افشای شکنجه و قتل غیرنظامیان سومالیایی از سوی نظامیان کانادا

11:47 - 16 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۷۰۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حدود 27 سال پیش نظامیان کانادایی در سومالی اقدام به شکنجه غیرنظامیان و قتل آنها کردند.

خبرگزاری میزان – حدود 27 سال پیش نیروهای نظامی کانادا به عنوان بخشی از یک ماموریت سازمان ملل به سومالی اعزام شده بودند؛ در آن زمان رسانه‌ها گزارش دادند که نظامیان استرالیایی اقدام به شکنجه غیرنظامیان در سومالی کرده‌اند.

در یک مورد که تصاویر آن نیز از سوی رسانه‌ها منتشر شد، نیروهای نظامی کانادا اقدام به آزار و اذیت و شکنجه یک نوجوان 16 ساله کرده، او را به قتل رسانده و با جسدش عکس گرفته بودند.

به گزارش «نیویورک تایمز»، این عکس‌های فوری که در دادگاه نظامی نیز ارائه شده‌اند، سربازان کانادایی را در یک پاسگاه بیابانی در سومالی نشان می‌دهند که با یک نوجوان سومالیایی با چشم‌بند، صورت کبود و خون آلود عکس گرفته‌‎اند.

این سربازان تا حدی نوجوان سومالیایی را شکنجه کردند تا جان خود را از دست داد.

کانادایی‌ها از تصاویری که در ماه نوامبر سال 1994 در روزنامه‌ها و تلویزیون منتشر شد و همچنین از ماجرای آنچه در 16 مارس 1993 در اردوگاهی در سومالی رخ داد، شوکه شدند.

9  نظامی کانادایی در این پرونده پس از اقدام ناگوار هنگ هوابرد کانادا، یگانی که به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای رساندن تجهیزات امدادی به سومالی طی شش ماه 1992 و 1993 ملحق شد، متهم شدند.

یک سرباز به پنج سال زندان و یکی دیگر به 90 روز حبس محکوم شد، چهار نفر تبرئه و دو نفر توبیخ شدند.

«دیوید کولنت»، وزیر دفاع وقت کانادا در آن زمان، به دلیل سرپوش گذاشتن بر مرگ این نوجوان سومالیایی دستور داد تا تحقیقات عمومی توسط یک گروه غیرنظامی سومالیایی صورت بگیرد.

علاوه بر این، گفته می‌شود که افسران ارشد نظامی ناشناس دستور از بین بردن عکس‌ها و سایر شواهد را در آوریل 1993 صادر کرده بودند.

علاوه بر این یکی از مقامات نظامیان کانادایی در سومالی دستور داده بود افرادی را که به داخل پایگاه آنها نفوذ می‎‌کنند هدف سوء استفاده قرار دهند.

انتهای پیام/


برچسب ها: سومالی کانادا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *