ارائه ۷۵ درصد از خدمات وزارت راه و شهرسازی الکترونیکی شد

13:15 - 24 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۶۶۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی از شفاف‌سازی خدمات وزارت راه و شهرسازی با یکپارچه‌سازی اطلاعات و ارائه ۷۵ درصد از خدمات این وزارتخانه به صورت الکترونیکی خبر داد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه خبری راه و شهرسازی، مهدی صفدری، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی روند پیشرفت الکترونیکی شدن فعالیت‌ها در وزارت راه و شهرسازی را تشریح کرد و گفت: پیرو تکالیف دستگاه‌های اجرایی مبنی بر اینکه تا پایان شهریورماه به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شوند، مقرر شد ۳۰ درصد از خدمات پر کاربرد خود را در سامانه ملی دولت هوشمند ارائه کنند؛ وزارت راه و شهرسازی از اولین روزهای این تکلیف فعالیت خود را آغاز و در پنجره واحد خدمات وزارت راه و شهرسازی به آدرس my.mrud.ir خدمات‌رسانی کرد و این پنجره متصل به پنجره دولت هوشمند است.

وی بحث خدمات شناسنامه‌دار در این حوزه را حائز اهمیت خواند و عنوان کرد: در وزارت راه و شهرسازی ۳۹۹ خدمت شناسنامه‌دار وجود دارد که از این تعداد ۳۷۴ خدمت قابلیت الکترونیکی شدن دارند؛ تا کنون در مجموعه وزارت راه و شهرسازی ۲۰۳ خدمت را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهیم، ‌براین اساس ۷۵ درصد از خدمات به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی از وجود ۹۶ مجوز کسب و کار در این وزارتخانه خبر داد و اظهار کرد: این مجوزها باید براساس تکلیف قانونی که در سال گذشته عنوان شده بود،‌ الکترونیکی می‌شدند و این امر نیز محقق شد و وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از وزارتخانه‌های پرتعداد در صدور مجوزها است.

صفدری ادامه داد: در حوزه ستاد وزارتخانه ۳۲ خدمت شناسنامه‌دار وجود دارد که از این تعداد ۲۷ خدمت قابلیت الکترونیکی شدن دارند و از این تعداد ۲۲ خدمت به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود که در حوزه ستاد وزارتخانه رقم ۸۱ درصد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه از میزان ۹۶ مجوز کسب‌وکار ۱۴ مجوز مربوط به ستاد وزارت راه و شهرسازی است، ‌گفت: این امر نیز به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و سازمان‌های وزارت راه و شهرسازی همچون سازمان بنادر، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشور، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک،‌ سازمان هواشناسی و شرکت بازآفرینی شهری ایران براساس تکلیف قانونی مذکور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.

صفدری با بیان اینکه همچنان سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی(ره) و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی به این پنجره متصل نشده‌اند، گفت: ‌در جلسه‌ای که با این سازمان‌ها و شرکت‌ها برگزار کردیم، مقرر شد با توجه به مهلت اعلام شده تا پایان مهرماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند.

وی با تاکید بر اینکه مخاطبان سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور محدود است،‌ اظهار کرد: براساس گزارش ارائه شده از سوی این دو شرکت نحوه فعالیت آنان به صورت غیرالکترونیکی است،‌ لذا در این رابطه با سازمان امور استخدامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکاتباتی را انجام داده‌اند تا عدم مصداق را در این حوزه دریافت کنند.

ارائه ۴۰درصد از خدمات وزارت راه و شهرسازی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح وزارت راه و شهرسازی ۵۶ خدمت را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌دهیم، تصریح کرد: ۹۶ مجوز نیز به پنجره واحد متصل است که مجموعا ۱۵۲ خدمت از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل و در حال خدمت‌رسانی است و هموطنان با یک بار احراز هویت به ۱۵۲ خدمت دسترسی خواهند داشت.

صفدری همچنین به خدمات شناسنامه‌دار اشاره کرد و گفت: ۳۷۴ خدمت قابل الکترونیکی شدن وجود دارد که در وضعیت فعلی ۴۰ درصد از خدمات وزارت راه و شهرسازی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌شود، این در حالی است که میزان تعیین شده ۳۰ درصد بوده و امروز از این رقم جلوتر هستیم و تا پایان دی ماه که مهلت نهایی برای انجام الکترونیکی شدن خدمات است به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

وی با تاکید بر اینکه بخش باقی مانده باید برای اتصال به این پنجره و رفع معضلات تلاش بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: این امر گام بلندی برای دستیابی به دولت الکترونیک و هوشمندسازی خدمات است؛ لذا امیدواریم مردم بتوانند از این سرویس‌ها بهره گیرند.

اتصال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به پنجره خدمات دولت هوشمند تا ۲۵ مهرماه

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دارای پنجره واحد خدمات است،‌ گفت: این سازمان اما به سبب مشکلات فنی و زیرساختی همچنان به پنجره خدمات دولت هوشمند متصل نشده است و براساس جلسه‌ای که با سازمان راهداری برگزار کردیم،‌ مقرر شد تا ۲۵ مهرماه این امر رخ دهد.

صفدری با اشاره به اینکه بحث شناسایی خدمات و احصاء آن‌ها در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد:‌ قریب به ۲۵ درصد دیگر از الکترونیکی شدن خدمات باقی مانده که در دست اقدام و طراحی است و سامانه برخی از این خدمات در حال طراحی است.

وی افزود:‌ در حوزه وزارت راه و شهرسازی برآنیم هیچ خدمتی که قابلیت ارائه به صورت الکترونیکی را دارد، به صورت حضوری ارائه نشود و گام‌های بعدی این است که خدمات به صورت هوشمند با یکدیگر تعامل داشته باشند و افراد بتوانند روی تلفن هوشمند بدون مراجعه به وزارت راه و شهرسازی خدمات خود را دریافت کنند و پیشنهادات و انتقادات خود را ارائه دهند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی در خصوص چشم‌انداز این وزارتخانه در حوزه هوشمندسازی خدمات اظهار کرد: برآنیم با یکپارچه‌سازی اطلاعات هم در خدمات شفافیت را شاهد باشیم و هم از مفاسد احتمالی جلوگیری کنیم و تکالیفی که در آن حوزه وجود دارد را به درستی و دقت براساس نقشه راهی که در سطح کلان کشور در حوزه خدمات دولت الکترونیک و دولت هوشمند مطرح است، دنبال کنیم.

صفدری با تاکید براینکه این سطح منوط به موضوعات فراسازمانی بوده و وزارت راه و شهرسازی یکی از تکه‌های این پازل است، گفت: وزارت راه و شهرسازی به واسطه نوع و تنوع خدمات،‌ ارتباطات خارج از سازمانی بسیاری دارد؛ لذا زمانی به فرآیند صددرصدی می‌رسیم که دستگاه‌های ذی‌نفع درگیر نیز به یکپارچگی خدمات و استعلامات دست یافته باشند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: حاکمیت داده یکی از دستورهای ده‌گانه‌ای بود که وزیر محترم راه و شهرسازی در ابتدای دوره وزارت خود مطرح کرد؛ این امر یک مبحث بسیار پیشرفته و مترقی است که باید صورت گیرد و باید بتوانیم از داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنیم در راستای تصمیم‌گیری‌هایی که باید در حوزه‌های مدیریتی اتفاق افتد، استفاده کنیم؛ صرفا الکترونیکی شدن سامانه‌ها مدنظر نبوده و بایداز اطلاعات ارزشمندی که ذخیره می‌شود به بهترین نحو بهره‌گیری شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *