ارتباطات فرهنگی دو کشور ایران و تاجیکستان تحکیم پیدا می کند

15:34 - 11 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۱۹۷۲
ایمانی پور: ضرورت توسعه روابط بین دو کشور ایران و تاجیکستان در حوزه های  علمی، گردشگری، ورزشی و هنری در دستور کار سازمان تبلیغاتو ارتباطات کشورها قرار دارد و ما همچنان پیگیر همکاری های فرهنگی به واسطه رایزنان فرهنگی هستیم.

نشست فرهنگی ایران و تاجیکستان با حضور وزیر فرهنگ کشور تاجیکستان در محل سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی برگزار شد و طرفین بررشد و توسعه روابط تاکید داشتند.

خبرگزاری میزان - در این نشست حجت الاسلام مهدی ایمانی پور ضمن تاکیدبر سیاستهای دولت جمهوری اسلامی مبنی بر توسعه روابط فرهنگی با کشورهای همسایه گفت: برگزاری روز فرهنگی تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران این بستر را فراهم می کند تا روابط فرهنگی مستحکم تری بین دو کشور ایران و تاجیکستان برگزار شود از آنجا که زبان آداب و رسوم و قرابت فرهنگی بسیاری بین این دو کشور وجود دارد امکان توسعه روابط بیش از هر زمان دیگر امکان پذیر است.

ارتباطات

وی در همین راستا ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد تا طبق سیاستهای دولت روابط خود را با کشورهای همسایه بیش از هر زمان دیگری تحکیم بخشد و بدین ترتیب علاوه بر روابط فرهنگی که شامل روابط مسائل علمی، گردشگری، ورزشی و هنری می شود در رفت و آمد بین نخبگان، شاعران بستر را برای ارتباط فرهنگی بیشتر  فراهم شود.

ایمانی پور محور های توسعه روابط فرهنگی سازمان تبلغات و ارتباطات اسلامی را بیان کردو افزود: ضرورت توسعه روابط بین دو کشور ایران و تاجیکستان در حوزه های  علمی، گردشگری، ورزشی و هنری در دستور کار سازمان تبلیغات و ارتباطات کشورها قرار دارد و ما همچنان پیگیر همکاری های فرهنگی به واسطه رایزنان فرهنگی هستیم.

وی ضمن اشاره به روابط بین ایران و تاجیکستان تصریح کرد: ایران از اولین کشورها یی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت این مهم حکایت از جایگاه کشور تاجیکستان و ظرفیت ها و پتانسیل های این کشور دارد در کنار این مهم همکاری دو جانبه ایران در سازمان اکو می تواند بستری برای گسترش و تقویت ارتباطات فرهنگی بین ایران و سایر کشور ها باشد.

رئیس سازمان تبلیغات و ارتباطات اسلامی افزود: کشور ایران و تاجیکستان میتوانند در میدان هنر نیز ارتباطات قابل توجهی را با یکدیگر برقرار کنند حضور هنرمندان تاجیکستان درجشنواره تئاتر فجر نمونه‌ای از این فعالیت ها بود.

وی به برگزاری روز های فرهنگی تاجیکستان در ایران پرداخت وابراز کرد: از یازدهم تا هفدهم مهرماه روز های فرهنگی تاجیکستان در ایران است این زمان فرصت مناسبی خواهد بود تا روابط فرهنگی بین دو کشور تاجیکستان و ایران گسست بیشتر یافته و توسعه قابل توجهی داشته باشد.

ایمانی پورضمن تشکر از تلاش های سفیر تاجیکستان در ایران ابراز کرد: روابط فرهنگی مشترک و تعاملات دانشگاهی همچنین گفتمان های فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو از جمله رویکردهای دیگری است که می‌توان به آنان پرداخت و زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر روابط فرهنگی بین تاجیکستان و ایران قرار داد.

وی اظهار کرد: روزهای فرهنگی شامل اجرای برنامه توسط گروه‌های هنری از جمله گروه نمایش، گروه موسیقی، قرائت شعر توسط شعرای تاجیکستانی و برگزاری نمایشگاه نقاشی، عکس، هنرهای دستی و لباس‌های ملی آن کشور می‌شود.

تحریم روابط فرهنگی مسیری ارزشمند در مقابل تاجیکستان و ایران

زولفیه دولت زاده وزیر فرهنگ تاجیکستان نیز در این نشست ضمن تاکید بر تبادل فرهنگی بین کشور ایران و تاجیکستان ابراز کرد: برگزاری روز های فرهنگی در راستای توسعه روابط فرهنگی بین ایران و تاجیکستان از جمله رویکردهای مناسب بین دو کشور بوده و امیدواریم این مهم توسعه بیشتری پیدا کند.

فرهنگی

وی تاکید کرد: شناسایی ظرفیت ها و تمرکز برای گسترش و رشد ارتباطات بین تاجیکستان و ایران از جمله رویکردهای ارزشمند بین دو کشور محسوب می‌شود مثال این مهم را می توان در حضور و شرکت هنرمندان تاجیکستان در جشنواره تئاتردهه فجر یاد آوری کرد  که مسیر را برای ادامه و توسعه ارتباط محسوب می شود.

دولت زاده تصریح کرد: سیاست های فرهنگی جمهوری تاجیکستان به واسطه  همکاری فرهنگی می‌توانند از جمله دستاوردهای ارزشمند سال‌های اخیر باشد تلاش داریم تا با همکاری فرهنگی مناسبت های و رویدادهای مشترک بین کشور تاجیکستان و ایران را مورد توجه قرار دهیم و قطعاً سبب خواهد شد طرفین در این مسیر تحولات و استحکام روابط فرهنگی بیشتری باشند.

برقرار ارتباطات فرهنگی بعد از 14 سال

سپس سفیر تاجیکستان در این نشست ضمن تقدیر ازگسترش روابط بین ایران و تاجیکستان ابراز کرد: روز های فرهنگی تاجیکستان در ایران رویکرد مناسبی است که بعد از ۱۴ بار دیگر اهمیت ارتباط بین فرهنگی ایران و تاجیکستان را یاد اوری کرد و این مسیر می‌تواند و تحولات ارزنده بیشتری را به دنبال داشته باشد ما انتظار داریم که این روند گسترش یابد .

وی خاطرنشان کرد: برگزاری روز های فرهنگی تاجیکستان در ایران به جز تهران در شهرهای تبریزو  شیراز نیز برگزار می‌شود و انتظار می‌رود با برگزاری چنین برنامه هایی سطح آشنایی مردم دو کشور بیش از هر زمان دیگر گسترش یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *