رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

یک متخصص: بیانیه‌ سازمان پزشکی قانونی برای فوت مرحومه مهسا امینی بر اساس بررسی‌های علمی و شواهد پزشکی است

13:34 - 16 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۷۴۳۹
متخصص پزشکی قانونی و عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بیانیه‌ای که سازمان پزشکی قانونی کشور برای فوت مرحومه مهسا امینی منتشر کرده، بر اساس تمامی بررسی‌های علمی و شواهد پزشکی تنظیم شده و مورد تائید بنده که مختصص این کار هستم، است.

بشیر نازپرور در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به علت فوت مرحومه مهسا امینی و بیانیه سازمان پزشکی قانونی در این باره، اظهار کرد: روند بررسی علت فوت مرحومه خانم امینی مانند سایر موردهای دیگر، در پزشکی قانونی کشور انجام شد.

وی افزود: جسد وقتی برای تعیین علت فوت به پزشکی قانونی فرستاده می‌شود، در سالن معاینه ظاهری و کالبد شکافی جسد بررسی می‌شود تا اگر یافته‌هایی به علت نقص بیماری و ترومایی وجود داشته باشد؛ دیده، ثبت و مسجل شوند.

متخصص پزشکی قانونی و عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ممکن است برای برخی موارد، بررسی‌های تکمیلی از قبیل بررسی سم‌شناسی و آسیب‌شناسی انجام دهیم که در خصوص این مورد نیز این کار انجام شد؛ زیرا در معاینه‌ صورت گرفته هیچگونه آثار ضرب و جرحی که توجیه‌کننده علت فوت باشد، پیدا نشد.

نازپرور عنوان کرد: در بررسی ارگان‌های داخلی و حیاتی مرحومه مهسا امینی، هیچگونه اختلال ساختاری یا بیماری که در ارگان‌ها وجود داشته باشد، با دید غیرمسلح و یا چشمی ندیدیم لذا بررسی تکمیلی انجام و سم شناسی شد و از احشاء او مانند کبد، قلب، ریه، مغز؛ مخچه و کلیه‌ها نمونه‌برداری شد، در بررسی‌ها هم چیزی که علت فوت او را توجیه کند، یافت نشد.

وی گفت: از لحاظ علمی در چنین مواردی باید بررسی‌های تکمیلی‌تری را انجام دهیم از جمله اینکه اگر متوفی سوابق بیماری داشته و یا اگر اطلاعاتی در خصوص زمان مرگ وی در دسترس باشد را باید، بررسی کنیم و ببینیم چه اتفاقی افتاده است؛ زیرا ممکن است عللی باعث مرگ شوند که ما چیزی در معاینه پیدا نکنیم ولی بر اساس شواهد پی به علت ببریم.

متخصص پزشکی قانونی و عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به سوابق بالینی مرحومه امینی گفت: این مرحوم سابقه عمل جراحی در سن کودکی‌ داشته که مدارک آن در بیمارستان میلاد موجود است.

نازپرور یادآور شد: برداشتن این تومور روی محور هیپوتالاموس مرحوم مهسا امینی اختلالی ایجاد کرده بود که برای رفع آن، اجباراً باید مرتب دارو مصرف می‌کرده است. سوابق بالینی و مدارک پزشکی او هم مؤید این قضیه هستند که این مرحومه چه داروهایی مصرف می کرده است. خانواده و پزشکان این مرحومه نیز ضرورت مصرف مستمر دارو را تائید کرده بودند.

وی گفت: یکی از عوارضی که این نوع بیماری‌ها می‌توانند برای افراد ایجاد کنند و از نظر علمی نیز مشخص است، اینکه این افراد ممکن است در شرایط خاص نتوانند خودشان را مانند سایر افراد طبیعی با اوضاع مطابقت دهند و دچار عوارضی مانند سنگ‌کوب، کاهش فشارخون و اختلاف در ریتم قلب شوند؛ قطعا این موارد درمان می‌شوند.

متخصص پزشکی قانونی و عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در این خصوص متوفی مواردی داشته که شامل مدارک بالینی او بوده است.

نازپرور عنوان کرد: از سوی دیگر، تمام اتفاقات قبل از فوت مرحومه مهسا امینی، در دوربین‌های مداربسته ثبت شده است و ما فیلم کامل را دیده‌ایم. چنانچه در فیلم مشخص است، این خانم در سالن نگران به نظر می رسد و رفت و آمد‌هایی هم داشته است تا اینکه دست‌اش را روی سرش می‌گیرد و روی زمین می‌افتد اما موقع زمین افتادن و با دو دستش صندلی مقابلش را می گیرد و بعد افتاده و سنگ‌کوب قلبی می‌کند نه مغزی.

وی افزود: به دنبال این قضیه، اختلال فشارخون برایش ایجاد شده و ایست قلبی منجر به این شده که اکسیژن به اندازه کافی به مغزش نرسد و علیرغم اینکه یکسری اقدامات احیا برای او انجام شده، ضربان قبلش برمی‌گردد زیرا سنش پایین بوده و قلب سالم داشته است اما کاهش اکسیژن که به سلول‌های مغزی آسیب رسانده بوده باعث می‌شود علیرغم درمان‌هایی که توسط همکاران ما در بیمارستان کسری انجام می‌شود، موثر واقع نشود و ارگان‌های حیاتی مانند کبد و کلیه از کار بیفتد و او فوت کند.

متخصص پزشکی قانونی و عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشورگفت: نکته‌ای که بطور کلی به عنوان پزشکی قانونی برایمان مهم است و قاضی از ما درخواست می‌کند؛ این است که آیا ضربه‌ای منجر به فوت شده یا خیر؟ در تمامی موارد که موارد به ما ارجاع می‌شود؛ باید بررسی کنیم که آیا این فوت جنایی است یا غیر جنایی.

وی تصریح کرد: در خصوص فوت مرحومه مهسا امینی، به طور قطع می‌توان گفت هیچگونه تروما یا ضربه‌ای منجر به فوت او نشده است. اگر ضربه مغزی می‌خواست منجر به فوت او شود، یکسری شواهد و علایمی را در مغز حالا در استخوان جمجمه، سلول‌ها و پرده‌های مغزی ایجاد می کرد و باید این موارد مشاهده می‌شد تا بتوان گفت ضربه‌ای وارد شده است.

نازپرور اضافه کرد: شواهدی از ضربه به سر و مغز مرحومه امینی وجود نداشت؛ یافته‌های کالبدگشایی ما مؤید این قضیه است و تصویربرداری‌هایی که در بیمارستان انجام شده توسط متخصصان رادیولوژی و سی‌تی‌اسکن مشاهده شده است و آنها هیچگونه شواهدی از شکستگی جمجمه، خونریزی مغزی، خونریزی پرده‌های مغزی و آسیب نقش مغز در این تصاویر مشاهده نکرده‌اند.

وی توضیح داد: ممکن است اینگونه مطرح شود که ضربه به سر، با یک واکنش سریع به دنبال یک شوک منجر به فوت این مرحومه شده است که اگر این مورد را هم بخواهند مطرح کنند، ما می‌گوییم زمانی می‌توانیم، علت فوت را به ضربه نسبت دهیم که وقتی ضربه به سر وارد شده، فرد فورا و آناً فوت کند؛ در صورتی که درباره این مرحومه فیلم‌های دوربین مداربسته نشان می‌دهد؛ او هیچگونه اختلال هوشیاری ندارد و دقایقی در آن مرکز است و نهایتاً حادثه سنگ‌کوب برایش رخ داده است.

متخصص پزشکی قانونی و عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بیانیه‌ای که سازمان پزشکی قانونی کشور برای فوت مرحومه مهسا امینی منتشر کرده است، بر اساس تمامی بررسی‌های علمی و شواهد پزشکی تنظیم شده و مورد تائید بنده که مختصص این کار هستم، است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *