کروکی‌های آنلاین چگونه کشیده می‌شوند؟

13:27 - 24 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۶۶۷۰
کارشناسان می‌گویند به‌زودی کروکی‌های دیجیتال تصادفات رانندگی جایگزین مدل قدیمی کاغذی آن می‌شود تا مشکلات مردم در این رابطه کاهش یابد. اما این اتفاق چگونه روی می‌دهد؟

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: پس از یک سال از اجرای آزمایشی طرح کروکی آنلاین در شهر قم، به‌نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک شاهد فراگیر شدن آن در کل کشور خواهیم بود. با اجرای این پروژه، بسیاری از چالش‌هایی که مردم در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، رفع می‌شود.

همچنین بسیاری از هزینه‌ها از جمله هزینه کاغذ، رفت‌وآمدهای شهری و مراجعه و ازدحام مراکز ذی‌نفع به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. «کروکی آنلاین» به‌عنوان یک پروژه مشترک با همکاری پلیس راهور و بیمه مرکزی اگرچه نیازمند هزینه‌های اولیه ازجمله فراهم کردن زیرساخت الکترونیکی و خرید تجهیزاتی مانند تبلت است، اما آن گونه که رئیس پلیس راهور اعلام کرده، می‌تواند مانع از شکل‌گیری بخشی از تصادفات ساختگی هم بشود.

دیجیتال شدن فرایندهای اداری و مالی اکنون می‌تواند در حوزه تصادفات هم نقش آفرینی کند و برای مردم، پلیس راهور و بیمه‌ها منجر به تسهیل و تسریع امور شود.

خرید 7هزار تبلت

یکی از کارشناسان پلیس راهور می‌گوید: «این طرح در قم از یک سال پیش به‌صورت پایلوت اجرا شد و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی و نواقص آن در حال رفع شدن است.»

او با اشاره به اینکه کارشناسان پلیس راهور نیاز به بعضی از ابزارهای الکترونیکی دارند که هنوز در اختیار آنها قرار نگرفته است، می‌گوید:  «تعداد کارشناسان در تهران بسیار زیاد است و تهیه این ابزارها نیاز به بودجه کلان دارد.»

با این حال، سردار کمال هادیانفر در حاشیه مراسم تجلیل از نمونه‌های برتر ترافیکی در جمع خبرنگاران به خرید 7هزار تبلت برای اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و گفت: «بنا داریم تا یک ماه آینده این طرح را در کل کشور اجرایی کنیم و کروکی‌ها الکترونیکی شود.» 

ترسیم کروکی آنلاین

کارشناس پلیس راهور به تبلت‌هایی که در طرح آزمایشی در اختیار کارشناسان استان قم قرار گرفت، اشاره می‌کند و می‌گوید: «سیستم کروکی آنلاین با استفاده از تبلت و داده‌های ایجاد شده براساس طرح تصادف که بخش عمده آن در تبلت‌ها وجود دارد و همچنین وارد کردن داده‌های لازم از سوی کارشناس پلیس راهور، کروکی آنلاین را ترسیم می‌کند.»

به‌گفته او، «پس از تکمیل کروکی از سوی کارشناس، این کروکی برای مراجع مربوطه مانند بیمه و قوه قضاییه ارسال می‌شود و سپس یک کد پیگیری صادر می‌شود که مقصر و زیان دیده می‌توانند با استفاده از آن، به شرکت‌های بیمه یا درصورت لزوم به قوه قضاییه مراجعه و کارهای لازم را پیگیری کنند.»

این کارشناس در مورد اجرای سراسری این پروژه می‌گوید: «پلیس راهور پیگیر است که این کار به سرعت اجرا شود، اما بخشی از آن وابسته به بودجه و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم از سوی وزارت ارتباطات است.»

او در مورد روش‌های ترسیم کروکی آنلاین می‌گوید: «ترسیم کروکی، هم از طریق قلم دیجیتال، هم لمس صفحه تبلت و هم از طریق داده‌های ایجاد شده از سوی کارشناس در تبلت امکان پذیر است.»

کارشناس پلیس راهور روش آخر را منوط به استفاده از یک نرم افزار می‌داند که کارشناس حاضر در صحنه، دیتای تصادف(عرض و طول خیابان، مسیرها، متراژها) را در این نرم افزار وارد می‌کند و به این ترتیب در مدت کوتاهی کروکی و طرح تصادف به وسیله نرم افزار تولید می‌شود.

مزایای کروکی آنلاین

این کارشناس پلیس راهور به مزایای این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: «تسریع در ترسیم کروکی، صرفه جویی در مصرف کاغذ و جلوگیری از مفقود شدن کروکی بخشی از مزایای اجرای سراسری طرح کروکی آنلاین است.»

به‌گفته او، «همچنین همه اطلاعات در سیستم حفظ می‌شود و نهادها و رده‌هایی که نیاز به بهره‌برداری از آن دارند به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.»

کارشناس پلیس راهور به ضرورت نوشتن گزارش از سوی کارشناس حاضر در صحنه اشاره می‌کند و می‌گوید: «کارشناس باید گزارشی از ماوقع و علت تصادف بنویسد که در بسیاری از مواقع خوانا نیست و مراجع مربوطه با مشکل مواجه می‌شوند. اما با آنلاین شدن کروکی تصادف این مشکل برطرف می‌شود.» 

او همچنین تأکید می‌کند که این پروژه می‌تواند مانع از اعمال سلیقه کارشناس در ترسیم کروکی شود.

جلوگیری از تصادفات ساختگی

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به اینکه سالانه 2هزار میلیارد خسارت تصادفات ساختگی است، می‌گوید: این طرح تا حدودی مانع از تصادفات ساختگی می‌شود.

با این حال، کارشناسی که با همشهری گفت‌وگو کرده است، در پاسخ به این پرسش که آیا این پروژه می‌تواند مانع از تصادفات ساختگی هم بشود، می‌گوید: «این نرم افزار کار خاصی در این مورد نمی‌تواند انجام دهد و تشخیص ساختگی بودن تصادف بر‌عهده کارشناس حاضر در محل است. در واقع زمانی که کارشناس تشخیص می‌دهد که تصادف، نوعی صحنه‌سازی‌ است، اصلا کروکی ترسیم نمی‌کند و موضوع را به نیروی انتظامی اطلاع می‌دهد تا رسیدگی شود.»

به‌گفته او، «کارشناس برای تشخیص صحنه‌سازی‌ با یک استعلام می‌تواند پی به ساختگی بودن آن تصادف ببرد. یعنی اگر در استعلام مشخص شود که خودرو و مالک تصادفات متعددی داشته، آن را به‌عنوان مورد مشکوک به نیروی انتظامی ارجاع می‌دهد.»

تسریع در پرداخت خسارت

رئیس بیمه مرکزی هم چندی پیش از رونمایی سامانه کروکی آنلاین خبر داده بود.

مجید بهزادپور در جلسه ای با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم از سوی پلیس برای ترسیم کروکی آنلاین اعلام کرده بود که صنعت بیمه کشور به‌عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در امر ارائه خدمات الکترونیکی، از اجرایی شدن این پروژه استقبال می‌کند و با توجه به سیاست‌های جدید دولت، همکاری‌های لازم را برای اجرای آن در سراسرکشور انجام می‌دهد.

او اجرایی‌ شدن این برنامه در کشور را گامی بزرگ برای تسریع در پرداخت خسارت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: «با عملیاتی شدن این برنامه، علاوه بر تسریع در تشکیل پرونده‌ها برای پرداخت خسارت‌ها، زمینه‌های لازم برای کاهش تصادفات ساختگی هم فراهم می‌شود.»

رئیس‌کل بیمه مرکزی از کاهش تلفات و خسارت‌های ناشی از بروز تصادفات به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی بیمه مرکزی نام برد و ابراز امیدواری کرد که با ایجاد تعامل و همکاری بین دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و امضای تفاهمنامه‌های مشترک، این هدف محقق شود.

به‌گفته بهزادپور، «در راستای الکترونیکی کردن خدمات و بهره‌گیری همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با بیمه شخص ثالث، سامانه‌های الکترونیکی فی مابین باید تقویت و به روز شوند تا علاوه بر سرعت‌بخشیدن به ارائه خدمات بتوان به‌صورت برخط نسبت به صحت سنجی و راستی آزمایی اطلاعات تبادل شده اقدام کرد.»

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *