جلسه فردا در مجلس یک مانور دموکراسی است و امیدواریم که جلسه طرح سوال از رئیس جمهور تمرین مردم‌سالاری باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص موضعش پیرامون حواشی اتفاق‌افتاده در تجمع برخی طلاب در مدرسه فیضیه قم اظهار داشت: پاسخ به این سوال در حوزه مسئولیت من در مجلس خبرگان نیست. اما این نکته را باید بگویم که حوزه‌های علمیه طی قرن‌ها با زعامت مراجع اداره شده و امروز هم با زعامت مراجع اداره می‌شود؛ یعنی جامعه مدرسین حدود ۷ الی ۹ نفر را به‌عنوان شورای عالی حوزه به مراجع اعزام تقلید که از جمله آن‌ها مقام معظم رهبری است پیشنهاد می‌دهد و اعضای این شورا نیز با تایید مراجع نصب می‌شوند؛ بنابراین زعامت حوزه‌ها با مراجع تقلید است و سخنی، سخن حوزه محسوب می‌شود که از زبان مراجع شناخته شده تقلید باشد و یا شورای عالی حوزه که از ناحیه مراجع منصوب شده‌اند، موضع‌گیری کند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: در رابطه با نشست مدرسه فیضیه و حواشی‌ای که در آن نشست ایجحاد شد موضع شخصی من موضع مراجع است و اجمالا می‌گویم که‌ ای کاش این حواشی در آن تجمع رخ نمی‌داد و‌ای کاش به همان مسائل اقتصادی که اعلام کرده بودند موضوع تجمع است، پرداخته می‌شد.

سخنگوی مجلس خبرگان تاکید کرد: در شرایط فعلی مسئله اصلی رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم است و حاشیه‌سازی‌ها نباید مسئله اصلی کشور که ساماندهی معیشت مردم و مقابله با جنگ روانی دشمنان است را موردغفلت گذارد.

وی در پاسخ به این سوال که موضع شخصی شما در مورد سخنان رحیم‌پور ازغدی چیست گفت: ورود من به این سخنان و نقد آن یک موج جدید ایجاد می‌کند و این موج نیاز امروز کشور نیست؛ مقام معظم رهبری به ما یاد داده‌اند که مسائل را به لحاظ اصلی و فرعی بودن تقسیم‌بندی کنیم؛ بنابراین در شریاط فعلی پرداختن به مسئله مزبور را جزو مسائل فرعی می‌دانم.

آیت‌الله خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی باید باور کنیم که امریکا در پی آسیب رساندن به کل نظام و کشور ما است و باید باور کنیم که نمی‌توان چالش معیشتی را از نظر دور داشت و این‌ها مسائل اصلی کشور است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *