رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مدیر کل بازرسی استان سیستان و بلوچستان :بیش از 150 معامله در دستگاه های دولتی اصلاح، تجدید و یا لغو شده است

16:29 - 19 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۱۰۷۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیرکل بازرسی سیستان و بلوچستان گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۵۰ مورد معامله اصلاح، تجدید و یا لغو شده و بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه معاملات و اصلاح قراردادی در دستگاه های اجرایی صورت گرفته است.


خبرگزاری میزان-محمد رضا شهریاری نژاد ضمن تبریک 19 مهرماه سالروز تشکیل سازمان بازرسی اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور بر اساس اصل 174 قانون اساسی وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین را بر عهده دارند و در واقع حمایت از تولید و سرمایه گذاری، پیشگیری از جرایم و تخلفات در محیط های اداری، حفظ و صیانت از مدیران سالم، شجاع و ریسک پذیر، شناسایی بسترهای فساد زا، مبارزه قاطع و جدی با فساد، برخورد با ترک فعل ها و حفظ و صیانت از بیت المال و حقوق دولتی از مهم‌ترین ماموریت های سازمان بازرسی است.

وی با اشاره به حضور کارشناسان مجرب و تخصصی در حوزه های مختلف در سازمان گفت: برخی مدیران موفق و نظارت پذیر درخواست بررسی عملکرد مجموعه خود را از این سازمان دارند زیرا نه تنها هزینه‌ای به دستگاه وارد نمی کند بلکه باعث شناخت بیشتر مدیر مجموعه از نقاط قوت و ضعف می شود.

مدیرکل بازرسی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ارتقا و پیشرفت استان در گرو شناسایی دقیق چالش ها و آسیب ها و مدیریت هدفمند و رفع آنهاست و این مهم امکان پذیر نیست مگر از طریق چشم های ناظر مردم که باید در راستای نظارت موثرتر سازمان، مردم موارد آسیب و ایراد موجود در دستگاه اجرایی را به سازمان منعکس، تا اقدام لازم برای پیگیری توسط همکاران صورت پذیرد.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که وظیفه سازمان بازرسی رسیدگی به عملکرد دستگاه های اجرایی است نه اشخاص، بسیاری از شکایات واصله به طرفیت سایر اشخاص و افرادی است که اصلاً کارمند دولتی نیستند و چنین مواردی قابلیت بررسی توسط سازمان را ندارد.

مدیرکل بازرسی سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت سامانه های رسیدگی به شکایات نیز گفت: سامانه گزارشگران فساد ( سوت زنان)، سایت سازمان بازرسی bazresi.ir و سامانه تلفنی ۱۳۶ از مهمترین راه های ارتباطی با سازمان است که افراد بدون حضور فیزیکی از طریق سایت وارد سامانه و نسبت به ثبت شکایت در سامانه اقدام می‌کند پس از ثبت موفق شکایت، کد رهگیری به افراد داده می‌شود و امکان رهگیری برای شاکی فراهم می شود همچنین در صورت بایگانی شدن شکایت پیامکی به شاکی ارسال و مهلت اعتراض به افراد داده می‌شود که در صورت تشخیص به نظر دستگاه اجرایی یا سازمان میتوانند اعتراض کند.

وی گفت: با توجه به حجم بالای معاملات دستگاه‌های اجرایی و مفسده ای که در حوزه معاملات( با توجه به مبالغ قابل توجه در این بخش) وجود دارد بلافاصله پس از بارگزاری اطلاعات در سامانه نسبت به بررسی اسناد اقدام و موارد ایرادی جهت اصلاح به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام می شود در همین راستا در ۶ ماهه ابتدای امسال 431 مورد شکایت در سامانه شکایات سازمان بازرسی ثبت و 552 شکایت در سامانه گزارشگران فساد به ثبت رسیده است.

مدیرکل بازرسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همچنین در ۶ ماهه امسال تعداد ۳۲۲ مورد تماس با سامانه ۱۳۶ برقرار شده که بیشتر موارد اعلامی در زمینه کم کاری و سهل انگاری در انجام وظایف محوله، تبعیض و اعمال غرض، ایجاد نارضایتی در مراجعان مردمی، عدم ارائه خدمات مطلوب، عدم رعایت طرح تکریم ارباب رجوع ، سوءاستفاده از مقام و موقعیت شغلی و عدم رعایت قوانین و مقررات در مزایده‌ها و مناقصه‌ها بوده است.

مدیرکل بازرسی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت خدمات رسانی تمامی دستگاه‌های اجرایی، ارزیابی و حسن جریان امور در دستگاه‌ها، هیئتی متشکل از مدیرکل سازمان بازرسی، معاونین، سربازرسان و تعدادی از کارشناسان بدون اعلام قبلی در شهرستان مورد نظر حضور یافته و نحوه فعالیت دستگاه ها را بررسی می کنند.

وی گفت: در این بازدید ها از حضور بالاترین مقام اجرایی شهرستان که فرماندار است استفاده می شود تا همزمان با آسیب‌های موجود آشنا و نسبت به رفع ایرادات و آسیب ها به نحو مناسب اقدام کند که این برنامه از ابتدای امسال تاکنون در شهرستان های خاش، ایرانشهر و دلگان اجرایی شده است.

مدیر کل بازرسی استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به راه اندازی و فعالیت دفتر نمایندگی چابهار نیز گفت: با توجه به گستردگی و وسعت استان و به جهت سهولت دسترسی افراد در نظارت بیشتر بر دستگاه‌های جنوبی استان این دفتر علیرغم کمبود نیرو راه اندازی شده و تاکنون فعالیت قابل توجهی داشته است.

شهریاری با اشاره به ورود جدی سازمان بازرسی به موضوع آسیب به برنج های گمرک زاهدان نیز گفت: قبل از اینکه این اتفاق به وقوع بپیوندد با توجه به اخطاریه هواشناسی هشدار های لازم به مدیرکل گمرک داده شده بود اما به دلیل حجم زیاد برنج ها مجبور به نگهداری در محوطه گمرک شده بودند پس از وقوع این اتفاق با نظارت سازمان بازرسی برنج های آسیب دیده از برنج های سالم تفکیک شد و پس از تایید همکاران ما در علوم پزشکی برنج های سالم وارد چرخه توزیع و برنج های ناسالم جهت تبدیل به محصول ثانویه به کارخانه انتقال یافته است.

مدیر کل بازرسی استان سیستان و بلوچستان گفت: سازمان بازرسی با اقدام به موقع و اولویت قرار دادن نظارت در انعقاد قراردادها و در نظر گرفتن شرایط منطقه ای با اقدام به موقع و اولویت دادن به مقوله بازرسی در جهت حمایت از منابع مالی، سعی در اصلاح قراردادهای دستگاه های اجرایی داشته که از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۵۰ مورد معامله اصلاح، تجدید و یا لغو شده و بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه معاملات و اصلاح قراردادی در دستگاه های اجرایی صورت گرفته است.

مدیر کل بازرسی استان سیستان و بلوچستان گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری و دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور در راستای تحقق شعار سال، کارگروه حمایت از تولید دانش بنیان و صیانت از نخبگان استان با مشارکت استانداری، پارک علم و فناوری و دعوت از مسئولان ذیربط جهت شناسایی و رفع مشکلات و معضلات شرکت های دانش بنیان تشکیل شده است که تا پایان شهریور ماه ۵ جلسه تشکیل و ۳ مرحله بازدید از شرکت های پارک علم فناوری استان انجام شده و از ۲۰ شرکت بازرسی صورت گرفته است.

وی گفت: مهمترین درخواست شرکت ها، تسهیل در اخذ وثایق تسهیلات بانکی بود که در این زمینه جلسات متعددی با دبیر شورای هماهنگی بانک های عامل و مدیر امور شعب بانک تجارت به عنوان بانک عامل اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان صورت گرفت که نتیجه آن پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت های دانش بنیان بوده است.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *