برندگان جایزه نوبل شیمی 2022 معرفی شدند

14:09 - 13 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۴۵۳۲
جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۲ به کارولین آر برتوزی، مورتن ملدال و کی بری شارپلس، به دلیل تلاش‌های‌ آنها برای ساختار عملکردی شیمی (کلیک شیمی) و شیمی بیواورتوگونال اهدا شد.

خبرگزاری میزان - آکادمی علوم سوئد جایزه نوبل شیمی سال 2022 را به «کارولین آر برتوزی»، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا، «مورتن ملدال»، استاد دانشگاه کپنهاگ دانمارک و «کی بری شارپلس»، از مرکز تحقیقات «اسکریپس» آمریکا اعطا کرد.

این جایزه به دلیل تلاش‌های‌ آنها برای ساختار عملکردی شیمی (کلیک شیمی) و شیمی بیواورتوگونال اهدا شده است.

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۲ نیز به آلن اسپکت» جان اف.کلوزر و آنتون زایلینگر و جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی ۲۰۲۲ به «سوانته پابو»، دانشمند سوئدی برای کشفیات وی در مورد تکامل انسان، اعطا شد.

یک دانشمند آلمانی و یک دانشمند آمریکایی به طور مشترک برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۱ شده بودند.

کمیته‌های مربوط به هر رشته از جایزه نوبل، در ماه سپتامبر برای حدود ۳ هزار دانشمند، اساتید دانشگاه، برندگان پیشین جایزه نوبل و اعضای آکادمی سلطنتی علوم سوئد در رشته‌های مختلف، فرم‌های محرمانه را ارسال می‌کنند تا افراد لایق دریافت این جایزه را معرفی کنند.

کمیته نوبل، از فرم‌های تکمیل شده که تا آخر ژانویه سال بعد به برای آکادمی نوبل ارسال شده اند، حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ نفر را به عنوان نامزد معرفی می‌کنند.

کمیته مذکور، ارزیابی افراد معرفی شده در ماه مارس انجام داده و در ماه‌های ژوئن تا آگوست گزارشی به آکادمی سلطنتی علوم سوئد ارائه می‌کند.

برندگان این جایزه در نهایت در ماه اکتبر اعلام شده و در ماه دسامبر جوایز خود را دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *