اخذ وام به شرط معدل حساب؛ چرا بانک‌ها این بند را حذف نمی‌کنند؟

14:13 - 18 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۹۹۰۷
در حالیکه رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی می‌گوید برای پرداخت تسهیلات خرد، شرط بررسی میانگین یا معدل مانده حساب نداریم، مشاهدات از بانک‌ها نشان می‌دهد که ملاک اصلی برای وام‌دهی همچنان بررسی معدل حساب متقاضیان است.

خبرگزاری میزان _ ایسنا نوشت: وام گرفتن از بانک‌ها هفت‌خوان رستم است که با شروط عجیب و خارج از مفاد قانونی هر روز سخت‌تر می‌شود. این روزها نیز به هر بانکی برای دریافت وام مراجعه می‌شود، به جز طرح‌های مخصوص به هر بانک برای وام‌دهی، با این پاسخ از سوی بانکی‌ها مواجه می‌شویم که "برای پرداخت تسهیلات باید معدل یا میانگین حساب شما بررسی شود؛ در صورت برخورداری از میانگین قابل قبول، می‌توانید وام بگیرید".

آنطور که بانکی‌ها می‌گویند "این میانگین مانده حساب در بازه شش ماهه بررسی می‌شود و سقف تسهیلات‌دهی از این طریق ۲۰۰ میلیون تومان است که هر چه پول بیشتری در حساب متقاضی در طول شش ماه مانده باشد، مبلغ وام نیز بیشتر خواهد شد".

جدا از مشاهدات و بررسی‌های میدانی از شعب بانک‌ها درباره تسهیلات‌دهی، بسیاری از متقاضیان وام بانکی نسبت به بررسی میانگین حساب برای پرداخت تسهیلات گلایه داشته و می‌گویند "بانک‌ها همچنان بر اساس میانگین موجودی حساب، وام می‌دهند".

علاوه بر این، بانک‌ها در روزهای آغازین پرداخت وام بدون ضامن نیز اعلام می‌کردند که "برای دریافت وام بدون ضامن باید میانگین مانده حساب متقاضی در بازه شش ماهه حداقل پنج تا ۲۰ میلیون تومان باشد" که این موضوع با واکنش وزیر اقتصاد مبنی بر برخورد با بانک‌ها مواجه شد.

این در حالی است که پیش از این، محمدرضا فرزین - رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی - اعلام کرده بود که "برای پرداخت تسهیلات خرد، متقاضیان فقط لازم است در بانک مربوطه حساب باز کنند و شرط داشتن میانگین مانده حساب نداریم".

همچنین، رئیس جمهور بارها بر آسان کردن روند پرداخت تسهیلات خرد به مردم تاکید کرده و قرار شده پرداخت تسهیلات خرد در نظام بانکی مبتنی بر اعتبارسنجی و متنوع سازی وثایق باشد که بدین منظور بانک مرکزی هم بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده که در آن نزدیک به ۱۵ وثیقه قابل قبول برای یک وام ۲۰۰ میلیونی اعلام شده است اما اینکه هنوز برخی بانک‌ها برای ارائه وام معدل حساب می‌خواهند جای سوال است.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *