رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مخبر: توسعه مناسبات با كشورهای همسايه از راهبردهای دولت است

14:24 - 13 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۴۵۵۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
معاون اول رئیس جمهور گفت: روابط تهران و مسكو خصوصا با راهبرد جدیدی كه دولت سيزدهم برای ارتقا و توسعه مناسبات با كشورهای همسايه و منطقه در پيش گرفته، طی يكسال اخير تحولات جدی و مثبتی را در حوزه تجارت، سرمايه گذاری و صنعت داشته است.

خبرگزاری میزان _ بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر ظهر امروز (چهارشنبه) به دعوت «میخائیل ولادیمیرویچ میشوستین» نخست وزیر روسیه برای شرکت در دومین مجمع اقتصادی خزر، در صدر یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی تهران را با بدرقه رئيس دفتر رئيس جمهور، وزير ورزش و جوانان، رئيس سازمان امور اداری و استخدامی و معاون علمی و فناوری رئيس جمهور به مقصد مسکو ترک کرد.

معاون اول رئیس جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در دومین مجمع اقتصادی خزر، با برخی مقامات شرکت کننده در این اجلاس در خصوص توسعه روابط و سایر موضوعات مورد توجه طرفین گفتگو و مذاکره خواهد کرد.

وزرای امور اقتصادی و دارايی، نفت و جهاد كشاورزی و تعدادی از معاونین وزرا در این سفر معاون اول رئیس جمهور کشورمان را همراهی می کنند.

مخبر همچنین پیش از عزیمت به روسیه در گفتگو با خبرنگاران به تشریح برنامه های سفر دو روزه خود به مسکو پرداخت و گفت: اين سفر به دعوت نخست وزير روسيه برای شركت در دومين مجمع اقتصادی خزر انجام می شود.

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه روابط جمهوری اسلامی ايران با روسيه نزديك و صميمانه است، افزود: روابط تهران و مسكو خصوصا با راهبرد جدیدی كه دولت سيزدهم برای ارتقا و توسعه مناسبات با كشورهای همسايه و منطقه در پيش گرفته، طی يكسال اخير تحولات جدی و مثبتی را در حوزه تجارت، سرمايه گذاری و صنعت داشته است.

مخبر با تاكيد بر اهميت دومين مجمع اقتصادی خزر خاطرنشان كرد: اين اجلاس هم به لحاظ حقوقی و هم اقتصادی و هم از نظر مسائل زيست محيطی از اهميت فراوانی برای كشورهای ساحلی خزر برخوردار است.

وی با اشاره به ملاقات رئيس جمهور كشورمان با سران كشورهای ساحلی خزر و همچنين حضور دكتر رئيسی در ششمين اجلاس سران کشورهای پیرامون خزر افزود: يكی از برنامه های اين سفر پیگیری مصوبات اجلاس سران و همچنين توافقات ميان رؤسای جمهور كشورهای حاشيه خزر است تا اگر موانعی وجود داشته باشد اين موانع برطرف شود.

وی افزود: در اين سفر همچنين ملاقات های دوجانبه با نخست وزيران كشورهای حاشيه خزر انجام خواهد شد تا توافقات و تفاهمات فيمابين مورد بررسی قرار گرفته و اجرای آنها تسريع شود.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به موقعيت جغرافيايی استثنايی ايران برای توسعه ترانزيت خاطرنشان كرد: كشورهای حاشيه خزر مصمم هستند در حوزه سرمايه گذاری، ترانزيت و مناسبات اقتصادی، روابط خود را گسترش دهند كه اميدوارم در اين زمينه شاهد توافقات جدی باشيم.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به عضويت رسمی ايران در سازمان همكاری شانگهای تصريح كرد: با توجه به رويكرد دولت سيزدهم برای توسعه مناسبات با كشورهای منطقه و همسايه، بايد از فرصت استثنايی عضويت در سازمان همكاری شانگهای به نحو مطلوب استفاده كنيم.

گفتنی است نخستین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر مرداد ماه سال ۱۳۹۸ با حضور پنج کشور عضو یعنی ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان در منطقه گردشگری آوازه ترکمنستان برگزار شد.

رئیس جمهور کشورمان نیز در تیر ماه سال جاری در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در کشور ترکمنستان شرکت و سخنرانی کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *