افشای نقش فرانسه در جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن

12:31 - 13 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۴۴۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نتایج یک بررسی جدید حاکی از دست داشتن فرانسه در جنایت‌های جنگی ائتلاف سعودی در یمن است.

خبرگزاری میزان - تحقیقات اخیر منتشر شده توسط یک وب‌سایت فرانسوی، دخالت دولت فرانسه در جنایات جنگی ائتلاف سعودی را در یمن افشا می‌کند.

پایگاه فرانسوی «Orient» تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ فرانسوی با حمایت دولت این کشور و با هدف کسب منافع اقتصادی در کشتار کودکان یمن دست داشته‌اند؛ فرانسه بعد از آمریکا مهم‌ترین تامین‌کننده تسلیحات به عربستان است.

بر اساس این تحقیقات، دولت فرانسه تنها در سال 2019، 47 قرارداد صادرات موشک، بمب هدایت شونده و سایر مواد منفجره را به ارزش کل یک میلیارد یورو (حدود 974 میلیون دلار) به عربستان و 3.5 میلیارد یورو (حدود 3.5 میلیارد دلار) به امارات را صادر کرده است؛ در سال 2020، این مجوزها برای عربستان 40 درصد و برای امارات 25 درصد افزایش یافته است.

تحقیقات اخیر این روزنامه فرانسوی تأیید کرد که سه شرکت بزرگ فرانسوی و پیمانکاران آنها در حملات ائتلاف سعودی به یمن دخالت داشته‌‎اند؛ حملات سعودی در این مدت 7 ساله، 110 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

این در حالی است که از زمان آغاز مداخله نظامی ائتلاف به سرکردگی عربستان علیه یمنی‌ها در مارس 2015، دولت فرانسه تلاش می‌کند دخالت خود را در این حملات انکار کند؛ در ژانویه 2019، «فلورانس پارلی»، وزیر دفاع وقت فرانسه مدعی شده بود: ما هیچ سلاحی که ممکن است در درگیری یمن استفاده شود، نفروخته‌ایم.

چند ماه بعد، در 15 آوریل 2019، تحقیقات انجام شده توسط شبکه جهانی روزنامه نگاری تحقیقی، (DISCLOSE)، با استناد به یافته‌های خود بر اساس گزارش اداره اطلاعات نظامی، خلاف ادعای وزیر دفاع فرانسه را ثابت کرد؛ این تحقیق نشان داد که نه تنها هواپیماها، بالگردها، تانک‌ها و توپ‌های فرانسوی در حملات ائتلاف شرکت داشتند، بلکه از این سلاح‌ها برای هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی نیز استفاده شده است.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که دولت فرانسه هنوز از افشای جزئیات سلاح‌هایی که قبلاً به هر کشور خارجی عرضه شده، خودداری می‎کند؛ با این حال، گزارش‌های عمومی دولت فرانسه که هر ساله به پارلمان این کشور ارائه می‌شود، اهمیت تجارت پاریس با دو کشور از مداخله‌گرترین کشورهای خاورمیان یعنی عربستان و امارات را نشان می‌دهد که به ترتیب سومین و پنجمین مشتریان بزرگ تسلیحات فرانسوی هستند.

این گزارش‌ها حاکی از آن است که بین سال های 2015 تا 2021، فرانسه تجهیزات نظامی، مهمات و خدمات تعمیر و نگهداری به ارزش حدود 9 میلیارد یورو به این دو کشور که سرکردگی ائتلاف علیه یمنی‌ها را به عهده دارند، ارسال کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *