این شنبه؛ حرکت اتوبوس‌های تازه نفس

10:30 - 23 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۵۰۲۳
امروز 200اتوبوس، ۶۲مینی‌بوس و ۳۰۰تاکسی نو به ناوگان حمل‌ونقل همگانی تهران افزوده می‌شود.

خبرگزاری میزان - همشهری نوشت: سرانجام امروز ناوگان پیر و فرسوده اتوبوسرانی تهران جان تازه‌ای می‌گیرد. همانطور که وعده داده شده بود بخشی از اتوبوس‌های نو و اورهال شده (بازسازی اساسی شده) به چرخه حمل‌ونقل همگانی پایتخت افزوده خواهند شد. بر همین اساس و از قرار معلوم امروز صبح با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور و علیرضا زاکانی، شهردار تهران 200دستگاه اتوبوس جدید وارد خطوط خدمت‌رسانی می‌شوند. البته 62مینی‌بوس و 300تاکسی جدید نیز این اتوبوس‌ها را برای کاهش مشکلات ترددی شهروندان در شهر همراهی خواهند کرد؛ مشکلاتی که طی 12سال گذشته، روی هم تلمبار شدند و فرصت زیادی لازم است تا کم‌کم رفع شوند. به گزارش همشهری، ۲۰۰دستگاه اتوبوس جدید ذیل تفاهمنامه شهرداری تهران با وزارت کشور از امروز وارد خطوط اتوبوسرانی می‌شوند. این تعداد اتوبوس از میان 900دستگاه اتوبوس جدید دولتی که نیمه شهریور ماه به کلانشهرها اختصاص یافتند، در اختیار تهران گذاشته شد و سپس در صف شماره‌گذاری قرار گرفتند.

خسارت به 50 اتوبوس
200دستگاه اتوبوس جدید در حالی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران می‌شوند که تعدادی اتوبوس به‌دلیل ناآرامی‌های اخیر، خسارت جدی متحمل شده‌اند. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در این ارتباط گفت: «در آشوب‌های اخیر شاهد خسارت آشوب‌طلبان به بیش از ۵۰دستگاه اتوبوس شهری بودیم. با این حال عزم مدیریت شهری برای تأمین وسایل حمل‌ونقل عمومی مورد نیاز مردم جدی است.»

تقویت خطوط با بهسازی و نوسازی اتوبوس‌ها
 شهرداری جدا از تلاش برای استفاده از ظرفیت واردات و تولید داخل، 3مسیر دیگر را هم برای بهبود وضعیت اتوبوسرانی تهران دنبال می‌کند؛ بازسازی اساسی، بهسازی و مناسب‌سازی. بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه می‌گوید: «خطوط اتوبوسرانی را با افزایش ناوگان از طریق بازسازی و راه‌اندازی اتوبوس‌های زمینگیر شده‌ تقویت کرده‌ایم. بر این اساس تا پیش از مهرماه حدود ۵۵۰ دستگاه اتوبوس به ظرفیت‌هایمان اضافه شد. هرچند این تعداد برای کلانشهری مانند تهران رقم بالایی محسوب نمی‌شود. همچنین یک پارت ۶۲دستگاهی مینی‌بوس به علاوه پارت اتوبوس‌های وزارت کشور نیز وارد ناوگان شده است. تاکنون 2پارت از وزارت کشور تحویل گرفته‌ایم و در تلاش هستیم تا پایان ماه جاری پارت نهایی‌ را هم دریافت کنیم و در ادامه با توجه به میزان تولیدات خودروسازان تا پایان سال به‌طور کامل سهمیه اختصاص داده شده به تهران از سوی وزارت کشور را تحویل بگیریم. با توجه به این موضوع سهم شهرداری تهران که ۲۰درصد می‌شود، به‌حساب خودروسازان واریز شده است و امیدواریم تأخیری در تولیدات صورت نگیرد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال ناوگان مورد نظر را تحویل بگیریم.»  نکاحی در رابطه با اتوبوس‌های برقی هم می‌گوید: «خرید و تولید ۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی هدف‌گذاری شده است. وزارت کشور و دولت برای تامین این تعداد ناوگان برنامه‌ریزی کرده‌اند و در سبد خرید خود تنوعی از محصولات را درنظر گرفته‌اند. علاوه بر این برای تولید ۵۰دستگاه اتوبوس برقی هم عقد قرارداد انجام شده است. شرکت طرف قرارداد سفارش‌گذاری کرده و قطعات را به‌خودروساز خارجی سفارش داده و در ادامه قطعات به‌صورت سی‌کی‌دی وارد کشور می‌شود. زیرساخت‌ها نیز در اینجا فراهم شده و طبق آن زمانبندی کارها در دست پیگیری است.» او با بیان اینکه در پارت‌ اول اتوبوس برقی به دلایل مختلف ازجمله اتفاقات پیش‌بینی نشده، نرخ ارز، ملاحظات جهانی و سیاسی و امثال آن با یکسری تأخیرات مواجه بوده‌اند، می‌افزاید: «در عین حال اقدامات قانونی و واریز وجوه ناشی از ماده۱۲ که در تعهدات دولت بوده به‌حساب شرکت مورد نظر واریز و منابع مالی تامین و سفارش‌گذاری هم انجام شده است و امیدواریم شرکت سرمایه‌گذار بتواند براساس جدول زمانبندی خط اتوبوس‌های تمام برقی بهارستان- جمهوری را به بهره‌برداری برساند.» به گزارش همشهری، طبق برنامه نخستین پارت اتوبوس‌های برقی که به‌صورت نمونه است پس از پایان سال فعال خواهند شد و تکمیل پروژه 550دستگاه اتوبوس برقی به ۶ ماه ابتدایی سال آینده منتقل می‌شود.

 ظرفیت بی‌آرتی 2برابر می‌شود
نکاحی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی از بازسازی ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس‌ متعلق به بخش خصوصی و عمومی طی امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: «بخش عمومی، شامل اتوبوس‌های دوکابین و بی‌آر‌تی می‌شود. در گام اول که طرح‌ استقبال از مهرماه بود حدود ۲۷۰دستگاه اتوبوس‌هایی   که از گردانه خدمات خارج شده بودند را راه‌اندازی و به خطوط بی‌آرتی تزریق کردیم. گام بعدی ما در دی ماه است که اکنون قراردادهای مربوط به آن منعقد شده و شرکت‌های طرف قرارداد در حال کار هستند و مراحل بهسازی و بازسازی ظاهری و فنی در حال انجام است. این اتوبوس‌های سطح یک و سطح۲ ماست که هزینه و تعمیرات آنها حجم بالایی دارد. در گام اول که مهرماه اجرا شد، حدود ۳۰درصد افزایش ناوگان فعال را در خطوط بی‌آرتی داشتیم که امیدواریم تا پایان دی ماه هم بخش دیگری از این ظرفیت را به‌کارگیری کنیم و تا پایان سال ظرفیت خطوط بی‌آرتی‌ 2برابر خواهد شد.»

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *