هر آنچه باید درباره بیمه زنان خانه‌دار بدانید

15:43 - 18 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۰۱۱۰
20میلیون زن خانه‌دار در کشور با طرح «بیمه زنان خانه‌دار» می‌توانند از مزایای بازنشستگی و تعهدات بیمه استفاده کنند. اما شرایط استفاده از این بیمه چیست؟

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: چند سالی است که عنوان «بیمه زنان خانه‌دار» از رسانه‌ها شنیده می‌شود. عنوان جذابی که به کار و زحمت خانمهایی که طبق آخرین سرشماری 20 میلیون از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، اعتبار بیشتری می‌دهد اما بسیاری از زنان خانه‌دار هنوز نمی‌دانند این بیمه چه مزایایی برای آنها دارد و ارزشش را دارد خود را بیمه کنند یا نه؟

از طرف دیگر شاید بسیاری تصور کنند همینکه تحت تکفل فرد دیگری از خانواده خود هستند نیازی به بیمه زن خانه‌دار ندارند. درحالی بیمه زنان خانه‌دار جدای از تحت تکفل بودن مزایای بسیار دیگری هم دارد. در این گزارش هرآنچه باید درباره بیمه زنان خانه‌دار بدانید را خواهید خواند.

زنان خانه‌دار از چه سنی می‌توانند بیمه شوند؟

سازمان تامین اجتماعی بازه سنی برای بیمه کردن زنان خانه‌دار را 18تا 50سال عنوان کرده است. اما این سن تبصره‌هایی هم دارد. به عنوان مثال زنان 50سال به بالا اگر سابقه بیمه داشته باشند، معادل سالهایی که وجه بیمه را پرداخت کرده‌اند به شرط سنی آنها افزوده می‌شود. مثلا اگر خانمی 52ساله؛ هنگام عقد قرارداد برای بیمه شدن باید دو سال سابقه بیمه داشته باشد. همچنین اگر خانمی بالای 10سال سابقه بیمه داشته باشد از شرط سنی معاف می‌شود و در هر سنی باشد امکان بیمه شدن برای خانه‌داری را خواهد داشت.

بیمه زنان خانه‌دار چقدر هزینه دارد؟

3 نوع نرخ بیمه برای زنان خانه‌دار در نظر گرفته شده است. نرخ 12درصد که کمترین آن است نعهدات بازنشستگی را پوشش می‌دهد اما درباره تعهدات فوت، تنها اگر فوت بعد از بازنشستگی اتفاق بیفتد تحت پوشش بیمه خواهد بود.

نرخ 14درصد، نوع دیگری از بیمه زنان خانه‌دار است که هم تعهدات بازنشستگی و هم تعهدات فوت چه قبل از بازنشستگی اتفاق بیفتد و چه بعد از آن، تحت پوشش خواهد داشت.

نرخ 18درصد نیز علاوه بر تعهدات نرخ 14درصد، تعهدات مربوط به از کارافتادگی بیمه شده را هم پوشش می‌دهد.

اما مبلغ پرداختی برای هر نرخ بیمه با یک فرمول ساده به دست می‌آید. نرخ انتخابی در تعداد روزهای ماه که 30یا 31 است ضرب می‌شود و عدد به دست آمده نیز در حداقل دستمزد روزانه در سال جاری ضرب خواهد شد. حداقل دستمزد روزانه در سال 1401، 139هزارتومان است. دو درصد از این سهم راهم دولت پرداخت خواهد کرد.

شرایط بازنشستگی چیست؟

۱- بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه

۲-  بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۵۵ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه

۳-  بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن برای مشمولین قانون کار

۴-  بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور

۵-  بازنشستگی خانم خانه‌دار با ۲۰ سال سابقه بدون شرط سنی برای جانبازان

۶- داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن برای معلولان عادی

۷- داشتن ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی برای خانم خانه دار

۸- زنانی که ۵۵ سال سن با حداقل۱۰ سال سابقه متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه دارند؛ در این حالت بیمه‌شده می‌تواند با ۱۰ سال سابقه و بیشتر تا ۲۰ سال، درخواست بازنشستگی کند که مستمری وی به میزان سنوات پرداخت حق‌بیمه خواهد بود (بین ۱۰ تا ۲۰ روز حقوق). در این صورت ماده ۱۱۱ قابل اجرا نیست و چنانچه حقوق وی از حداقل پایین‌تر باشد، مستمری تا حداقل حقوق افزایش نمی‌یابد.

۹- بانوانی که سن آن‌ها به ۵۵ سال رسیده، ولی زیر ۱۰ سال سابقه دارند می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کسری تا ده سال سابقه، با ده روز حقوق بازنشسته شوند که در این صورت نیز چنانچه حقوق آن‌ها از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر باشد، ترمیم نخواهد شد.

اگر بیمه همسر و پدر هستید بخوانید

خیلی از خانم‌های خانه‌دار تصور می‌کنند اگر تحت تکفل بیمه‌ای پدر یا همسر خود باشند نیازی به بیمه شدن ندارند، درحالی که در تحت تکفل بودن فرد بیمه شده تبعی است و از مزایای بیمه شده اصلی مثل بازنشستگی و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت بیمه بهره‌مند نمی‌شود.

از طرف دیگر در صورت فوت همسر و یا پدر هم مستمری آنان برای خانم خانه‌دار جاری خواهد بود و هم مزایای بیمه زنان خانه‌دار. همچنین زنان خانه‌دار با بیمه کردن خود و در صورتی که پدر خانواده فاقد پوشش بیمه باشد، می‌توانند فرزندان خود را تحت تکفل بگیرند. تحت تکفل گرفتن همسر نیز با شرط از کار افتادگی کلی و یا داشتن 60سال به بالا میسر خواهد بود.

برای بیمه زنان خانه‌دار کجا برویم و چه مدرکی ببریم؟

در راستای الکترونیکی شدن خدمات دولت، زنان خانه‌دار برای بیمه شدن نیازی به مراجعه حضوری به شعب بیمه ندارند.

تمام مراحل بیمه شدن در سایت تامین اجتماعی به آدرس es.tamin.ir انجام می‌شود. مدارک لازم که باید اسکن و در سایت بارگزاری شود هم عبارتند از اسکن تمام صفحات شناسنامه، اسکن پشت و روی کارت ملی، اسکن یک عکس پرسنلی و همچنین تکمیل فرهم‌های مربوطه در سایت.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *