رئیس کل دادگستری یزد: نظارت و بازرسی لازمه ارتقا و تعالی هر جامعه‌ای است

10:52 - 21 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۳۳۶۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان یزد، گفت: هیچکس منکر نظارت برای حُسن جریان امور نیست، چراکه لازمه تعالی و ارتقای هر جامعه و مجموعه ای نظارت و بازرسی است.

خبرگزاری میزان- غلامعلی دهشیری در دیدار شورای قضایی استان یزد با مجموعه بازرسی استان به مناسبت سالروز تشکیل سازمان بازرسی، نظارت و بازرسی را برای حُسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در مجموعه های اداری و مخصوصاً دستگاه های اجرایی و قوه مجریه و مقننه و حتی قوه قضاییه ضروری دانست و اظهار کرد: جایگاه و اختیارات سازمان بازرسی کشور در اصل 174 قانون اساسی کشور و ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، تصریح شده است.

وی افزود:‌ یکی از بازوان پرتوان و چشم و گوش نطارتی قوه قضاییه بر نظام اداری در کشور و استان سازمان بازرسی است که به لحاظ اهمیت موضوع در رأس آن یکی از قضات مجرب به عنوان بازرس قضایی کل قرار می گیرد.

این مقام قضایی با بیان اینکه توقعات مردم از نهادهای نظارتی افزایش یافته است، ابراز کرد: در قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری، در مجموعه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل نود قانون اساسی و دیوان محاسبات در مجموعه دستگاههای اجرایی، حفاظت ها و حراست ها و وزارت اطلاعات این وظیفه مهم را بر عهده دارند.

رئیس کل دادگستری استان یزد، به ضعف اقناع افکار عمومی با استفاده از ظرفیت رسانه اشاره کرد و گفت: رسانه ها به دنبال اصل شفافیت هستند و بازرسی هم به دنبال حفظ حرمتهاست لذا باید این تزاحم را حل کرد و به دنبال اقناع سازی افکار عمومی در برخی موارد و حدود مقررات بود، لذا شایسته است از تلاش های نهادهای نظارتی به واسطه انجام وظایف محوله تقدیر کرد تا با اقناع سازی به موقع و صحیح نسبت به عملکردها و انجام اقدامات سلبی و ایجابی، برخورد با فساد و ریشه های آن به خوبی صورت گیرد.

دهشیری با اشاره به نظارت درست و کارآمد توسط مدیران دستگاه های اجرایی بیان کرد: اگر نظارت صورت گرفته توسط مدیر مجموعه و نهادهای نظارتی درون دستگاهی به درستی صورت گیرد نوعاً وظیفه سازمان بازرسی کاهش و بازدارندگی از فساد افزایش می یابد.

وی با اشاره به ضرورت نظارت پیشگیرانه و آینده نگر گفت: اگر بعد از اجرای کار و فعالیت صورت گرفته توسط دستگاه اجرایی بازرسی صورت گیرد طبیعی است که تخلف انجام شده و هزینه بر بیت المال آوار شده است لذا باید نظارت پیشگیرانه و آینده نگر باشد.

رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به فرهنگ نظارت گریزی به عنوان یکی از محدودیت ها و موانع موجود در امر نظارت و بازرسی گفت: یکی از مشکلاتی که بازرسان هنگام ورود به دستگاه های اجرایی با آن روبرو هستند ضعیف بودن فرهنگ نظارت پذیری است.

وی مچ گیری و سلب شجاعت مدیران را مهمترین بهانه نظارت گریزی ذکر و بیان کرد: متاسفانه همین که یک موضوع یا اداره ای به عنوان هدف بازرسی تعیین می گردد، مقاومت ها در این زمینه مطرح می شود و یا نظارت گریزی صورت می گیرد؛ هدف بازرسی ها تعالی و رشد مجموعه ها و اصلاح روش های ناصواب احتمالی است.

رئیس کل دادگستری استان یزد، گفت: هیچکس منکر نظارت برای حُسن جریان امور نیست، چراکه لازمه تعالی و ارتقای هر جامعه و مجموعه ای نظارت و بازرسی است.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری یزد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *