کنعانی: کشورهای پذیرنده موظف به تامین امنیت سفارت‌خانه‌های ایران هستند/ در سایه تهدید و تحریم توافق شکل نمی‌گیرد

10:46 - 11 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۱۲۷۳
نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست خبری هفتگی خود با اشاره به این‌که در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها، تلاش‌ها از طریق هماهنگ کننده‌ها و برخی واسطه‌ها با تبادل پیام‌ها برای رسیدن به نقطه توافق جریان داشته، گفت که در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل، گفت‌وگوهای دو و چند جانبه ای انجام و پیام‌هایی میان ایران و آمریکا رد و بدل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: موضع اصولی ایران این است که ما برای دستیابی به یک توافق خوب، پایدار و قوی و همچنین بر تداوم روند گفت‌وگوها پایبند هستیم؛ پاسخ ایران به متن جمع بندی نهایی پیشنهادی اروپا قبلا داده شد و تلاش طرف ایرانی این بود که پاسخی شفاف داده شود تا به جمع بندی توافق کمک کند و نقاط ابهام در جمع بندی طرف اروپایی حل شود.

«کنعانی» ادامه داد: در این زمینه ما تلاش کرده و پاسخ خود را دادیم و از تلاش‌های کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم؛ هنوز امکان ازسرگیری برجام وجود دارد و این امکان وجود دارد که طرف مقابل، مشخصا آمریکا، آمادگی خود را بروز دهد؛ فرصت برای احیای توافق وجود دارد.

کشورهای پذیرنده موظف به تامین امنیت سفارت‌خانه‌ها هستند

«کنعانی» در مورد تعرض به سفارت‌خانه‌های ایران در دیگر کشورها، گفت: در برخی از کشورها و تعدادی از کشورهای اروپایی برخی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض گروه‌های خشونت طلب قرار گرفتند؛ بر مبنای کنوانسیون وین، کشورهای پذیرنده موظف هستند تمام تدابیر لازم را برای امنیت سفارت‌خانه‌ها تامین کنند؛ در این ارتباط متاسفانه برخی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض قرار گرفتند.

وی افزود: وزارت امور خارجه اقدامات فوری در این رابطه انجام داد و بر مسئولیت کشورها در تامین امنیت تاکید شد؛ نمایندگی‌های ما اقدامات تکمیلی خود را انجام دادند اما نقطه تاسف این است که عده ای در این کشورها به خشونت آمیزترین روش‌ها متوسل شدند و حتی با استفاده از روش‌های غیراخلاقی و ایجاد فضای ناامنی تلاش کردند فعالیت‌های نمایندگی‌های ما را متاثر کنند، اما نمایندگان ما وظایف سیاسی خود را انجام دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار کرد: کسانی که ادعای حمایت از حقوق بشر دارند، به مراجعین به نمایندگی‌های ما تعرض و فضای رعب ایجاد کردند.

وی گفت: آخرین گزارش‌هایی که داریم نشان دهنده شرایط بسیار خوب در نمایندگی‌های ماست و بخش‌های کنسولگری تاکید کردند که وظایف خود را به طور معمول انجام می‌دهند.

بارها به دولت عراق در مورد فعالیت‌های نامطلوب در اقلیم هشدار دادیم

«کنعانی» در مورد تحولات اخیر در رابطه با عراق اظهار کرد: سیاست اصولی ایران در ارتباط با عراق احترام به حاکمیت تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی این کشور است؛ این سیاست اثبات شده ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران ثابت کرده در سخت ترین شرایط عراق، ایران نخستین کشوری بود که در سریع‌ترین زمان به کمک دولت و ملت عراق و اقلیم کردستان عراق شتافت.

وی در ادامه گفت: ایران در زمینه امنیت خود به دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان عراق همواره هشدار داده است؛ سال‌های طولانی است که گروهک‌های تروریست پایگاه‌هایی را در برخی از مناطق اقلیم کردستان عراق تاسیس و امنیت ملی ایران را تهدید کردند.

«کنعانی» اظهار کرد: آن‌ها به نیروهای مسلح ما تعرض کردند؛ ضمن این‌که ما شهروندان زیادی را در استان‌های همجوار از دست دادیم؛ ما بر مبنای حق همسایگی و توسل به روش‌های حقوقی و قانونی همواره در این زمینه تذکر لازم را داده و بر لزوم پاکساری این مناطق از گروه‌های تروریست و تجزیه طلب تاکید کردیم؛ همچنین یادداشت‌های رسمی متعددی به دولت مرکزی عراق داده شده و مسئولیت دولت عراق در این رابطه برای تامین امنیت یادآوری شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تا جایی که به مربوط به ایران است، رعایت حسن همجواری همواره صورت گرفته و در حوزه سیاسی با توجه به روابط نزدیک با دولت عراق، همواره بر گفت‌وگوها و این مطالبه ایران تاکید شد که از خاک عراق برای تعرض به ایران استفاده نشود؛ همه چارچوب‌های سیاسی و حقوقی طی شده و ایران برای حفظ امنیت و دفاع از خود عمل کرده است و در روزهای اخیر گفت‌وگوهایی با دولت عراق و اقلیم کردستان عراق انجام شد.

کره جنوبی آزادسازی اموال ایران را مشروط به موضوع دیگری نکند

«کنعانی» در مورد اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز گفت: اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی همواره در مذاکرات تجاری و سیاسی مطرح بوده و جزء مطالبات ماست؛ این کشور موظف است دارایی‌های ایران را آزاد کرده و آزادسازی اموال ایران را مشروط به موضوع دیگری نکند.

وی افزود: مذاکرات جدی با کره جنوبی صورت گرفته است؛ این تلاش‌ها در جریان است و ما امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

ایران از ظرفیت‌های سیاسی و حقوقی خود علیه رسانه‌های دروغ پراکن و معاند استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تحولات اخیر در کشور گفت: در کمال تاسف رسانه‌های مدعی به کارخانه دروغ سازی، اتاق عملیات تحریک آمیز و ترویج قتل و خشونت و تحریک به حمله به اموال عمومی تبدیل شده اند؛ با هیچ معیاری فعالیت چنین رسانه‌هایی قابل قبول نیست و چنین فعالیت‌هایی با عرف بین المللی نیز مطابقت ندارد؛ ایران به مسئولیت خود عمل می‌کند و به کشورهای پذیرنده تذکر داده شده است.

وی در ادامه گفت: همچنین به طور قاطع اعلام شده ایران از طریق ظرفیت‌های سیاسی و حقوقی خود علیه این شبکه‌ها اقدام‌ خواهد کرد.

از تجدید آتش بس در یمن حمایت می‌کنیم

«کنعانی» در مورد جنگ یمن اظهار کرد: جنگ یمن یک جنگ غیرضروری بود؛ ما از اول بر راهکار سیاسی تاکید داشتیم؛ آتش بس یمن یکی از راهکارهای ایران برای حل بحران یمن بوده اما ما بعد از شکل گیری آتش بس گفتیم آتش بس باید مقدمه ای برای شکل گیری رفع تحریم‌های ظالمانه و گشایش بنادر و فرودگاه‌های این کشور باشد.

وی همچنین گفت: پایداری آتش بس زمانی اتفاق خواهد افتاد که رفع محاصره هم انجام شود؛ ما از تجدید آتش بس حمایت می‌کنیم.

از عمان و عراق برای کمک به بازگشت حاجی ایرانی تشکر می‌کنیم

«کنعانی» در مورد پرونده «خلیل دردمند»، حاجی ایرانی بازداشت شده در عربستان گفت: ما امروز شاهد بازگشت حاجی در بند ایرانی در سعودی هستیم؛ با تلاش‌هایی که صورت گرفت امروز شاهد بازگشت این حاجی ایرانی به وطن خواهیم بود؛ از کشورهای دوست عراق و عمان که در این زمینه کمک کردند، تشکر می‌کنیم.

تلاش در زمینه پرونده‌های نوری و اسدی ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پرونده «حمید نوری»، شهروند ایرانی زندانی در سوئد و «اسدالله اسدی»، دیپلمات زندانی در بلژیک گفت: اسدی دارای مصونیت بود و نوری نیز به رغم همه تلاش‌ها همچنان در زندان است؛ تلاش‌های ما در زمینه‌های مختلف ادامه دارد.

وی افزود: ما از روش‌های حقوقی، کنسولی و سیاسی پیگیر آزادی این شهروندان ایران هستیم.

در سایه تهدید و تحریم توافق شکل نمی‌گیرد

«کنعانی» در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری میزان درباره تحولات برجامی و تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران گفت: نمی‌توانم واژه بن بست در مذاکرات را تایید کنم؛ به نظر من نمی‌توانیم از این واژه برای توصیف روند مذاکرات استفاده کنیم، چراکه روند تبادل پیام‌ها ادامه دارد و توافق‌هایی قبلا صورت گرفت و جمع‎بندی آن توسط مذاکره کننده اروپایی به طرف‌های مذاکرات ارائه شد، ضمن این که پاسخ طرف ایرانی برای تداوم روند مذاکرات و جمع‎بندی و اجرای توافق کمک کننده بود.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در طرف مقابل شاهد اراده سیاسی نیستیم؛ تداوم اعمال تحریم از سوی آمریکا علیه ایران نیز دال بر دوگانگی رفتار آمریکاست؛ ما از یک سو شاهد ارسال پیام‌های مختلف از طریق واسطه‌های مختلف هستیم و از سوی دیگر شاهد اعمال تحریم هستیم؛ این رفتار، رفتار سازنده ای نیست؛ در واقع این رفتار نشانه اینست که دولت آمریکا دچار دوگانگی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تاکید کرد: آمریکا هنوز نتوانسته مسیر مورد نیاز خود را در روند مذاکرات پیدا کند و به طور طبیعی در سایه تحریم و تهدید هم توافقی شکل نمی‌گیرد؛ ما بر این باوریم که دولت آمریکا باید این رفتار خود را اصلاح کند.

وی همچنین گفت: آمریکا باید اعتیاد به تحریم را که متاسفانه تبدیل به جزئی از رفتار سیاست خارجی این کشور شده، تعدیل و اصلاح کند و به روندی سازنده روی بیاورد؛ بنابراین ما علاوه بر این‌که تحریم‌های آمریکا را رد می‌کنیم، این رفتار را رفتاری غیرمتناسب با روند مذاکره و تاکید بر این روند می‌‎دانیم و هم آن را در تعارض با ارسال پیام‌های سیاسی از طریق واسطه‌ها می‌دانیم؛ ما این سیاست آمریکا را شکست خورده می‌دانیم، زیرا سال‌ها تجربه شده و به نتیجه نرسیده است.

کشورهای مدعی حقوق بشر در موضوع مرحومه امینی عجولانه به ایران اتهام زدند

سخنگوی وزارت امور خارجه در موضوع واکنش کشورهای مدعی حقوق بشر به موضوع «مهسا امینی» اظهار کرد: عکس العمل‌های کشورهای مدعی درباره موضوع مرحومه امینی این بود که عجولانه اعلام موضع کرده و اتهام زدند؛ این‌ها محل سوال است؛ فرصت طلبی این‌ها و اقدامشان به دامن زدن به موضوعات قومی نیز محل گلایه است؛ در موضوعات فلسطینی مدعیان حقوق بشر کجا بودند؟

وی ادامه داد: ما کشورهای مدعی را به انصاف دعوت می‌کنیم؛ مسئول این شرایط همان کشورهایی هستند که خشونت را ترویج می‌کنند.

در پرونده باقر نمازی، براساس مسائل انسان دوستانه اقدام شد

«کنعانی» درباره آزادی «باقر نمازی» گفت: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در این رابطه موضع خود را بیان کرد؛ اقدام‌، اقدامی انسان دوستانه بوده است و در ارتباط با موضوع دیگری صورت نگرفته است.

وی در ادامه افزود: از طریق کانال‌های دیپلماتیک گفته شده که این فرد می‌تواند از ایران خارج شود؛ این اقدام مبتنی بر مسائل انسان دوستانه بوده است؛ فرزند او نیز در حال طی کردن محکومیت خود است و پس از دوره مرخصی به حبس بازخواهد گشت؛ ایران تبادل زندانیان را به مذاکرات هسته ای گره نزده است.

روش مسالمت آمیز، راه حل بحران میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد درگیری‌های اخیر میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان اظهار کرد: مواضع ما در ارتباط با درگیری‌های میان جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان روشن است و همواره بیان شده که ما معتقدیم روش‌های مسالمت آمیز همچنان بهترین روش است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *